DHV ontwerpt stations voor metrolijn Tel Aviv

2 november 2011, 15:03
Advies- en ingenieursbureau DHV heeft opdracht gekregen om vijf ondergrondse metrostations te ontwerpen voor Tel Aviv. De stations zijn onderdeel van een nieuwe metrolijn, die het drukke verkeer op de autowegen moet verlichten.

Tel Aviv speelt al lang met het idee om een metrolijn aan te leggen, vertelt Ben Reeskamp, directeur business development bij DHV. “De afgelopen vijftig jaar is de bevolking verdrievoudigd, en is het autoverkeer in de stad schrikbarend toegenomen. In de ochtend- en avondspits zit een groot deel van het wegverkeer muurvast.”

DHV moet de overlast voor het wegverkeer zo klein mogelijk houden. Reeskamp: “We gaan gefaseerd te werk. Dat houdt in dat we eerst een ondergrondse bouwplaats met overkapping maken. Wanneer we de stations daadwerkelijk gaan aanleggen, verandert er dus feitelijk niets aan de verkeerssituatie.”

De nieuwe lijn zal in totaal tien stations tellen en wordt ongeveer 23 kilometer lang, waarvan elf kilometer onder de grond. De bouwputten voor de ondergrondse stations worden dertig meter diep en 150 meter lang. In deze bouwputten komen de stations te liggen, die straks uit drie lagen bestaan. Enkele stations moeten ook geschikt worden gemaakt om in de toekomst te worden aangesloten op een andere, nieuwe metrolijn.

De verwachting is dat in 2020 jaarlijks zo’n honderd miljoen reizigers gebruik zullen gaan maken van de nieuwe metrolijn. De totale kosten van de gehele lijn bedragen ongeveer twee miljard euro. De bouwwerkzaamheden voor de stations starten in 2013.

Gerelateerde nieuwsberichten

Gerelateerde projecten

DHV architects

Andere nieuwsberichten

Stedenbouwkundig structuurontwerp voor Blok III in Sloterdijk I Zuid goedgekeurd

18 juli, 1:30

VORM ontwikkelt laatste twee kavels Eenhoorngebied Amsterdam

17 juli, 2:24

Multifunctioneel gebouw Floating Gardens in Sloterdijk biedt plek aan woningen en een IKC

17 juli, 12:18

Architectenweb Sportzomer: Vincent van Heesch is een fanatiek tennisser

17 juli, 9:15

Hermans kiest Schiermonnikoogroute voor stroomkabel naar Noordzee

18 juli, 11:09

Hester Bijl wordt rector magnificus TU Delft

18 juli, 9:27

Provincie komt bij BAM en SPIE uit voor onderhoud aan Zeelandbrug

17 juli, 1:39

Meerderheid Limburgers houdt rekening met nieuwe overstromingen

17 juli, 10:35

ASML op schema voor uitbreiding in Eindhoven

16 juli, 12:31

Organisaties: compensatie natuur Maasvlakte II onvoldoende

16 juli, 9:17
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan