Feesttoerist ook na Stay Away-campagne aangetrokken tot Amsterdam

29 november 2023, 12:19
De ontmoedigingscampagne Stay Away stelt deels het beeld van Amsterdam bij, maar leidt nog niet tot een directe afname van de aantrekkelijkheid van de stad ‘voor de feesttoerist’ uit het Verenigd Koninkrijk. Dat schrijven burgemeester Femke Halsema en wethouder Sofyan Mbarki (economische zaken en aanpak binnenstad) in een brief aan de gemeenteraad. De campagne werd eind maart aangekondigd.

De campagne richt zich op dit moment nog op mannen van 18 tot 35 jaar uit het Verenigd Koninkrijk. Toeristen die termen als ‘cheap hotel Amsterdam’ invoeren in zoekmachines krijgen een waarschuwing over wat er kan gebeuren als je overlast veroorzaakt. Hoewel uit de evaluatie volgt dat ‘feesttoeristen’ de stad nog altijd aantrekkelijk vinden, heeft de campagne wel geholpen om het probleem van overtoerisme aan te kaarten, schrijven Halsema en Mbarki.

Meer bewust van de regels
Het merendeel van de doelgroep zou zich bovendien meer bewust zijn van de regels dankzij de campagne en bereid zich daaraan aan te passen. Toch blijkt de doelgroep de geldende regels, zoals het alcohol- en blowverbod, de vervroegde sluitingstijden van de horeca en het verbod op wildplassen, veelal niet te kennen. “In de doorontwikkeling van de ontmoedigingscampagne kijken we of we de campagneboodschappen specifieker kunnen maken.”

Verder zou de campagne veel nationale en internationale aandacht hebben gekregen en de interesse hebben gewekt van andere landen, die eenzelfde aanpak tegen overlastgevend toerisme zouden willen.

Begin 2024 start de tweede fase van de Stay Away-campagne. Dan wordt onderzoek gedaan naar de meest effectieve campagneboodschap en breidt de campagne zich uit naar landen in de Europese Unie, waaronder Nederland zelf. “Het evalueren en aanscherpen van de aanpak heeft daarbij continu de aandacht.”

Het verder uitwerken en uitdragen ‘van een reëel en aansprekend beeld van de stad’ staat de komende jaren centraal. “Anders dan tien jaar geleden, kijken we nu op een nieuwe manier naar cultuur, diversiteit, de lokale economie, internationale bedrijven en de negatieve gevolgen van overtoerisme.” Eind november start daarom de imagocampagne Renew your view, dat als doel heeft bezoekers anders te doen kijken naar de stad, en begin 2024 start de imagocampagne Verruim je blik.

Toeristische winkels uit het centrum weren
De Raad van State deed woensdag wel een uitspraak die Amsterdam helpt om toeristische winkels uit het centrum te weren. In de panden in het centrum van Amsterdam waar toeristische winkels zoals souvenirshops, minisupermarkten en Nutellawinkels huizen, mag niet opnieuw zo'n winkel worden geopend als de huidige winkel ermee stopt. De RvS oordeelt dat dat bestemmingsplan van de gemeente, die zo de diversiteit van het winkelaanbod wil verbeteren, bijna helemaal in stand blijft.

Eigenaren van de panden aan de Leidsestraat, Kalverstraat, Gravenstraat, Molensteeg en Oudezijds Achterburgwal waren het niet eens met het bestemmingsplan en stapten naar de Raad van State. Het bestemmingsplan zou ‘de gebruiksmogelijkheden van hun panden beperken’. De raad heeft bijna al hun beroepen ongegrond verklaard, zo blijkt woensdag.

Alleen de eigenaren van twee panden aan de Molensteeg en de Oudezijds Achterburgwal kregen gelijk. Daar waren speelautomatenhallen toegestaan, maar de gemeente had dat in het plan al geschrapt. Volgens de eigenaren was er echter geen sprake van een definitieve staking van het gebruik van de locaties, en is het gebruik van de speelautomatenhal nog toegestaan. De bestuursrechter ging daar in mee.

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Dak Maritiem Museum verandert tijdens Dakendagen in Rotterdam Rooftop Roetsj

2 uur geleden

Knelpunten en oplossingen natuurinclusieve gebiedsontwikkeling belicht in boek

29 november, 2:48

Alain Blom ontvangt Studenten Maaskantprijs 2024

29 november, 11:40

Architect@Work strijkt in 2025 neer in De Kromhouthal in Amsterdam-Noord

29 november, 10:55

Gemiddeld hypotheekbedrag naar record, ‘markt dendert door’

4 uur geleden

Woningbezitters Groot-Brittannië dragen huis massaal over aan kinderen

29 november, 1:21

Kabinet zet streep door verplichte nestvoorziening bij nieuwbouw

29 november, 9:02

KAW en BuurtBoost starten samenwerking voor snelle buurtverbetering

28 november, 11:32

RIVM: klimaatverandering raakt mensen in bestaansonzekerheid hard

28 november, 9:18

Nieuwbouw bij woningzoekers populairder dan bestaande bouw

27 november, 12:40
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan