ProRail maakt stille spoorbrug bij Ravenstein

3 juni 2008, 16:17
ProRail maakt van de spoorbrug over de Maas tussen Ravenstein (Noord-Brabant) en Niftrik (Gelderland) een zogenaamde stille brug. Door de realisatie van een ingegoten spoorconstructie wordt de stille brug nagenoeg even stil als een gewone spoorbaan met ballastbed.

Ook wordt de spoorbrug aanzienlijk duurzamer. Het rijksmonument kan er na de ingreep weer vele tientallen jaren tegen. ProRail verwacht dat de stille spoorbrug bij Ravenstein eind 2009 klaar zal zijn.

ProRail is als spoorbeheerder verantwoordelijk voor de instandhouding van de spoorbrug over de Maas bij Ravenstein. Na studie heeft ProRail geconcludeerd dat de spoorconstructie aan vervanging toe is. Daarom geldt vanaf januari van dit jaar al een snelheidbeperking van 40 kilometer per uur op de spoorbrug.

Nu ligt het spoor op houten dwarsliggers die op de stalen rijvloer van de brug liggen. Op korte termijn wordt een aantal reparaties aan het bestaande spoor uitgevoerd. Van zaterdag 21 juni tot en met maandag 23 juni vinden deze werkzaamheden aaneengesloten plaats.

Na deze ingreep zal de snelheidsbeperking worden opgeheven. Treinen kunnen dan weer met 120 kilometer per uur rijden in plaats van de tijdelijke 40 kilometer per uur. De incidenteel optredende vertragingen behoren dan weer tot het verleden.

Voor de definitieve realisatie van de stille brug zal in de loop van 2009 het bestaande spoor met houten dwarsliggers worden vervangen door het spoor met ingegoten spoorstaven. Door deze nieuwe constructie worden de trillingen in de brug gereduceerd, waardoor het geproduceerde geluid afneemt en de brug zelf een langere restlevensduur krijgt.

ProRail verwacht dat dit werk in een aaneengesloten periode van tien dagen zal worden uitgevoerd. De exacte data zijn nog niet bekend.

Bron: bron; ProRail

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

MORE Architecture en Studio Nauta ontwerpen woontoren midden op Katendrecht

1 uur geleden

StudioSK vernieuwt station Nieuwerkerk aan den IJssel

1 uur geleden

Schiphol investeert tien miljard in nieuwe terminal en andere infrastructuur

Gisteren, 16:22

Video's: genomineerden voor de Abe Bonnema Architectuurprijs 2025

Gisteren, 13:00

Betaalprobleem Chinees vastgoedconcern nieuwe klap voor sector

3 uur geleden

Flevoland rekent op kabinet bij openstellen Lelystad Airport

Gisteren, 16:54

CBS: bijna acht procent van de corporatiewoningen naar statushouders

Gisteren, 14:42

Kennisinstituut: reizen met auto, vliegtuig en e-bike in de lift

25 november, 12:56

Amsterdam koppelt metrolijn 50 en 53 om capaciteit metronetwerk te verhogen

25 november, 10:00

Gemeente Den Haag komt met meldpunt voor onveilige plekken

24 november, 12:11
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
BEWI IsoBouw
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan