Hunter Douglas brengt fabrikanten van screen-weefsels samen onder merknaam Mermet
31 januari 2024, 11:37
Hunter Douglas, naar eigen zeggen wereldwijde marktleider op het gebied van raambekleding, brengt haar Europese fabrikanten van screen-weefsels samen onder één merk. De onderneming ontwikkelt, produceert en distribueert voortaan al haar screen-weefsels in Europa onder het mark Mermet, dat een volledige herziening heeft ondergaan.
De gedurende decennia opgebouwde expertise van de Belgische bedrijven Helioscreen en Copaco, het Franse Mermet en de Spaanse distributeur Screen Protectors komt samen in één collectie. De productie- en logistieke faciliteiten in België, Frankrijk en Spanje bundelen hun krachten. “Dit is een statement richting de markt”, zegt John Risman, CEO van Hunter Douglas Europe. “Door onze kennis te bundelen, zijn we meer dan ooit dé referentie als het gaat om screenweefsels.” Hunter Douglas investeert 20 miljoen euro in het merk.
Het vernieuwde en versterkte Mermet “staat garant voor een eindeloze reeks oplossingen”, stelt de onderneming. Mermet ontwikkelt kwalitatief hoogwaardige zonweringsweefsels die thermisch en optisch comfort bieden én het energieverbruik optimaliseren. De stoffen gaan lang mee en zijn gemakkelijk te onderhouden, aldus de onderneming.
De naam Mermet wordt in stand gehouden als de Europese overkoepelende merknaam. Hiertoe werd na uitgebreid marktonderzoek rond naamsbekendheid besloten vanwege de sterke merkwaarde in Europa én op andere continenten. Het merk heeft echter een compleet nieuw ontwerp gekregen, waarmee Hunter Douglas de ambities nog eens extra wil onderstrepen.
Ambitie en investeringen
“Het samenbrengen van alle collecties past bij de groeiambities van Hunter Douglas”, zegt Risman. “Door het productportfolio eenduidig en duidelijk herkenbaar te maken, productie en distributie te optimaliseren, marketing- en R&D-middelen te bundelen en alle kennis en expertise aan elkaar te koppelen, wil Mermet de klanttevredenheid naar een hoger niveau brengen. Dit bereiken we mede door het voor de klanten gemakkelijker en overzichtelijker te maken.”
Met een stevige duw in de rug door haar grootaandeelhouder 3G investeert Hunter Douglas 20 miljoen euro in het bedrijf onder de vernieuwde merknaam Mermet. Hierbij gaat het om investeringen in een nieuw centraal magazijn in Bavikhove (België) van 8.000 m2, nieuwe software en nieuwe productielijnen (om de productie te optimaliseren en te verhogen) in de verschillende productiefaciliteiten in België en Frankrijk.
Grote première op R+T
De gloednieuwe Mermet-collectie binnenzonweringsweefsels wordt op 19 februari voor het eerst gepresenteerd op de R+T-beurs in Stuttgart. Tegen eind 2024, en op z’n laatst begin 2025, zal ook een volledig nieuwe collectie voor buitenzonweringsweefsels worden gelanceerd onder deze merknaam. Insectscreens blijven verkocht worden onder de merknaam Copaco.
De weefsels van Mermet worden geproduceerd op en gedistribueerd vanuit locaties in België (Bavikhove en Lokeren) en Frankrijk (Les Avenières Veyrins-Thuellin). Het Spaanse Mataró (Barcelona) wordt een extra distributiecentrum voor het vernieuwde merk.
CEO François Lacquemanne
François Lacquemanne geeft als CEO leiding aan het vernieuwde Mermet. Met meer dan 35 jaar ervaring in technisch textiel en business development ? bij bedrijven als Porcher Industries, Protection One en Saint Gobain Adfors/Vetrotex ? werd hij eind 2009 benoemd tot General Manager bij de Franse fabrikant van zonweringsweefsels. Mermet werd vier jaar eerder overgenomen door Hunter Douglas, dat al in 1997 het Belgische Helioscreen had overgenomen. Copaco is in 2019 toegetreden tot de groep.
Lacquemanne neemt de leiding over een roterend managementteam, met uiteenlopende expertises en vertegenwoordigers van de vestigingen in de drie verschillende landen. Hij wordt bijgestaan door Luc Janvier, die zijn carrière in 1992 startte als Sales Manager bij Helioscreen en momenteel Managing Director is bij Helioscreen en Copaco.
Met brede kennis van de business en een uitgebreid netwerk is Janvier de ideale persoon om een eenduidig portfolio tot stand te brengen en de expertise binnen de verschillende bedrijfsonderdelen te bundelen, zo geeft Hunter Douglas aan.
In de toekomst zullen er in totaal ongeveer 450 medewerkers voor Mermet actief zijn, waarvan meer dan de helft (250) in de Belgische vestigingen. De totale omzet van de vier bedrijven samen bedroeg in 2023 meer dan 100 miljoen euro.