Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Vestiging van Flink in Rotterdam Hillegersberg
Copyright: Wikimedia Commons / Donald Trung Quoc Don
Flitsbezorgers komen met gedragscode voor betere band met buurt
10 mei 2022, 9:56
Vier grote flitsbezorgers hebben samen een gedragscode opgesteld, waarmee ze conflicten met gemeenten en omwonenden van hun filialen willen voorkomen. Flink, Getir, Gorillas en Zapp hebben de afspraken ondertekend.
Bij flitsbezorgers kunnen mensen kleine boodschappen bestellen die vervolgens razendsnel, bijvoorbeeld binnen 10 minuten, worden afgeleverd. Om dat te kunnen doen, zitten de distributiepunten midden in woonwijken. In die ‘winkels’ is verder niets te doen, de ramen zijn afgeplakt en consumenten kunnen niet naar binnen.
Daarom worden ze ook wel dark stores genoemd. De bezorgers staan met hun elektrische fiets vaak midden op de stoep te wachten tot ze een opdracht krijgen om iets af te leveren. Vervolgens schieten ze door het verkeer om op tijd bij de bestemming te komen. Dat leidt tot frustratie bij buurtbewoners.
In meerdere gemeenten zijn de flitsbezorgers al verboden. In Amsterdam gaf de gemeente opdracht om een dark store te sluiten en de rechter gaf de hoofdstad daarin gelijk. Bij elk verbod loopt de flitsbezorger potentiële inkomsten mis.
In de nieuwe gedragscode staan zes uitgangspunten. Zo beloven de vier bedrijven dat ze hun vestigingen ‘met zorg uitkiezen’. Dus komen er geen dark stores ‘in centrale winkelstraten, voetgangerszones of in de nabijheid van basis- of middelbare scholen’.
Ruimte voor voetgangers
Bezorgers mogen geen overlast veroorzaken en moeten op de stoep ruimte laten voor voetgangers. Verder zeggen de bedrijven dat ‘veiligheid voor ons personeel en medeweggebruikers onze hoogste prioriteit heeft’. De snelheid van de e-bikes wordt begrensd op 25 kilometer per uur, terwijl elektrische scooters niet harder dan 45 kunnen rijden. Bezorgers krijgen per uur betaald, ze worden niet aangepakt als ze langzaam rijden en niet beloond voor snelheid, aldus de gedragscode.
Flink, Getir, Gorillas en Zapp zeggen ze dat ze voor elke vestiging afspraken willen maken met de betreffende gemeente, bijvoorbeeld over ‘parkeren, bevoorrading en het aangezicht van de vestiging’. Dat geldt ‘voor alle nieuwe vestigingen in Nederland en bestaande vestigingen waar mogelijk’.
Bron: ANP
Trefwoorden
dark stores
flitsbezorging
Best gelezen
1
Den Haag ziet ruimte voor meer woningen in gebied Laakhavens-Hollands Spoor
vrijdag, 19 december
2
Faillissement V&D laat nog altijd sporen na in winkelgebieden
donderdag, 18 december
3
KAAN Architecten breidt bureauleiding uit
donderdag, 18 december
4
Rotterdamse Academie van Bouwkunst stelt twee curatoren aan om thematische lijnen te ontwikkelen
maandag, 22 december
5
Caroline Voet publiceert ontwerphandboek over Dom Hans van der Laan
donderdag, 18 december
Gerelateerde nieuwsberichten
Gemeente Amsterdam mag darkstores weren in groot deel van de stad
25 juni
Rotterdam verbiedt nieuwe vestigingen voor flitsbezorgers
3 februari 2022
Kamer achter beperking particuliere woningverhuur aan toeristen
8 september 2020
Festival STAD: over het belang dat iedereen in de stad ertoe doet
9 mei 2022
Amsterdam sluit wederom vestigingen van flitsbezorgers
5 juli 2022
Flitsbezorgdienst Getir opent supermarkt in Amsterdam
4 augustus 2022
Amsterdam wil darkstores op bedrijventerreinen
23 maart 2023
Gemeente Amsterdam mag darkstores weren in groot deel van de stad
25 juni
Rotterdam verbiedt nieuwe vestigingen voor flitsbezorgers
3 februari 2022
Kamer achter beperking particuliere woningverhuur aan toeristen
8 september 2020
Festival STAD: over het belang dat iedereen in de stad ertoe doet
9 mei 2022
Amsterdam sluit wederom vestigingen van flitsbezorgers
5 juli 2022
Flitsbezorgdienst Getir opent supermarkt in Amsterdam
4 augustus 2022
Amsterdam wil darkstores op bedrijventerreinen
23 maart 2023
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Kraaijvanger Architects aan de slag met renovatie Station Zuidplein
Vandaag, 09:00
Kraaijvanger Architects gaat van Rotterdams wederopbouwstation een toekomstbestendig, hoogwaardig stedelijk knooppunt maken.
Concrete ontwerpt woongebouw in Philadelphia met gevelkunst door tattoo-artist Henk Schiffmacher
Gisteren, 12:00
Concrete heeft in een Philadelphia (VS) met Fishtown Urby een volgende bijdrage aan het Amerikaanse woonconcept Urby opgeleverd.
Rotterdamse Academie van Bouwkunst stelt twee curatoren aan om thematische lijnen te ontwikkelen
22 december, 11:20
De Rotterdamse Academie van Bouwkunst stelt Margit van Schaik aan als curator Architectuur en Jutta Hinterleitner als curator Stedenbouw.
Den Haag ziet ruimte voor meer woningen in gebied Laakhavens-Hollands Spoor
19 december, 3:15
De gemeente Den Haag ziet ruimte voor 11.000 nieuwe woningen in het gebied aan de Laakhavenzijde van station Hollands Spoor. Dat zijn er 2.400 meer dan de gemeente bij het begin van de planvorming dacht.
Fijne feestdagen en een gelukkig, gezond en succesvol 2026!
4 uur geleden
Op maandag 5 januari is de redactie van Architectenweb terug met het dagelijkse architectuurnieuws.
Provincie Zuid-Holland: stroom van zee via Hoek van Holland naar Rotterdamse haven
Gisteren, 17:00
"Zo kunnen de Rotterdamse haven en regio uitgroeien tot de stekkerdoos van Nederland", stelt gedeputeerde Arne Weverling.
DNR geactualiseerd naar hedendaagse praktijk
19 december, 4:03
DNR2025 is compacter en beter op de hedendaagse praktijk afgestemd dan haar voorganger, met onder meer aandacht voor AI, privacy en kwaliteitsborging.
Inschrijving voor tiende editie Architectuurprijs Nijmegen geopend
19 december, 1:17
Tot vrijdag 12 februari 09.00 uur kunnen architecten en andere partijen een project inzenden dat in 2024 of 2025 is opgeleverd in Nijmegen.
Tweede Kamer schuift aanpassing huurwet door naar nieuw kabinet
19 december, 9:13
Demissionair minister Mona Keijzer wil de wet die een maximale prijs bepaalt voor huur in het middensegment versoepelen.
Faillissement V&D laat nog altijd sporen na in winkelgebieden
18 december, 12:03
De middelgrote steden zijn na tien jaar het faillissement van V&D nog niet te boven.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur