Tracé Groningse tram bekend

13 februari 2009, 14:34
Het voorkeurstracé voor de eerste tramlijn van Groningen is afgelopen donderdag bekend gemaakt. Het tracé van Lijn 1 loopt van het Groninger Hoofdstation via de Grote Markt naar Zernike, het universiteitscomplex aan de noordkant van de stad. Hiernaast komt er een tweede lijn, die loopt van het Hoofdstation naar het UMCG en sport- en recreatiegebied Kardinge. Dit staat in het plan Sporen naar de toekomst dat afgelopen donderdag gepresenteerd is. Het is opgesteld in opdracht van de twaalf gemeenten en twee provincies die samenwerken in de Regio Groningen - Assen.

De eerste schetsen voor het tracé van Lijn 1 tussen Hoofdstation Groningen en Zernike zijn in mei 2008 gepresenteerd. Nader onderzoek én een uitvoerige maatschappelijke discussie hebben geresulteerd in het plan om meteen na de eerste tramlijn een tweede aan te leggen, die ook het Universitair Medisch Centrum Groningen aandoet. Het UMCG heeft daar met klem om gevraagd. De bereikbaarheid van het UMCG is problematisch, met dagelijks meer dan 13.000 bezoekers uit de hele regio. Het tracé van de tram van Hoofdstation naar UMCG en Kardinge is nog niet bekend. Daar wordt in de loop van 2009 onderzoek naar gedaan. Inwoners en betrokken organisaties zullen daar nauw bij worden betrokken. Duidelijk is al wel dat de tram dicht langs, of in de buurt van het Oosterhamriktracé zal lopen, de huidige busbaan naar het sport- en recreatiegebied Kardinge.

Voor Lijn 1 naar Zernike zijn drie tracés tegen elkaar afgewogen. Op grond van zorgvuldig onderzoek kiezen GS en B&W voor het tracé door de binnenstad: door de Oosterstraat en over de Grote Markt. Twee alternatieve tracés zijn daarbij afgevallen. In het gekozen tracé is een suggestie verwerkt die inwoners hebben gedaan in het voorjaar van 2008: een dubbele trambaan over de Maagdenbrug, de Turfsingel en het Boterdiep. Op 23 februari start de officiële inspraakperiode over het tracé van Lijn 1. Uiteindelijk stellen de Gemeenteraad en Provinciale Staten dit tracé vast in juni 2009. Dan vallen ook de definitieve besluiten over financiering en risicoverdeling. De eerste tram gaat volgens plan in 2014 rijden.

Hiernaast wordt er geïnvesteerd in extra treinen tussen de stad Groningen en het omringende gebied. Door meer treinen te laten rijden en RegioTramlijnen aan te leggen, willen de bestuurders dit infarct voorkomen en het open landschap van Drenthe en Groningen behouden.

Tot nu toe hebben treinen uit alle windrichtingen Groningen als eindstation. Dat verandert de komende jaren. Tussen Noord- en Oost-Groningen gaan rechtstreekse treinen rijden, via Hoofdstation Groningen. Ook komen er rechtstreekse verbindingen tussen Assen en Leeuwarden, met nieuwe stations in Assen-Noord en Assen-Zuid. Tussen Assen en Groningen gaan vanaf 2012 meer treinen rijden: vier in plaats van drie per uur. Na 2015 gebeurt dat ook tussen Groningen en Leeuwarden.

De regio wil de groei van het autoverkeer afremmen en streeft tot 2020 naar een verdubbeling van het aantal reizigers met openbaar vervoer. Door uitbreiding van de P&R-voorzieningen aan de rand van de stad Groningen worden automobilisten aangemoedigd hun auto te laten staan en verder te reizen met bus, trein of tram. Tot 2020 rijden de trams alleen binnen de gemeente Groningen, daarna ook naar omringende plaatsen, in een straal van zo'n vijftien kilometer rond de stad Groningen.

Met het gehele plan is tot 2020 een investeringsbedrag gemoeid van ruim 700 miljoen euro. Over de dekking ervan hebben gemeente en provincie Groningen de afgelopen maanden intensief overlegd. Een bedrag van 558 miljoen was al eerder beschikbaar uit gelden van de gemeente en de provincie Groningen en de Regio Groningen - Assen. Van het resterende bedrag nemen de gemeente en de provincie het overgrote deel voor hun rekening. Met de regionale partners wordt nog gesproken over een extra bijdrage. Gemeente en provincie verwachten bovendien geld te kunnen besparen op de aanbesteding.

Bijzondere aandacht hebben de partijen besteed aan de verdeling van de financiële risico's van het project. Resultaat daarvan is dat de gemeente verantwoordelijk is voor de risico's van de aanleg van de tramlijnen binnen de gemeentegrenzen. De provincie Groningen neemt de verantwoordelijkheid voor de maatregelen aan het spoor voor haar rekening.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Schiphol zoekt architecten om luchthaven eenduidiger uitstraling te geven

Vandaag, 15:21

Twee woongebouwen op plek oude Renault-garage in Zwolle

Vandaag, 14:26

Woontorens Bossa Nova vormen sluitstuk woningbouw in Haarlems Aziëpark

Vandaag, 13:29

Woongebouwen met houten modules vervangen verouderde portiekflats Schalkwijk

Vandaag, 10:34

‘Bouwsector krimpt in 2024 maar herstelt komende twee jaar’

4 uur geleden

ING: directe uitstoot bouwsector daalt nog amper

Vandaag, 11:07

Pensioenfederatie doet niet meer mee aan Woontop minister Keijzer

Vandaag, 09:16

Brabant trekt beurs om restauratie monumenten te bevorderen

Gisteren, 13:58

Stroomnet ook in Zuid-Holland vol, grootverbruikers op wachtlijst

Gisteren, 09:50

Kamer teleurgesteld in ‘oppervlakkige’ stikstofplannen Wiersma

4 december, 3:37
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan