Duitse variant IJzeren Rijn ‘extra bedreiging’

13 mei 2008, 11:40
Het onlangs aangekondigde Belgisch-Duitse onderzoek naar alternatieve tracés voor de IJzeren Rijn, de spoorverbinding tussen de haven van Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied, is een ‘extra bedreiging’ voor zestien woonkernen in België, Duitsland en Nederland. Dit zegt Huub Keijzers, directeur Stadsbeheer van de gemeente Weert, waar de spoorlijn dwars door de stad zal gaan.

Het onderzoek gaat zich richten op de zogenaamde Duitse variant, die loopt langs de Duitse snelweg BAB-52 en bij Roermond langs de N280. Deze variant betekent volgens Keijzers dat het nationaal park de Meinweg, bij Roermond, wordt ontzien. ,,Daarmee wordt een lastige juridische discussie vermeden. De Meinweg geniet als Europees habitatgebied bescherming.”

Belangrijker nog is dat de Duitse variant geen beperking oplegt aan de groei van het transport per spoor. Keijzers: ,,De toevoegde waarde van de huidige variant door de Meinweg is heel laag. Men verwacht een groei van het goederenvervoer over het spoor van slechts tien procent. Dat komt doordat het spoor in de Meinweg ondertunneld moet worden en enkelspoors wordt.”

,,Met de Duitse variant krijg je een veel sterkere vervoersas, omdat groei daarover onbelemmerd is. In Weert krijgen we dan bijvoorbeeld veel meer transport van gevaarlijke stoffen, zoals LPG, vanuit het Sloegebied naar Duitsland door de stad. In België rijdt de trein bijna over de teennagels van de omwonenden.”

Keijzers acht de kans dat de Duitse variant doorgaat vrij groot. ,,De Duitse bondskanselier Angela Merkel en de Belgische premier Yves Leterme zijn zeer gemotiveerd. Ik ben er erg bezorgd om.”

Bron: Binnenlands Bestuur

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Grootschalig gebouw voor Hogeschool Inholland bedacht als een dorp

Gisteren, 15:25

Voormalig pand Centraal Beheer wordt mogelijk onderkomen Politie Experience

Gisteren, 14:02

Overeenkomst voor 220 woningen in Wormer

Gisteren, 11:08

Bouw 741 woningen in Max Euwe Kwartier Rotterdam gestart

19 december 2024, 4:37

Renovatie gebouwen Ridderzaal kost meer dan honderd miljoen

Gisteren, 16:00

Meer groene stroom verloren in 2024 door gebrek aan opslag

Gisteren, 14:56

Zonder ingrepen dreigt grote verstoring Noord-Hollands stroomnet

19 december 2024, 1:58

Veel leegstaande kantoren Utrecht geschikt gemaakt voor bewoning

19 december 2024, 9:33

Kamer roept Keijzer terug: toch nestvoorziening bij nieuwbouw

18 december 2024, 11:08

SCP: solidariteit burgers op woonmarkt begrensd

18 december 2024, 9:43
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
Hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan