Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Kabinet houdt vast aan Lelystad Airport als overloop Schiphol
18 mei 2020, 9:32
Het kabinet houdt vast aan Lelystad Airport als overloop voor Schiphol, ook nu het door de coronacrisis veel langer kan duren voordat de luchthaven weer aan zijn maximale aantal vluchten komt. Uiteindelijk wil iedereen toch weer met het vliegtuig op vakantie en is het vliegveld in de Flevopolder alsnog nodig, denkt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur).
Voorgaande crises hebben geleerd dat de luchtvaart altijd weer opkrabbelt, zegt Van Nieuwenhuizen. In de
luchtvaartnota
, die de kaders schetst voor de ontwikkeling van het vliegverkeer in de jaren tot en met 2050, wordt dan ook nog steeds gerekend op groei. Die wordt wel, zoals de minister al eerder bij herhaling liet weten, afhankelijk van verdere verduurzaming en beperking van de geluidsoverlast rond luchthavens.
Groeiruimte 1 tot 1,5 procent
Rekening houdend met de milieu- en klimaatdoelen waaraan de luchtvaartbranche moet voldoen, en met de verwachte technologische ontwikkelingen, wordt de groeiruimte voor de gehele Nederlandse luchtvaart geschat op 1 tot 1,5 procent per jaar. Maar Van Nieuwenhuizen benadrukt dat dit voorlopig niet aan de orde is, nu luchthavens door de coronacrisis vrijwel uitgestorven zijn en het kabinet miljarden moet uittrekken om KLM te redden.
Schiphol-topman Dick Benschop reageert positief op de aankondigingen vanuit Den Haag. Wat hem betreft kan er nu eindelijk begonnen worden aan het proces om de verdere groei van de luchthaven wettelijk te regelen. Dat Schiphol door toedoen van de coronacrisis waarschijnlijk op zijn vroegst pas in 2023 weer terug is bij zijn huidige plafond van 500.000 vluchten per jaar, is volgens Benschop geen reden om niet naar de toekomst te kijken.
Eerder was al duidelijk dat Schiphol met de huidige infrastructuur eigenlijk niet meer dan 540.000 vluchten per jaar veilig kan afhandelen. Die ruimte moet vooral worden benut voor verbindingen die belangrijk zijn voor de concurrentiekracht van de Nederlandse economie. Het gaat dan vooral om verre vluchten, maar ook om Europese routes die onontbeerlijk zijn om dat intercontinentale netwerk in stand te kunnen houden.
Kritisch
Vakantievluchten moeten uiteindelijk verkassen naar Lelystad Airport, houdt Van Nieuwenhuizen vol, al moet het voor kortere afstanden ook aantrekkelijker worden gemaakt om de trein of bus te pakken. In de Tweede Kamer stuit de opening van die luchthaven voor commercieel verkeer op veel verzet. Niet alleen de linkse oppositie, maar ook de coalitiepartijen D66 en ChristenUnie zijn erg kritisch.
Eppo Bruins van de ChristenUnie vindt dat de vermindering van de uitstoot van de luchtvaart veel te langzaam gaat. Hij is wel positief over het feit dat er een CO2-plafond komt en dat er wordt ingezet op normale accijns en belastingen voor de sector.
De partij is geen grote voorstander van het vliegveld in Lelystad. Bruins 'neemt kennis van de inzet van de minister, maar is daar niet aan gebonden'. De partij denkt niet dat in deze kabinetsperiode nog een besluit valt over de opening.
'Harde milieugrenzen'
Coalitiepartners D66 en CDA zijn positiever over de plannen. Er komen volgens Jan Paternotte (D66) 'harde milieugrenzen' en Schiphol zal zich stapsgewijs herstellen en geluidsnormen worden gehandhaafd. Een CO2-plafond noemt D66 'baanbrekend'.
Mustafa Amhaouch van het CDA noemt de nota een "belangrijke stap om de luchtvaart concurrerend en duurzaam te laten zijn, met meer oog voor de omgeving". Het is volgens hem "verstandig om economische belangen samen te laten gaan met inzet op kwaliteit, gecontroleerde groei en hinderbeperking".
'Oude politiek'
De oppositie reageert voornamelijk afwijzend. "Niks anders dan oude politiek. Schiphol moet groeien, Lelystad Airport moet open, niks nieuws over klimaat, overlast of zekere banen. Dit moet echt anders", twitterde SP'er Cem Laçin.
"Het kabinet wil door op de oude voet: Lelystad Airport open, duizenden vluchten per jaar erbij en de bestaande slappe klimaatafspraken presenteren als iets nieuws. Dit is teleurstellend en laat zien dat minister Van Nieuwenhuizen de tijdgeest echt niet aanvoelt", vindt Suzanne Kröger van GroenLinks.
Volgens Lammert van Raan van de Partij voor de Dieren zet het kabinet 'versneld in op doodlopende weg' door te kiezen voor groei van de luchtvaart. De luchtvaartnota 'lijkt geschreven voor andere planeet of andere tijd of combinatie'.
Bron: ANP
Trefwoorden
luchtvaart
cora van nieuwenhuizen
luchtvaartnota
lelystad airport
luchthaven
schiphol
Best gelezen
1
Merwede – overzicht stadsblokken eerste fase
woensdag, 17 december
2
Purmerend kiest uit drie ontwerpen voor Schapenmarkt
woensdag, 17 december
3
Voormalige jeugdgevangenis in Amsterdam getransformeerd en uitgebreid tot woongebouw
woensdag, 17 december
4
Powerhouse Company en SO-IL delen ontwerp voor toren naast Whitney Museum
dinsdag, 16 december
5
Faillissement V&D laat nog altijd sporen na in winkelgebieden
donderdag, 18 december
Gerelateerde nieuwsberichten
'Luchthaven in zee zeker tot 2050 van de baan'
15 mei 2020
Meer mensen hebben last van herrie en vervuiling Schiphol
10 februari 2020
Schiphol neemt extra maatregelen tegen stikstofuitstoot
14 februari 2020
Boek belicht ontwerpideeën achter Schiphol
15 januari 2020
Remkes: groei luchtvaart alleen bij afname stikstof
15 januari 2020
'Noord-Zuidlijn binnen tien jaar doorgetrokken naar Schiphol'
12 december 2019
Stationsgebied Schiphol voor 237 miljoen op de schop
22 november 2019
Passagiersgroei Schiphol zwakt af
30 augustus 2019
Opening Lelystad Airport verder uitgesteld om coronacrisis
31 maart 2020
Europese Commissie akkoord met vluchten Lelystad
6 september 2019
Chipshol schikt na zeventien jaar juridische strijd met Schiphol
4 juni 2020
Schiphol verlengt samenwerking met hyperloopbedrijf Hardt
10 juni 2020
'Topambtenaren verduisterden stukken over Lelystad Airport'
23 juni 2020
Studio Prototype ontwerpt kantoorgebouw in zakendistrict Schiphol
26 augustus 2020
'Twijfel over noodzaak Lelystad Airport door coronacrisis'
28 augustus 2020
'Plan voor 300 hectare zonnepanelen naast banen Schiphol'
13 oktober 2020
'Plan B voor Schiphol in plaats van groei'
22 februari 2021
Verdere vertraging dreigt voor opening Lelystad Airport
18 maart 2021
Schiphol ziet in crisis ook ruimte om sneller te vergroenen
11 januari 2022
Nog geen natuurvergunning voor Lelystad Airport
7 maart 2022
OM onderzoekt berekening stikstofuitstoot Lelystad Airport
8 juli 2022
'Luchthaven in zee zeker tot 2050 van de baan'
15 mei 2020
Meer mensen hebben last van herrie en vervuiling Schiphol
10 februari 2020
Schiphol neemt extra maatregelen tegen stikstofuitstoot
14 februari 2020
Boek belicht ontwerpideeën achter Schiphol
15 januari 2020
Remkes: groei luchtvaart alleen bij afname stikstof
15 januari 2020
'Noord-Zuidlijn binnen tien jaar doorgetrokken naar Schiphol'
12 december 2019
Stationsgebied Schiphol voor 237 miljoen op de schop
22 november 2019
Passagiersgroei Schiphol zwakt af
30 augustus 2019
Opening Lelystad Airport verder uitgesteld om coronacrisis
31 maart 2020
Europese Commissie akkoord met vluchten Lelystad
6 september 2019
Chipshol schikt na zeventien jaar juridische strijd met Schiphol
4 juni 2020
Schiphol verlengt samenwerking met hyperloopbedrijf Hardt
10 juni 2020
'Topambtenaren verduisterden stukken over Lelystad Airport'
23 juni 2020
Studio Prototype ontwerpt kantoorgebouw in zakendistrict Schiphol
26 augustus 2020
'Twijfel over noodzaak Lelystad Airport door coronacrisis'
28 augustus 2020
'Plan voor 300 hectare zonnepanelen naast banen Schiphol'
13 oktober 2020
'Plan B voor Schiphol in plaats van groei'
22 februari 2021
Verdere vertraging dreigt voor opening Lelystad Airport
18 maart 2021
Schiphol ziet in crisis ook ruimte om sneller te vergroenen
11 januari 2022
Nog geen natuurvergunning voor Lelystad Airport
7 maart 2022
OM onderzoekt berekening stikstofuitstoot Lelystad Airport
8 juli 2022
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Den Haag ziet ruimte voor meer woningen in gebied Laakhavens-Hollands Spoor
Gisteren, 15:15
De gemeente Den Haag ziet ruimte voor 11.000 nieuwe woningen in het gebied aan de Laakhavenzijde van station Hollands Spoor. Dat zijn er 2.400 meer dan de gemeente bij het begin van de planvorming dacht.
Gevarieerd kantoorlandschap voor Unilever in AIR Offices Rotterdam
Gisteren, 12:17
Levensmiddelenconcern Unilever heeft dit jaar twee verdiepingen betrokken in het voormalige V&D-pand in het centrum van Rotterdam. Fokkema & Partners ontwierp het interieur.
Negenhonderd woningen op historisch zorglandgoed in Vught
Gisteren, 10:52
Gebiedsontwikkelaar AM en een ontwerpteam bestaande uit Karres en Brands, Wenink Holtkamp en NAMO hebben een tender voor de realisatie van negenhonderd woningen op het historische Zorgpark Voorburg in Vught gewonnen.
KAAN Architecten breidt bureauleiding uit
18 december, 3:00
KAAN Architecten heeft vier associate partners en vier associate architects benoemd.
DNR geactualiseerd naar hedendaagse praktijk
Gisteren, 16:03
DNR2025 is compacter en beter op de hedendaagse praktijk afgestemd dan haar voorganger, met onder meer aandacht voor AI, privacy en kwaliteitsborging.
Inschrijving voor tiende editie Architectuurprijs Nijmegen geopend
Gisteren, 13:17
Tot vrijdag 12 februari 09.00 uur kunnen architecten en andere partijen een project inzenden dat in 2024 of 2025 is opgeleverd in Nijmegen.
Tweede Kamer schuift aanpassing huurwet door naar nieuw kabinet
Gisteren, 09:13
Demissionair minister Mona Keijzer wil de wet die een maximale prijs bepaalt voor huur in het middensegment versoepelen.
Faillissement V&D laat nog altijd sporen na in winkelgebieden
18 december, 12:03
De middelgrote steden zijn na tien jaar het faillissement van V&D nog niet te boven.
RIVM: op korte afstand van elke woning speelplek en groen
18 december, 9:31
Dit zijn enkele van de ‘vuistregels’ die het RIVM heeft opgesteld voor de inrichting van de openbare ruimte.
BNA: architecten zien licht herstel, maar ook rem op productie
17 december, 2:51
Vier op de tien architectenbureaus beoordelen de marktsituatie als goed en de helft als redelijk
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur