Fyra moet Brussel dichterbij brengen

8 juli 2009, 16:11
,,Isn't she lovely'', zei Michiel van Roozendaal van NS Hispeed toen woensdag bij Nedtrain in Amsterdam de eerste hogeselheidstrein gepresenteerd werd. Na de Eurostar, TGV, Thalys en ICE heeft Nederland nu de Fyra. Dat is de naam van de hogesnelheidstreinen die tussen Amsterdam en Brussel moeten gaan rijden.

Wanneer de snelle treinen nu echt gaan rijden, is nog steeds niet bekend. Oorspronkelijk zou dat april 2007 worden. ,,Nu is de beste gok in de tweede helft van 2010'', zei Van Roozendaal. Maar reizigers kunnen zeer waarschijnlijk vanaf 7 september gebruik gaan maken van een snellere treinverbinding tussen Amsterdam en Rotterdam. ,,Die knoop wordt donderdag doorgehakt.''

Alle seinen moeten dan op groen staan: zowel de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), het ministerie van Verkeer, ProRail als NS Hispeed zelf moeten het erover eens zijn dat er treinen over de nieuwe spoorlijn kunnen rijden. In eerste instantie zal dat met 160 kilometer per uur zijn. ,,Een tijdwinst van 20 minuten. Uiteindelijk moeten de hogesnelheidstreinen met 250 kilometer per uur over het spoor razen.

De dienst wordt dan met andere treinstellen uitgevoerd dan de echte hogesnelheidstreinen. Voor ritten met de snellere trein zal een toeslag gaan gelden. In het begin geldt een introductietoeslag, geleidelijk zal die toeslag opgetrokken worden tot 6 euro tussen Amsterdam en Rotterdam.

De kaartjes zullen te koop zijn in de kaartautomaten, via internet, de balies en telefonisch. Wanneer de dienst helemaal operationeel is, zullen de prijzen net zoals bij vliegen afhankelijk zijn van het moment van boeken en het moment van reizen.

Over alle vertragingen rond de introductie van de hogesnelheidstreinen en over mogelijke schadeclaims naar de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda wilde Van Roozendaal het woensdag eigenlijk niet meer hebben. ,,We moeten nu gaan zorgen dat de treinen gaan rijden.''

Niet alleen de treinen zijn te laat opgeleverd, de lijn op zich was ook niet op tijd klaar.

Naar verwachting kunnen treinreizigers de nieuwe hogesnelheidstrein vanaf volgende week op stations voorbij zien komen. Ze zijn te herkennen aan de lange 'snuit'.

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Rotterdam Architectuurprijs 2025 voor Hart van Katendrecht en Milieupark + De HER

6 juni, 5:30

Nationaal Holocaustmuseum uitgeroepen tot BNA Beste Gebouw van het Jaar 2025

5 juni, 9:00

Sweder Spanjer & Ramon Scharff ontwerpen uitbreiding Bunkermuseum Terschelling

5 juni, 4:46

MVRDV ontwerpt woontoren met palet aan kubusvormige buitenruimten

5 juni, 12:26

Sweco neemt Nederlands ingenieursbedrijf in slimme gebouwbeveiliging over

5 juni, 2:49

Organisaties dagen gemeenten uit: maak de stad insectvriendelijk

5 juni, 10:15

Rechter vernietigt natuurvergunning Schiphol

5 juni, 9:35

NSC wil toch bevriezing huren, ondanks annulering door minister

4 juni, 3:16

WRK architecten benoemt Matteo Bettoni tot associate architect

3 juni, 5:15

Mona Keijzer trekt huurbevriezing in

3 juni, 4:25
Atag Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan