Vollenhover brug

2 februari 2011
Dit is het winnend ontwerp voor deze prijsvraag en zal worden gerealiseerd.

De Vollenhover brug staat op en markante plek, op de overgang van het oude naar het nieuwe land: de Noord-Oost polder. De bestaande brug voldoet niet meer en daarom heeft de provincie een desgn&construcvt prijsvraag uitgeschreven. De brug heeft een prominente plaats in de stad Vollenhove, tegenover de monumentale kerk en naast de jachthaven en scheepswerf. In de beleving van de bewoners en weg- en watergebruikers speelt de huidige brug een negatieve rol door lange wachttijden en een onveilige verkeerssituatie. Stedenbouwkundig is de lokatie waar de brug staat diffuus, maar wel markant. De huidige brug werk door zijn portaalconstructie als barriere, als scheiding tussen oude land en polder.

Met dit ontwerp willen we een duurzame ingreep in de openbare ruimte plegen. We willen de overgang van oud naar nieuw land ensceneren. Op deze prominente plek past een landmark, de omgeving biedt daar de gelegenheid voor. We zoeken dan ook naar een sterk herkenbaar beeld dat eenmaal aanschouwd lang op je netvlies blijft. Ook streven we naar een econimisch ontwerp, zowel qua constructie als qua materiaal.

We hebben de brug in twee delen ontworpen. Een deel voor autoverkeer en een deel voor fietsers en voetgangers. Daardoor toont de brug en de onderdoorgang licht, is er maximale veiligheid en kunnen de twee brugdekken doelmatig worden geconstrueerd. Ook wordt door de vide de beleving voor fietsers sterk verbeterd. In de vide staat een enkele hameitoren met balanspriem, dat is optimaal doelmatig. De breedte van de brug is door het bestemmingsplan begrensd, maar door voertuigkerende leuningen toe te passen in plaats van standaard geleiderails kon dit worden opgelost.

De brug verbeeld de sprong van het oude naar het nieuwe ladn. Dat is te zien in de landhoofden: de oude land zijde is afgewerkt in zwaar tonend basaltkleurig metselwerk, een verwijzing naar de oude zeewering. Vanaf daar steekt de brug als horizontale lijn over naar de wijdsheid van de polder. De tweedeling in de brug is aanleiding om een verschil te maken: de autobrug ligt aan de zijde van de industriele scheepswerf Royal Huisman en is stoer en hoekig afgewerkt. De fietsbrug ligt aan de stadszijde en is rond en meer verfijnd afgewerkt. De hameitoren staat als een vrij object in de ruimte, waardoor er gheen barrierewerking is. Het is letterlijk een kruispunt van routes. De elegante sculpturale vorm van hamestijl en balanspriem maakt de brug uniek. Het gehele bewegingsmechaniek is door ons in één beweging vormgegeven, waardoor een spannende organische vorm ontstaat. De gecurvde witte vlakken zijn een verwijzing naar de nautische sfeer van de omgeving.

Opdrachtgever voor dit tenderontwerp en verantwoordelijk voor de realisatie zijn BAM Civiel Noordwest en HSM Steel Structures. Het technisch ontwerp is uitgewerkt door IV Infra uit Amsterdam.

Locatie

Stel jezelf kort voor! Dan weet het betreffende bedrijf wie hun brochure gedownload heeft.
Wil je niet bij elke download jouw gegevens in hoeven voeren?
Klik dan hier om in te loggen. Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Downloaden
Wanneer je brochures downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Wanneer je brochures downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Stel jezelf kort voor! Dan weet het betreffende bedrijf wie hun model gedownload heeft.
Wil je niet bij elke download jouw gegevens in hoeven voeren?
Klik dan hier om in te loggen. Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Downloaden
Wanneer je modellen downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.

Neem contact op met A&E Architecten

Je bent momenteel niet ingelogd. Hierdoor is het alleen mogelijk om meer informatie per e-mail op te vragen. Wil je liever gebeld worden of documentatie per post ontvangen? Klik dan hier om in te loggen.
Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Opmerkingen
Bij iedere aanvraag worden relevante gegevens van jou gedeeld met het betreffende bedrijf. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project

Meer projecten van A&E Architecten

KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan