metrostation de hapering & brug absence of light, Rotterdam

23 februari 2009
Metrostation De Hapering

Stel je eens voor, zojuist aangekomen op het perron zie je de deuren van de metrowagonvlak voor je neus dicht gaan en de metro vervolgens vertrekken. Je weet dan even niet wat je moet hapert je voortgang. Ook het vloeiende is dan maar betrekkelijk. Deze ervaring van een hapering speelt in het ontwerp van het nieuwe metrostation een belangrijke rol. De ervaring is uitvergroot en getransformeerd in het veraangenamen van verschillende wachtplekken die met verschillende kwaliteiten van het station en zijn omgeving te maken hebben. Het station ligt namelijk in een groenpark met waterplassen, bruggen etc. en geeft bv. een prachtig uitzicht naar de Zevenhuizenplas. Als speciale kwaliteit heeft het perron vides, zodat het zicht op de begane grond gewaarborgd blijft, alsmede een betere daglichttoetreding onder het metroviaduct ten behoeve van de sociale veiligheid. Het station heeft drie, in grootte verschillende, glazen kappen met toegevoegde windschermen ter bescherming van wind en regen.Iedere overkapping onderscheidt zich van de andere en is tevens onderbroken door kleine wachtruimten, die zich tussen deze overkappingen bevinden. Ze vormen samen een geheel van plekken van wachten in relatie met de perrons. In de uitwerking is getracht een zo groot mogelijke transparantie te waarborgen, zonder de mate van aanwezigheid aan te tasten; ‘lichte constructie van staal en glas als materiaal voor het station in tegenstelling tot het zware beton voor het baan en viaduct.

brug Absence of light

ls je met daglicht in een auto zit en je raast over een brug ervaar je een brug alleen nog maar als ruimte, omdat je omgeving even verandert, het vasteland maakt plaats voor het bewegende water. Deze overgang samen met 'het oplichten van water' transformeert de ervaring en geeft ruimte op de brug. Met het invallen van de duisternis zal deze ervaring echter wegvallen, het daglicht maakt plaats voor 'kunstverlichting' welke de omgeving zal aanlichten. Niet alles wordt verlicht en onderscheid valt weg. We hebben de ruimtelijke ervaring bij duisternis op een brug vanuit de mogelijkheid van 'kunstverlichting' ontwikkeld. Dit uitgangspunt in het ontwerp betekent dat de brug niet meer door lantaarnpalen en lampen wordt aangelicht. De brug wordt 'vanuit zichzelf' verlicht waardoor deze transformeert. De constructie en verlichting zijn van elkaar afhankelijk en is als geheel open van structuur, zodat lichtplekken d.m.v. onderscheid in configuratie het spoor aangeven ten behoeve van de voortgaande beweging van de auto's, zoals snelwegverlichting ook in mindere mate de weg kan volgen. Door de verkregen' kunstverlichting/indicatieve verlichting' zal de automobilist de brug niet alleen als een functie van verbinding ervaren, maar de brug zal tevens een 'andere' ruimtelijke ervaring geven. De automobilist bevindt zich in een spoor van licht door de rijdende voortgang, maar is tegelijkertijd omgeven door het geheel van verlichting. De brug is geconstrueerd in beton in combinatie met glazen 'stippen'. Deze glazen stippen zijn voorzien van LED verlichting en geven gelijkmatig en voldoend licht voor brugdek en omgeving

Locatie

Stel jezelf kort voor! Dan weet het betreffende bedrijf wie hun brochure gedownload heeft.
Wil je niet bij elke download jouw gegevens in hoeven voeren?
Klik dan hier om in te loggen. Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Downloaden
Wanneer je brochures downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Stel jezelf kort voor! Dan weet het betreffende bedrijf wie hun model gedownload heeft.
Wil je niet bij elke download jouw gegevens in hoeven voeren?
Klik dan hier om in te loggen. Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Downloaden
Wanneer je modellen downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.

Neem contact op met Hans Moor architects

Je bent momenteel niet ingelogd. Hierdoor is het alleen mogelijk om meer informatie per e-mail op te vragen. Wil je liever gebeld worden of documentatie per post ontvangen? Klik dan hier om in te loggen.
Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Opmerkingen
Bij iedere aanvraag worden relevante gegevens van jou gedeeld met het betreffende bedrijf. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.

Meer projecten van Hans Moor architects

Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | trappen en balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Giersiepen GmbH & Co. KG
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan