Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Cristina Ampatzidou, hoofd programmering van het AFFR
Copyright: Sander van Wettum
A Plan for Paradise
Copyright: Kati Juurus
The Promise - Architect B.V. Doshi
Copyright: Jan Schmidt-Garre
Skin Of Glass
Copyright: Denise Zmekhol
Soviet Bus Stops
Copyright: Kristoffer Hegnsvad
Cristina Ampatzidou, hoofd programmering van het AFFR
Copyright: Sander van Wettum
A Plan for Paradise
Copyright: Kati Juurus
The Promise - Architect B.V. Doshi
Copyright: Jan Schmidt-Garre
Skin Of Glass
Copyright: Denise Zmekhol
Soviet Bus Stops
Copyright: Kristoffer Hegnsvad

'Moeilijk om een favoriete film te kiezen bij Architectenweb Best of AFFR'

4 oktober 2023, 11:38
Er zijn nog enkele kaarten beschikbaar voor Architectenweb Best Of AFFR, de traditionele filmmarathon op de laatste dag van het Architecture Film Festival Rotterdam (AFFR). Om de laatste twijfelaars over de streep te trekken, sprak Architectenweb met Cristina Ampatzidou, hoofd programmering van het architectuurfilmfestival. “Het is erg moeilijk om één film als mijn favoriet aan te wijzen.”

Vandaag start de vijftiende editie van het AFFR, onder het thema Contested Space. Tot en met zondag is er een druk programma, waarbij de beste actuele en klassieke architectuurfilms worden vertoond, maar ook debatten, excursies en andere activiteiten plaatsvinden. Op de laatste dag van het festival presenteren Architectenweb en het AFFR zoals altijd een marathon met de allerbeste films die tijdens deze editie waren te zien.

Deze keer zijn op zondag vanaf 13.00 uur vier films te zien, die tot de beste behoren van het komende AFFR. Ga met de vorig jaar overleden Pritzker Prize-winnaar (2018) Balkrishna Doshi mee op een laatste reis langs zijn meest fascinerende projecten, bekijk nog eens de openingsfilm van het festival over Finse architecten die een stad proberen te bouwen in Nepal, laat je meevoeren op een roadtrip langs de bizarre bushaltes in de voormalige Sovjet-Unie en aanschouw hoe een symbool van het Braziliaanse optimisme uit de jaren vijftig en zestig nu wordt bezet door dakloze families. Cristina Ampatzidou licht de films aan de hand van drie vragen toe:

Waarom zijn deze vier films geselecteerd voor Architectenweb Best Of AFFR?
“Architectenweb Best Of AFFR biedt altijd een selectie van vier films van een hoge cinematografische kwaliteit, die bovendien inspelen op het festivalthema. A Plan for Paradise is een humoristisch, maar tegelijkertijd kritisch verhaal over westerse architecten die er niet in slagen ‘orde te brengen’ in een niet-westers land. Ook tonen we twee totaal verschillende biografische films. The Promise - Architect B.V. Doshi verhaalt over het leven van de Indiase architect en Pritzker Prize-laureaat Balkrishna Doshi. Aangezien Doshi in januari van dit jaar is overleden, kun je deze film ook zien als een eerbetoon aan zijn nalatenschap. Skin Of Glass begint als een persoonlijke zoektocht van de filmmaker om via het werk van haar vervreemde vader weer in contact te komen met hem, maar het verhaal evolueert naar een diepgaand onderzoek naar de woningnood in Sao Paulo. We sluiten het programma af met een luchtige film; Soviet Bus Stops, een roadtrip van 50.000 kilometer door vele landen in de voormalige Sovjet-Unie, op zoek naar bijzondere bushaltes en de verhalen achter hun makers.”

Hoe spelen de films in op het festivalthema Contested Space?
“Alle films belichten een controversieel onderwerp. A Plan for Paradise is duidelijk een verhaal over het onvermogen om plaatsen en culturen zelfs maar te begrijpen, laat staan te ontwerpen, zonder over enige lokale kennis te beschikken. B.V. Doshi was een baanbrekende architect die erin slaagde om het door Le Corbusier en Louis Kahn beïnvloede westerse modernisme te vertalen naar lokaal passende stadsplanning en woningen voor lage inkomens, waarbij duurzaamheidsoplossingen zijn geïntegreerd in een tijd dat daar nog niet eens over werd nagedacht. Skin of Glass is een scherp commentaar op de rol van gebouwbezettingen in Brazilië bij het vervullen van de huisvestingsbehoeften en het recht op huisvesting als een fundamenteel mensenrecht. Soviet Bus Stops tenslotte is een viering van de individuele creativiteit die bloeit onder een onderdrukkend regime, uitgedrukt in deze specifieke dwaze bushaltes.”

Welke film of scène in een van deze films spreekt je het meest aan en waarom?
“Alle films in deze selectie behoren tot mijn favorieten. Het is dus erg moeilijk om slechts één film te kiezen. Er zijn wel een paar scènes die ik memorabel vind. In A Plan for Paradise is er een scène waarin Finse architecten naar een grootschalig stedenbouwkundig plan kijken en nadenken over de beperking dat ze geen van de duizend heilige plaatsen in het gebied kunnen verplaatsen. Ze vragen zich af of er een gradatie van heiligheid bestaat waarbij altaren misschien minder heilig zijn dan tempels en misschien verplaatst kunnen worden. “Bewegen de geesten niet met hen mee?”, vraagt een van hen. Voor mij vangt deze scène de essentie van de film. Filmmaakster Kati Juurus heeft uitstekend werk geleverd door met zachte ironie de voortgang van een project weer te geven waarvan we als kijker ons vanaf het eerste moment realiseren dat het onmogelijk is. In Skin Of Glass heb je een vergelijkbare scène waarin filmmaker Denise Zmekhol een huisvestingsactivist interviewt, die uitlegt hoe gebouwbezettingen worden georganiseerd. In het gunstige geval betaalt de bewoner een vergoeding die is bedoeld om het gebouw te onderhouden, maar in het slechtste geval gaat het geld naar ‘bezettingsmanagers’ die daar rijk van worden. Deze scène maakt duidelijk hoe gebouwbezettingen, in Brazilië althans, realistische bottom-up-oplossingen bieden voor het woningtekort en dat het goed zou zijn als die van hogerhand erkend en gereguleerd zouden worden, om gezonde levensomstandigheden voor de bewoners te creëren en de integriteit van de bezette gebouwen te garanderen. Het is een les die stemt tot dieper nadenken.”

Andere nieuwsberichten

Transformatie voormalig warenhuis en bankgebouw in Dordrecht gereed

Gisteren, 14:18

De Zwarte Hond ontwerpt flexibel IKC+ Katwijk

Gisteren, 11:00

BNA: geef de architect de rol van verbinder bij de woningbouwcrisis

Gisteren, 10:00

Stuur nu jullie project in voor de prijs voor Zorggebouw van het Jaar 2024

Gisteren, 09:30

Maatschappelijke coalitie: pak door met uitbreiding Noord-Zuidlijn

Gisteren, 10:43

Daiwa House opent fabriek waar modules van de lopende band komen

Gisteren, 09:45

Inzendtermijn voor de Dutch Daylight Awards 2024 twee weken verlengd

Gisteren, 08:30

Bouwend Nederland: mooie ambities, komt aan op goede uitvoering

17 mei, 1:17

WRK Architecten deelt kennis rond duurzaam ontwerpen op eigen website

16 mei, 12:18

Studie: duingebied West-Nederland ook geschikt voor wolven

15 mei, 2:35
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan