Eindhoven en Düsseldorf willen snelle trein

13 januari 2016, 14:13
De burgemeesters van Eindhoven en Düsseldorf hebben gezamenlijk bij de Nederlandse en de Duitse regering aangedrongen op een snelle rechtstreekse treinverbinding. Deze hogesnelheidslijn zou moeten lopen vanaf Den Haag en Rotterdam, via Eindhoven, naar Düsseldorf.

De spoorverbinding blijft volgens de burgemeesters ver achter bij wat economisch noodzakelijk is. "Nederland en Duitsland zijn met een handelsvolume van circa 168 miljard euro economisch nauw verbonden met elkaar. Grensoverschrijdende relaties tussen steden zijn van groot belang om als kenniseconomie internationaal te kunnen concurreren.''

Vooral de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, met Düsseldorf als hoofdstad, is economisch van belang. Zo'n 40 procent van de Nederlandse export naar Duitsland gaat naar Noordrijn-Westfalen en 30 procent van de totale import uit Duitsland komt uit die deelstaat.

Ook geldt Noordrijn-Westfalen als de toegangspoort voor de steden in Midden- en Zuid-Duitsland, zeggen de burgemeesters Rob van Gijzel van Eindhoven en Thomas Geisel van Düsseldorf. Verder speelt mee dat ,,de technologische hotspot Eindhoven'' via Düsseldorf zo verbonden kan worden met het netwerk van hogesnelheidslijnen in Duitsland.

De huidige regionale trein, één keer per uur van Düsseldorf naar Venlo, waar reizigers moeten overstappen, noemen zij 'van zeer matige kwaliteit'. Van Gijzel en Geisel pleiten ervoor dat de snelle trein hoog op de agenda komt bij de komende topontmoeting van de Nederlandse en de Duitse regering.

Volgens een ruwe schatting van de burgemeesters bedragen de kosten van de nieuwe hsl zo'n 10 miljard euro.

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Antonia Schreiber wint Kazerne Design Award 2025 met circulair pleistermateriaal

Gisteren, 12:15

Nai010 presenteert architectuurgids Gebouwen door Vrouwen in Rotterdam

Gisteren, 11:31

AFFR biedt voorpremière van film Universal Language tijdens Rotterdam Architectuur Maand

Gisteren, 10:15

Fenix, kunstmuseum over migratie, opent zijn deuren

Gisteren, 08:30

Ministerie onderzoekt oorzaak van daling nieuwbouwvergunningen

Gisteren, 13:29

PBL: klimaatplannen Hermans onvoldoende voor klimaatneutraal 2050

Gisteren, 10:04

MOB erkent noodzaak Binnenhofrenovatie, maar hekelt geitenpaadjes

14 mei, 5:51

Aantal vergunningen voor tijdelijke woningen weer fors gestegen

14 mei, 9:39

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland: aanleg windmolens op land stokt

13 mei, 12:03

Sociale veiligheid TU Delft volgens peiling nog ver te zoeken

12 mei, 5:20
Atag Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan