Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Copyright: Eva Paster en Michael Geldmacher ( Phil Soheili)
Elephant (Voor Kristalia, 2010)
Elephant (Voor Kristalia, 2010)
Elephant (Voor Kristalia, 2010)
Reef (voor Interluebke, 2010)
Reef (voor Interluebke, 2010)
Copyright: K1 (voor Moormann, 2010. Jaeger & Jaeger)
Copyright: K1 (voor Moormann, 2010. Neuland Industriedesign)
Fin (voor b-line, 2010)
Random (voor MDF Italia, 2005)
Melody (voor MDF Italia, 2008)
Copyright: Insert Coin (voor Moormann, 2006. Jaeger & Jaeger)
Copyright: Eva Paster en Michael Geldmacher ( Phil Soheili)
Elephant (Voor Kristalia, 2010)
Elephant (Voor Kristalia, 2010)
Elephant (Voor Kristalia, 2010)
Reef (voor Interluebke, 2010)
Reef (voor Interluebke, 2010)
Copyright: K1 (voor Moormann, 2010. Jaeger & Jaeger)
Copyright: K1 (voor Moormann, 2010. Neuland Industriedesign)
Fin (voor b-line, 2010)
Random (voor MDF Italia, 2005)
Melody (voor MDF Italia, 2008)
Copyright: Insert Coin (voor Moormann, 2006. Jaeger & Jaeger)

Neuland: "Wij benaderen de fabrikant"

20 oktober 2010, 15:58
Tijdens de Design Biënnale Interieur zijn op verschillende stands nieuwe ontwerpen van Neuland Industriedesign (Eva Paster en Michael Geldmacher) te zien. Architectenweb sprak in Kortrijk met Eva Paster.

In de afgelopen jaren heeft het ontwerpduo Neuland Industriedesign snel naam gemaakt met zijn interieurproducten. Tijdens de Design Biënnale Interieur zijn de stoel Elephant voor Kristalia en de modulaire kastenwand Reef voor Interlübke geïntroduceerd. De vorm volgt – zoals bij alle ontwerpen van Neuland – uit de functie. Door die in het licht van de huidige tijd te bezien, krijgt de heldere vormgeving een nieuwe gevoelswaarde.

Nadat Eva Paster en Michael Geldmacher elkaar ontmoetten tijdens hun studie aan de Hochschule für angewandte Wissenschaften in München, zijn zij in 1997 gezamenlijk Neuland Industriedesign gestart. Hoewel hun hart ligt bij meubelontwerp, hebben zij in de eerste jaren vooral gewerkt als klassiek industrieel ontwerpers in bijvoorbeeld de medische, spellen- en verpakkingsindustrie.

“Sinds vijf jaar kunnen we ons richten op meubelontwerp”, vertelt Eva Paster. “We wisten toen Interlübke te interesseren voor een ontwerp van een bed. Dat ontwerp, de Kengo, heeft de aandacht getrokken van MDF Italia, waardoor we de kans kregen een boekenkast te ontwerpen, de Random. Bij het ontwerp was het uitgangspunt: boeken hebben niet altijd hetzelfde formaat. Bij planken met gelijke afstand ontstaan van die loze ruimten boven kleinere boeken. Daarnaast houden mensen meer van het ene boek dan van het andere. Door vakken van verschillende hoogten te maken, kan de gebruiker spelen met de plaatsing van de boeken. Ze staan dan niet als soldaten in het gelid maar krijgen een fysiek eigen plaats, die ook emotioneel bepaald kan zijn.”

Jullie ontwerpen vertonen vaker de combinaties van rechte lijnen en afwisselende vormen, van functionaliteit en individualiteit.
Paster: “We beginnen altijd met het opnieuw nadenken over de functie en proberen dat in overeenstemming te brengen met de huidige tijd. Bij gesloten kasten hadden we als eerste associatie de boerenkasten van onze grootouders. Die passen niet meer bij het huidige levensgevoel en een tijd waarin alles opener en toegankelijker is. We wilden een dichte maar moderne kast maken, waarin elk vak een eigen functie en emotie heeft. Het aardige is dat in de Reef dingen makkelijker zijn terug te vinden omdat ze aan zo’n specifieke plek zijn gebonden.”

Daarnaast hebben jullie ook de kasten Melody en K1 en de boekenplanken Insert Coin en Fin ontworpen. Zijn opbergsystemen een specialiteit geworden?
Paster: “Het is bij ontwerpers net als bij acteurs: als je bekend bent geworden met een bepaalde rol, word je daar telkens opnieuw voor gevraagd.”

Hoe is de stoel Elephant ontstaan?
Paster: “Ik heb contact opgenomen met Kristalia. Zonder dat we een concreet ontwerp hadden. Ik vind het een interessante onderneming en ik heb altijd eens een stoel willen ontwerpen. Kristalia was enthousiast na de kennismaking en gaf ons een opdracht. We wilden een gestoffeerde stoel maken, maar omdat we de functie als uitgangspunt nemen moest de constructie zichtbaar blijven. Net als bij een olifant: ik vind het mooi dat je van zo’n groot dier de wervelkolom bij zijn rug gewoon kan zien. Het stiksel van de leren bekleding benadrukt dit nog eens. Naast de gestoffeerde versie zijn er verschillende uitvoeringen in polyurethaan.”

Er lijkt de laatste jaren een verschuiving van het vooropstellen van de producent als merk, naar een ontwerpersnaam als verkoopmiddel. Hoe ervaren jullie dat?
Paster: “Er zijn altijd ondernemingen geweest die het belangrijk vonden om met gerenommeerde ontwerpers te werken. Dat is wat Vitra ‘auteursontwerp’ noemt. Naar mijn idee zijn de samenwerkingen echter kortstondiger geworden. Maar het zijn vooral de media die de namen oppikken en er een hype van maken. Er zijn ontwerpers die gewoon hun eigen gang gaan, zoals Piero Lissoni, en maken wat ze willen. Maar er zijn zeker ook ontwerpers die worden meegenomen in een hype.”

Is de naam van een ontwerper als marketingtool een lastige positie?
Paster: “Voor die designers bestaat er het gevaar dat ze volgend jaar niet meer interessant worden gevonden en dat er weer nieuwe namen worden gezocht. Ook de kortstondigheid van samenwerking is voor designers zeer inspannend. Ik geef de voorkeur aan langdurige samenwerking. Maar bij ons ligt het sowieso anders, omdat bijna steeds het initiatief van ons uitgaat. Wij benaderen vaak de fabrikant.”

Andere nieuwsberichten

Festival What Design Can Do verkent thema design en klimaatrechtvaardigheid

1 uur geleden

Noord-Holland komt met subsidie voor extra woonlaag

1 uur geleden

Stuur nu jullie project in voor de prijs voor Interieur van het Jaar 2024

2 uur geleden

Minder nachtvluchten op Schiphol, ban op luidste vluchten in nacht

2 uur geleden

EU-partijen beloven zich in te zetten voor betere huisvesting

24 mei, 9:40

De Jonge is nog niet tevreden over woningbouwbeleid Zuid-Holland

24 mei, 9:00

Dashboard voor biodiversiteit kleurt vooralsnog oranje en rood

23 mei, 12:05

Buro Lubbers breidt directie uit

23 mei, 11:40

Francine Houben geëerd met NAF Ambassadors’ Award 2024 voor transformatie van Martin Luther King Jr. Memorial Library

22 mei, 9:30

Maatschappelijke coalitie: pak door met uitbreiding Noord-Zuidlijn

21 mei, 10:43
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan