Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Gas uit Qatar komt dichterbij
15 oktober 2008, 13:03
Het transport van aardgas uit Qatar naar Nederland lijkt een stap dichterbij gekomen. Minister
Maria van der Hoeven
van Economische Zaken was woensdag positief gestemd na een gesprek dat zij in de hoofdstad Doha had met energieminister en vicepremier
Abdullah bin Hamad Al-Attiyah
.
Hij was meer toeschietelijk dan in een gesprek dat de CDA-bewindsvrouw eerder dit jaar met hem had. Nederland wil de toegangspoort naar Noordwest-Europa worden van vloeibaar gemaakt aardgas, ofwel
LNG
, dat per schip vanuit het Midden-Oosten wordt aangevoerd.
Bij Rotterdam wordt een LNG-terminal gebouwd die na 2010 goed moet zijn voor 12 miljard kubieke meter aardgas per jaar. Deze hoeveelheid staat gelijk aan ruim een kwart van het Nederlandse gasverbruik. Er zijn plannen voor nog twee terminals in ons land, met een totale capaciteit van 21 miljard kubieke meter.
Het golfstaatje Qatar is de grootste exporteur van LNG in de wereld. Nederland heeft een goede uitgangspositie om in de woorden van Van der Hoeven de gasrotonde van Europa te worden.
Het Nederlandse gas zal over zo'n 25 jaar op zijn, en gas uit het buitenland kan worden opgeslagen in lege velden. Er zijn al goede gasverbindingen naar andere Europese landen, waaronder Engeland.
Nederland wil in de toekomst niet eenzijdig afhankelijk zijn van gas dat per pijpleiding wordt aangevoerd uit onder andere Rusland en Noorwegen.
Van der Hoeven was woensdag in Qatar na een bezoek aan Saudi-Arabië, dat net als Rusland, Kazakstan en Algerije behoort tot de landen waarop de Nederlandse energiediplomatie zich richt.
Zo'n 20 procent van de energie in ons land moet vanaf 2020 duurzaam zijn. Van der Hoeven ziet het als energieminister als haar taak om ook de levering van de resterende 80 procent veilig te stellen.
Verder probeert zij Saudi-Arabië en Qatar te bewegen tot investeringen in het ondergronds opslaan van het broeikasgas CO2, dat vrijkomt bij gebruik van olie en gas als energiebron.
Bron: ANP
Best gelezen
1
KAAN Architecten combineert kantoor Trudo met sociale huurwoningen in houten gebouw op Strijp-S
woensdag, 3 juni
2
Woningbouwproject La Vallée Verte door MVRDV in Bordeaux opgeleverd
vrijdag, 5 juni
3
Eigentijdse stolp in West-Friesland door Snitker/Borst Architecten
dinsdag, 2 juni
4
Valkhof Museum heropent deuren na ingrijpende renovatie
vrijdag, 5 juni
5
OMA presenteert opgeleverde Hangzhou Prism
woensdag, 3 juni
Gerelateerde nieuwsberichten
Nederland biedt Qatar hulp bouw WK-stadions
10 maart 2011
Andere nieuwsberichten
Ben je een groot muziekliefhebber of doe je iets bijzonders met muziek? Meld je dan aan voor onze zomerserie De Playlist!
Gisteren, 15:55
We horen graag welke rol muziek in jouw leven speelt, of het van invloed is op je werk, of dat je het juist gebruikt om afstand te nemen tot het drukke architectenbestaan.
BureauVanEig renoveert 198 woningen in Amsterdamse Akbarstraat
Gisteren, 14:35
De renovatie wordt aangegrepen om ook de plinten te verlevendigen met woningen, en de bergingen te verplaatsen. Nu de renovatie halverwege is, geeft het bureau een stand van zaken.
OMA*AMO / David Gianotten maakt gelaagd ontwerp voor State of Fashion Biënnale
Gisteren, 12:20
De tentoonstelling en scenografie leggen de verschillende verhalen achter de productie en presentatie van mode-items bloot.
Winnaars eerste Architectuurprijs Vlaanderen bekendgemaakt
Gisteren, 10:56
De vakjury kende de renovatie van de Goujons-toren in Brussel zijn prijs toe, het publiek koos vijf winnaars in evenzoveel categorieën als winnaar.
Rijnboutt benoemt vier associates
Gisteren, 15:29
Rijnboutt heeft Eke Wondaal, Michael Maminski, Mees Temmink en Stella Groenewoud tot associate benoemd.
'Woningbouwplannen Haven-Stad verder in de knel'
Gisteren, 13:16
De komst van tienduizend huizen in Haven-Stad wordt lastiger nu provincie en hoofdstad opnieuw op ramkoers liggen over woningbouw en bedrijvigheid.
EGM architecten ontwerpt behandelcentrum voor zorginstelling Ipse de Bruggen
Gisteren, 11:35
De instelling Ipse de Bruggen, die zorg biedt aan mensen met een verstandelijke beperking, krijgt op landgoed Hooge Burch te Zwammerdam uitbreiding met behandelcentrum Middenweg.
Meer nodig om miljardentekort woningcorporaties op te lossen
5 juni, 4:41
Minister Boekholt heeft enkele coalitieplannen doorgerekend om de bijna twintig miljard euro op te brengen die corporaties nog nodig hebben voor woningbouw en verduurzaming.
CPB: hogere inkomens beschikken vaker over zonnepanelen
5 juni, 1:23
Zonnepanelenbezit in Nederland is ongelijk verdeeld over huishoudens.
Groene stroom is volgens klimaatstichting iets vaker echt groen
5 juni, 9:21
HIER verzamelde gegevens over de samenstelling en herkomst van groenestroomproducten van 52 energieleveranciers.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur