Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project

Kabinet houdt vast aan Lelystad Airport als overloop Schiphol

18 mei 2020, 9:32
Het kabinet houdt vast aan Lelystad Airport als overloop voor Schiphol, ook nu het door de coronacrisis veel langer kan duren voordat de luchthaven weer aan zijn maximale aantal vluchten komt. Uiteindelijk wil iedereen toch weer met het vliegtuig op vakantie en is het vliegveld in de Flevopolder alsnog nodig, denkt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur).

Voorgaande crises hebben geleerd dat de luchtvaart altijd weer opkrabbelt, zegt Van Nieuwenhuizen. In de luchtvaartnota, die de kaders schetst voor de ontwikkeling van het vliegverkeer in de jaren tot en met 2050, wordt dan ook nog steeds gerekend op groei. Die wordt wel, zoals de minister al eerder bij herhaling liet weten, afhankelijk van verdere verduurzaming en beperking van de geluidsoverlast rond luchthavens.

Groeiruimte 1 tot 1,5 procent
Rekening houdend met de milieu- en klimaatdoelen waaraan de luchtvaartbranche moet voldoen, en met de verwachte technologische ontwikkelingen, wordt de groeiruimte voor de gehele Nederlandse luchtvaart geschat op 1 tot 1,5 procent per jaar. Maar Van Nieuwenhuizen benadrukt dat dit voorlopig niet aan de orde is, nu luchthavens door de coronacrisis vrijwel uitgestorven zijn en het kabinet miljarden moet uittrekken om KLM te redden.

Schiphol-topman Dick Benschop reageert positief op de aankondigingen vanuit Den Haag. Wat hem betreft kan er nu eindelijk begonnen worden aan het proces om de verdere groei van de luchthaven wettelijk te regelen. Dat Schiphol door toedoen van de coronacrisis waarschijnlijk op zijn vroegst pas in 2023 weer terug is bij zijn huidige plafond van 500.000 vluchten per jaar, is volgens Benschop geen reden om niet naar de toekomst te kijken.

Eerder was al duidelijk dat Schiphol met de huidige infrastructuur eigenlijk niet meer dan 540.000 vluchten per jaar veilig kan afhandelen. Die ruimte moet vooral worden benut voor verbindingen die belangrijk zijn voor de concurrentiekracht van de Nederlandse economie. Het gaat dan vooral om verre vluchten, maar ook om Europese routes die onontbeerlijk zijn om dat intercontinentale netwerk in stand te kunnen houden.

Kritisch
Vakantievluchten moeten uiteindelijk verkassen naar Lelystad Airport, houdt Van Nieuwenhuizen vol, al moet het voor kortere afstanden ook aantrekkelijker worden gemaakt om de trein of bus te pakken. In de Tweede Kamer stuit de opening van die luchthaven voor commercieel verkeer op veel verzet. Niet alleen de linkse oppositie, maar ook de coalitiepartijen D66 en ChristenUnie zijn erg kritisch.

Eppo Bruins van de ChristenUnie vindt dat de vermindering van de uitstoot van de luchtvaart veel te langzaam gaat. Hij is wel positief over het feit dat er een CO2-plafond komt en dat er wordt ingezet op normale accijns en belastingen voor de sector.

De partij is geen grote voorstander van het vliegveld in Lelystad. Bruins 'neemt kennis van de inzet van de minister, maar is daar niet aan gebonden'. De partij denkt niet dat in deze kabinetsperiode nog een besluit valt over de opening.

'Harde milieugrenzen'
Coalitiepartners D66 en CDA zijn positiever over de plannen. Er komen volgens Jan Paternotte (D66) 'harde milieugrenzen' en Schiphol zal zich stapsgewijs herstellen en geluidsnormen worden gehandhaafd. Een CO2-plafond noemt D66 'baanbrekend'.

Mustafa Amhaouch van het CDA noemt de nota een "belangrijke stap om de luchtvaart concurrerend en duurzaam te laten zijn, met meer oog voor de omgeving". Het is volgens hem "verstandig om economische belangen samen te laten gaan met inzet op kwaliteit, gecontroleerde groei en hinderbeperking".

'Oude politiek'
De oppositie reageert voornamelijk afwijzend. "Niks anders dan oude politiek. Schiphol moet groeien, Lelystad Airport moet open, niks nieuws over klimaat, overlast of zekere banen. Dit moet echt anders", twitterde SP'er Cem Laçin.

"Het kabinet wil door op de oude voet: Lelystad Airport open, duizenden vluchten per jaar erbij en de bestaande slappe klimaatafspraken presenteren als iets nieuws. Dit is teleurstellend en laat zien dat minister Van Nieuwenhuizen de tijdgeest echt niet aanvoelt", vindt Suzanne Kröger van GroenLinks.

Volgens Lammert van Raan van de Partij voor de Dieren zet het kabinet 'versneld in op doodlopende weg' door te kiezen voor groei van de luchtvaart. De luchtvaartnota 'lijkt geschreven voor andere planeet of andere tijd of combinatie'.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

NEPROM-prijs naar ontwikkeling van Cruquius in Amsterdam

Gisteren, 16:00

Neutelings Riedijk wint prijsvraag Cité des Imaginaires en Grand Musée Jules Verne in Nantes

Gisteren, 14:14

Maaskant Park in Groot Handelsgebouw geopend voor publiek

Gisteren, 10:00

Villa op Terschelling die zich opricht uit de duinen

Gisteren, 09:00

Bouwend Nederland: mooie ambities, komt aan op goede uitvoering

Gisteren, 13:17

WRK Architecten deelt kennis rond duurzaam ontwerpen op eigen website

16 mei, 12:18

Studie: duingebied West-Nederland ook geschikt voor wolven

15 mei, 2:35

Rekenkamer: Rijkswaterstaat en ProRail denken miljarden meer voor weg en spoor nodig te hebben dan nu begroot

15 mei, 2:29

RIVM: zonnepanelen worden nu nog gedowncycled, maar recycling is in toekomst mogelijk

15 mei, 2:16

Tennet: afschalen kolen- en gascentrales verzwakt stabiliteit electriciteitsnet na 2033

15 mei, 10:00
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan