Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Centrum Amsterdam krijgt 'rode loper'
4 december 2008, 10:08
Amsterdam krijgt een nieuw visitekaartje. Het gebied vanaf het Centraal Station langs het Damrak naar de Vijzelstraat gaat de komende jaren op de schop en moet de 'rode loper' van de stad worden. Dat blijkt uit
plannen
die de gemeente woensdag presenteerde.
Voetgangers zijn daar volgens de gemeente de belangrijkste verkeersdeelnemers en krijgen daarom meer ruimte in het gebied. Auto's en tram moeten ruimte maken voor trottoirs en fietspaden, terwijl de gemeente het centrum bereikbaar wil houden voor het autoverkeer. In het gebied komen meer bomen en pleinen.
De rode loper loopt parallel aan de ondergrondse Noord-Zuidlijn. Door aanleg van die metrolijn krijgen de straten duizenden extra passanten te verwerken. De aanleg van een rode loper maakt deel uit van het
project 1012
, waarmee de gemeente het stadshart, het gebied op en rond de Wallen, een beter gezicht wil geven.
De werkzaamheden beginnen in 2011, als het Damrak op de schop gaat. Mogelijk delen auto's en trams daar in de toekomst de rijbaan, zodat nog meer ruimte ontstaat voor voetgangers en fietsers. Wanneer de werkzaamheden klaar zullen zijn, is afhankelijk van de vorderingen bij de aanleg van de
Noord-Zuidlijn
. Vooralsnog moet die lijn in 2015 gaan rijden.
Voordat de plannen voor de rode loper definitief vastgesteld worden, krijgen belanghebbenden langs het tracé begin volgend jaar de kans hun visie op de plannen te geven. Ook moet de financiering van de plannen nog vastgesteld worden.
Bron: ANP
Best gelezen
1
De Zwarte Hond ontwerpt woontoren met drie herkenbare niveaus in de Binckhorst
dinsdag, 16 juni
2
Rotterdam wil bijna 500 nieuwe woningen in Zevenkamp
dinsdag, 16 juni
3
Zes meter hoog frame zorgt bij De Teunis op Buiksloterham voor vrij indeelbare plint
woensdag, 17 juni
4
Omgevingsvergunning voor nieuwbouwproject op plek SoZa definitief
donderdag, 18 juni
5
Transformatie Sloterdijk krijgt verder vorm met bouw van 313 woningen
donderdag, 18 juni
Andere nieuwsberichten
Multifunctioneel Universitair Sportcentrum in Leiden geopend
4 uur geleden
Het multifunctionele gebouw op Leiden Bio Sceniece Park is ontworpen door RoosRos Architecten. In het negenduizend vierkante meter omvattend complex zijn onder meer twee grote wedstrijdhallen met tribunes en een tentamenruimte opgenomen.
Woongebouw De Juffer aan plas bij Pijnacker opgeleverd
Vandaag, 11:54
Aan de Plas van Van Buijsen in Pijnacker is woongebouw De Juffer opgeleverd. Het gebouw, dat is ontworpen door WE architecten en ZUS, bestaat uit 23 luxe appartementen.
buroSALT neemt Fierloos Architecten over
Vandaag, 10:49
De twee Zeeuwse architectenbureaus bundelen hun krachten en zetten de bestaande samenwerking voort.
Archiprix levert vijf winnende inzendingen op
19 juni, 3:53
De jury kende twee eerste en drie tweede prijzen toe uit een totaal van 26 ingezonden projecten.
Meer woningen geïsoleerd, maar doel 2,5 miljoen blijft uit zicht
Vandaag, 12:28
Een ‘flinke versnelling’ is nodig, schrijft woonminister Elanor Boekholt-O'Sullivan in een brief aan de Tweede Kamer.
Bestuurders en bedrijven bezorgd om minder geld infrastructuur
Vandaag, 09:37
Het kabinet kwam vrijdag met een leidraad die moet helpen bepalen welke infrastructuurprojecten geld krijgen en welke niet.
Katwijkse raad zet deur open voor miljardenfabriek Eli Lilly
19 juni, 9:34
De overheden investeren tevens gezamenlijk ruim honderd miljoen euro in de bereikbaarheid van het gebied.
Juryprijs De Vernufteling 2026 voor waterzuinig wonen
16 juni, 3:10
De prijs voor het innovatiefste ingenieursproject, De Vernufteling 2026, is door de jury toegekend aan Aveco de Bondt voor een project waar duurzaam watergebruik in een woonwijk centraal staat.
Roos Bendien directielid en projectarchitect bij JAM*
15 juni, 4:22
Samen met Jeroen Mensink gaat zij richting geven aan de verdere ontwikkeling van het Amsterdamse bureau.
NSI stopt definitief met bouw houten kantoorgebouw Zuidas
15 juni, 10:12
Het plan voor een houten kantoorgebouw werd begin 2023 al voorlopig stopgezet vanwege onder meer oplopende bouwkosten.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur