Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project

Aviodrome

1 juni 2004
Het themapark is opgezet als een openluchtmuseum waar vliegtuigen zijn opgesteld in een parkachtige omgeving, tegen een beboste achtergrond. De groenaanleg is nog niet voltooid en zal in voorjaar 2004 weer worden opgepakt. Op het terrein zijn nu reeds voltooid: Het hoofdgebouw; het Schiphol 1928 gebouw en de T2 hangaar. In de nabije toekomst staat de Operationele Hangaar op het programma.

Het hoofdgebouw:
Met een hal van 6000 m2 vormt dit verreweg het grootste gebouw van het themapark. Het bestaat uit een groot zilverkleurig dak dat doorloopt tot het maaiveld. Dwars daarop staat een donkere bouwmassa met daarin o.a. het filmtheater. Beide volumes omsluiten aan de entreekant het ontvangstplein, waar een Fokker 50 staat opgesteld. Binnen wordt het publiek ontvangen op het centrale plein, vanwaar men overzicht heeft over de belangrijkste ingrediënten van het themapark. Naast de expositiehal en het theater – het grootste vlakscherm-filmtheater van Nederland – zijn dat: het restaurant; de museumwinkel; de congres- en evenementenzaal; de informatiebalie en heeft men ruim zicht op het park. Ook zijn verblijfsruimten van het aviodrome personeel te zien.

Als organisatie die warme banden onderhoud met vrijwilligers en bedrijfsvrienden wil de Aviodrome ook als organisatie herkenbaar zijn.

De expohal wordt betreden door twee grote branddeuren. De hal zelf kan naar buiten geopend worden door middel van drie grote 10 m. brede roldeuren. Door de twee tussengeleiders neer te klappen ontstaat een opening van 30 m. breed, waardoor ook de grootste vliegtuigen naar binnen kunnen worden gereden. Door krachtige vormen is een karakteristiek gebouw ontstaan dat allure heeft ondanks het eenvoudige industriële materiaalgebruik.

Tegenover het hoofdgebouw bevindt zich het ‘Schiphol 1928’ gebouw, de opvallende replica van het stationsgebouw van Schiphol. Het oorspronkelijke gebouw, dat kort voor de Olympische spelen van Amsterdam werd opgeleverd, is in 1943 bij een geallieerd bombardement
vernietigd, en is in haar korte leven een aantal keren verbouwd. Samen met het ervoor gelegen platform geeft het een betrouwbaar beeld van de toestand in het begin van de jaren ’30, de gouden jaren van de Nederlandse luchtvaart toen vliegtuigen als de Pelikaan en de Uiver er hun thuisbasis hadden. De reconstructie van het gebouw, maar ook interieur en meubilair, wordt vnl. uitgevoerd aan de hand van foto’s uit de tijd. Het is echter wel een
bouwwerk geworden dat voldoet aan hedendaagse eisen t.a.v. isolatie, ventilatie en brandveiligheid.

Achter de bakstenen gevels gaat een moderne staalconstructie schuil. De bakstenen zelf zijn afkomstig van de laatste, nog op kolen gestookte ringoven van Nederland. Het gebouw herbergt het ‘Nationaal Luchtvaart-Kenniscentrum’, die een groot aantal archieven beheert. De archieven zelf zijn veilig ondergebracht in het naast het gebouw in een dijk verstopte depot. Het gebouw bevat verder exposities van het werk van de douane en de Marechaussee, en een grand café op de plek van de voormalige vertrekhal, vanwaar men een prachtig zicht heeft op het park en het hoofdgebouw.

Het platform voor het Schiphol gebouw vormt in wezen het hart van het park. Het aansluitende terrein ligt verlaagd t.o.v. het platform en recht tegenover de gevel van het hoofdgebouw. Het platform werkt hierdoor als een podium waar topstukken van het Aviodrome staan opgesteld, en die van daar ook daadwerkelijk voor een vlucht kunnen vertrekken.

Verder op het terrein vinden we de T2 hangaar:
Een hal die in vorm en afmetingen gebouwd is naar het voorbeeld van een T2 hangaar, zoals die in de jaren na de oorlog op vele plekken in ons land zijn neergezet. De T2 doet vooral dienst als opslag van de Aviodrome collectie. In de nabije toekomst zal nog worden gerealiseerd de operationele hangaar:
Verbonden met het hoofdgebouw en te realiseren in de nabije toekomst. In dit gebouw zal onderhoud en restauratie gaan plaatsvinden van historische vliegtuigen, en zal voor het publiek toegankelijk zijn.

noorderlicht architekten is eerder o.a. betrokken geweest bij de renovatie en uitbreiding van Rotterdam Airport.

Trefwoorden

hoofdgebouw onderhoud park
Stel jezelf kort voor! Dan weet het betreffende bedrijf wie hun brochure gedownload heeft.
Wil je niet bij elke download jouw gegevens in hoeven voeren?
Klik dan hier om in te loggen. Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Downloaden
Wanneer je brochures downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Wanneer je brochures downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Stel jezelf kort voor! Dan weet het betreffende bedrijf wie hun model gedownload heeft.
Wil je niet bij elke download jouw gegevens in hoeven voeren?
Klik dan hier om in te loggen. Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Downloaden
Wanneer je modellen downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.

Neem contact op met Noorderlicht Architekten

Je bent momenteel niet ingelogd. Hierdoor is het alleen mogelijk om meer informatie per e-mail op te vragen. Wil je liever gebeld worden of documentatie per post ontvangen? Klik dan hier om in te loggen.
Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Opmerkingen
Bij iedere aanvraag worden relevante gegevens van jou gedeeld met het betreffende bedrijf. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan