Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Hoofddorp krijgt groen Undercoverpark
21 oktober 2008, 17:19
De gemeente
Haarlemmermeer
is akkoord met de ontwikkelingsvisie voor Undercoverpark De Hoek in Hoofddorp. Het plan voor dit bedrijvengebied onder de rook van Schiphol is opgesteld door
Urhahn Urban Design
. Opvallend element in het duurzame plan is een groen daklandschap.
Achter het bestaande bedrijvengebied
De Hoek
wordt een deel van het polderlandschap ontwikkeld tot een werkgebied voor kantoren en logistieke functies. In het ontwikkelconcept staan veiligheid, duurzaamheid en een sterk imago voorop. De locatie wordt scherp begrensd door infrastructuur zoals een spoorlijn, snelwegen en een busbaan die het gebied doorsnijdt. De begrenzing typeert een belangrijk deel van de belevingswaarde in het gebied: dynamiek alom.
Een belangrijk en onderscheidend thema is veiligheid. Voor bedrijven is veiligheid tegenwoordig steeds meer een belangrijke vestigingsconditie. De Hoek Noord wordt overzichtelijk geordend zodat toezicht eenvoudiger wordt. Gebouwen, mensen en bezittingen kunnen op gebieds-, cluster- en kavelniveau worden beveiligd.
Het veiligheidsprincipe draagt tevens bij aan een duurzame ontwikkeling. De compacte setting gaat uit van een optimaal grondgebruik. Waar vanwege bouwhoogtebeperkingen vanuit Schiphol (stijgende en landende vliegtuigen) niet hoog kan worden gebouwd, wordt compact tegen elkaar aan gebouwd.
Het ruimtelijk concept komt voort uit een aantal ruimtelijke en functionele principes: occupatiepatroon, bouwhoogtebeperking, collectief gebruik van infrastructuur en een collectieve expressie. Het polderlandschap wordt benadrukt door de slotenstructuur sterk uit te vergroten. Het uitgeefbaar gebied wordt intensief bebouwd, waardoor een groots daklandschap ontstaat. Dit daklandschap wordt een collectief verblijfsgebied terwijl het maaiveld bestemd wordt voor de logistiek.
De dakroute sluit aan op de hoger gelegen halte van de Zuidtangent, een snelle busverbinding tussen Haarlem en Schiphol.
In het uitgeefbaar gebied van ca 14 hectare wordt ongeveer 60.000 vierkante meter kantoorvloer en 60.000 m2 logistieke ruimte ontwikkeld. Het benodigde parkeervolume wordt binnen het cluster opgelost. Het parkeergebouw fungeert tevens als schakelpunt tussen daklandschap en maaiveld. Het is als het ware een collectief trappenhuis.
De kantoren worden zo veel mogelijk langs de randen van de clusters ontwikkeld, waardoor er optimaal uitzicht op de omgeving ontstaat en de kantoren zelf het imago van het gebied kunnen uitdragen. De uitvoering van het concept start in 2009.
Trefwoorden
urhahn urban design
hoofddorp
duurzaam bouwen
undercoverpark de hoek
bedrijventerrein
ontwikkelingsvisie
Locatie
Best gelezen
1
Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort
maandag, 17 november
2
Expositie in Kunsthal belicht eerdere toeristische periode Rotterdam
dinsdag, 18 november
3
Zelfsluitende Vlotterkering in Steyl vormt tevens 'balkon aan de Maas'
dinsdag, 18 november
4
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
5
Kleurrijk atrium vormt hart van nieuw internationaal hoofdkantoor NXP
maandag, 17 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Europees hoofdkantoor ASICS in Hoofddorp
29 oktober 2009
Akkoord over aanleg logistiek park Moerdijk
3 juli 2009
Visies Park van de 21e Eeuw gepresenteerd
10 december 2008
Andere nieuwsberichten
Studio for New Realities brengt binnenspel Plaswijckpark onder gevouwen dak
21 november, 2:00
Het Plaswijckpark in het noorden van Rotterdam biedt voor kinderen allerlei mogelijkheden om buiten te spelen. Voor dagen met minder goed weer is er nu een tweede paviljoen gerealiseerd met mogelijkheden om binnen te spelen.
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
21 november, 9:30
Aan de rand van het dorpscentrum van Zeist, in een door woningen omzoomd binnengebied, ontwerpt Space&Matter een nieuwe buitenschoolse opvang (BSO) en gymzaal.
MoederscheimMoonen Architects benoemt vijf associates
21 november, 9:00
Om de basis van het groeiende bureau richting de toekomst te versterken heeft het nu vijf associates benoemd: Aldo Trim, Boy Hoffs, Maarten de Roij, Mike Pennings en Romano van den Dool.
ECHO Urban Design en RoosRos Architecten winnen tender Machinewerf Vlissingen
20 november, 4:30
ECHO Urban Design en RoosRos Architecten zijn samen met partners Leyten, Fullhouse, depart en Steenvlinder door de gemeente Vlissingen geselecteerd als winnende partner voor de ontwikkeling van locatie de Machinewerf in het Scheldekwartier.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
21 november, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
20 november, 2:15
De provincie Noord-Holland onderzoekt of het zelfrijdende pendelbussen zonder chauffeur kan laten rijden in de buurt van Schiphol. Als dit qua veiligheid en techniek haalbaar is, wil de provincie in 2027 een proef starten.
Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt
20 november, 1:45
Voor de door VMX Architects ontworpen fietsenstalling is geen nieuwe plek gevonden. Daarom wordt de 'fietsflat' nu gesloopt.
Maastricht grootste stijger op lijst van beste steden om te wonen
20 november, 1:15
Op de ranglijst van de Atlas voor Gemeenten steeg Maastricht de afgelopen tien jaar van de 40e naar de 34e plek. Amsterdam staat stevig op de 1e plek van de lijst.
Minder infraprojecten gaan door na bezuinigingen Prinsjesdag
20 november, 10:40
Minder infrastructuurprojecten kunnen doorgaan door bezuinigingen die met Prinsjesdag zijn doorgevoerd. Dat staat in antwoorden op Kamervragen over de begroting van het Mobiliteitsfonds.
Om malafide grondspeculatie tegen te gaan, overweegt het kabinet een bedenktijd voor kopers van grond
20 november, 9:00
Grondhandelaren splitsen landbouwgrond vaker op in kleine stukjes en verkopen die dan door aan particulieren. De kopers kunnen dan ten onrechte denken dat de gemeente op de grond wil bouwen, terwijl dat niet zo is.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur