Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Opknapbeurt voor tientallen viaducten en bruggen
2 april 2008, 13:14
Van de 1180 betonnen viaducten en bruggen op Nederlandse snelwegen moeten er twintig tot veertig binnen vijf jaar worden aangepakt. Voor nog eens honderd tot 120 zijn binnen tien jaar maatregelen nodig.
Van de bijna driehonderd stalen bruggen moeten tien exemplaren binnen vijf jaar aangepakt worden. Binnen tien jaar zijn onder meer de Brienenoordbrug en Calandbrug bij Rotterdam aan de beurt.
Minister Camiel Eurlings (Verkeer) heeft dat woensdag de Tweede Kamer laten weten. Hij komt rond de zomer met maatregelen voor de stalen bruggen. De aanpak van betonnen bruggen volgt.
De veiligheid van de bruggen en viaducten is niet in het geding, schrijft hij. Volgens Bert Keijts, baas van Rijkswaterstaat, zitten er scheuren in het wegdek en in de stalen constructies. Hij lichtte de problemen toe in Utrecht vlakbij de Galecopperbrug, die als eerste wordt aangepakt.
Rijkswaterstaat heeft onderzocht hoe lang de bewuste objecten, die voor 1975 zijn gebouwd, nog meekunnen. Vorig jaar kwam aan het licht dat dat ,,veel minder'' was dan verwacht. Keijts: ,,We gingen uit van 60 tot 80 jaar, maar dat blijkt niet te kloppen.''
De kosten van de opknapbeurt lopen in de papieren. Voor alleen de tien stalen bruggen schat de minister die op maximaal 500 miljoen euro. Als één of meer moeten worden vervangen, vallen de kosten echter ,,aanzienlijk hoger'' uit.
Voor de betonnen werken valt op dit punt nog weinig te zeggen. De reparaties op de Hollandse Brug kosten 60 tot 70 miljoen. Door de grote variatie aan constructievormen is het volgens Keijts echter ,,lastig rekenen'' wat het bij elkaar gaat kosten.
Rijkswaterstaat wil de noodzakelijke werkzaamheden combineren met reeds geplande. Eurlings gaat daarover praten met brancheorganisaties en gemeenten. Vorig jaar klaagde de transportbranche steen en been over de opknapbeurt voor de Hollandse Brug op de drukke A6 tussen Almere en Amsterdam.
De brug, die leed onder slijtage, ging dicht voor alle vrachtverkeer. Half april kunnen na een jaar de eerste vrachtwagens er weer overheen.
Ook nu vreest EVO de gevolgen van de herstelwerkzaamheden. De brancheorganisatie hoopt dat nieuwe afsluitingen kunnen worden voorkomen en pleit voor een onderzoek naar de mogelijkheid om het vrachtverkeer over een aparte brug te laten rijden.
,,Dat is goedkoper dan herhaaldelijk groot onderhoud plegen", aldus de EVO-zegsman. ANWB-directeur Guido van Woerkom pleitte in een reactie ook voor extra bruggen waar nu geen alternatieve brugverbindingen zijn. PvdA-Tweede Kamerlid Lia Roefs betitelt dat idee als 'onbetaalbaar''.
Bron: ANP
Best gelezen
1
Expositie in Kunsthal belicht eerdere toeristische periode Rotterdam
dinsdag, 18 november
2
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
3
Zelfsluitende Vlotterkering in Steyl vormt tevens 'balkon aan de Maas'
dinsdag, 18 november
4
SAWA officieel geopend door Koningin Máxima
donderdag, 20 november
5
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
vrijdag, 21 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Van Brienenoordbrug vraagt zelf om onderhoud
6 november 2013
'Controle bruggen en viaducten moet scherper'
25 juli 2011
Andere nieuwsberichten
Hans Been Architecten en LAP Landscape & Urban Design winnen tender in Hoeven
Gisteren, 13:00
Het ontwerpteam van Hans Been Architecten en LAP Landscape & Urban Design wint de tender voor de herontwikkeling van een voormalige schoollocatie in Hoeven.
RoosRos ontwerpt circulaire gym/beweegbox in Tilburg – eerste toepassing sorghumvezelisolatie
Gisteren, 12:00
In het project is lokaal geproduceerd sorghum, een graansoort, gebruikt als isolatiemateriaal. Het is voor het eerst dat de vezels van de plant zo toegepast worden.
Studioninedots deelt nieuwe beelden van project Spark op Smakkelaarsveld in Utrecht
Gisteren, 11:00
Terwijl het project in de bouw is, de contouren ervaren zichtbaar worden, deelt Studioninedots nieuwe beelden van de invulling van het Smakkelaarsveld, direct naast Utrecht Centraal en Hoog Catharijne.
MVRDV ontwerpt groene woontoren met gemeenschappelijke balkons en dakterras in Taiwan
Gisteren, 10:00
Als onderdeel van de gemeenschappelijke voorzieningen voor de bewoners van de woontoren zijn vijf gedeelde balkons en een gedeeld dakterras voorzien.
Gemeente Den Haag komt met meldpunt voor onveilige plekken
Gisteren, 12:11
De gemeente Den Haag heeft een meldpunt gecreëerd waar mensen melding kunnen maken van onveilige plekken. Experts bekijken de locaties vervolgens om vast te stellen welke maatregelen er nodig zijn om het gevoel van veiligheid te verbeteren.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
21 november, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
20 november, 2:15
De provincie Noord-Holland onderzoekt of het zelfrijdende pendelbussen zonder chauffeur kan laten rijden in de buurt van Schiphol. Als dit qua veiligheid en techniek haalbaar is, wil de provincie in 2027 een proef starten.
Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt
20 november, 1:45
Voor de door VMX Architects ontworpen fietsenstalling is geen nieuwe plek gevonden. Daarom wordt de 'fietsflat' nu gesloopt.
Maastricht grootste stijger op lijst van beste steden om te wonen
20 november, 1:15
Op de ranglijst van de Atlas voor Gemeenten steeg Maastricht de afgelopen tien jaar van de 40e naar de 34e plek. Amsterdam staat stevig op de 1e plek van de lijst.
Minder infraprojecten gaan door na bezuinigingen Prinsjesdag
20 november, 10:40
Minder infrastructuurprojecten kunnen doorgaan door bezuinigingen die met Prinsjesdag zijn doorgevoerd. Dat staat in antwoorden op Kamervragen over de begroting van het Mobiliteitsfonds.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur