Tweede Kaagbaan niet uit beeld

21 maart 2008, 11:43
De aanleg van een tweede, parallelle Kaagbaan is niet uit beeld. Een aanpassing van Schiphols banenstelsel is een van de vier mogelijkheden voor de ontwikkeling van de luchthaven die het kabinet verder wil onderzoeken.

Deze optie kan een positief effect hebben voor omwonenden. Door andere aanvliegroutes kan de geluidshinder worden verminderd, klonk het donderdag na de wekelijkse ministerraad.

Het provinciebestuur van Noord-Holland wil echter geen ruimte reserveren voor een tweede Kaagbaan, omdat garanties voor sluiting van een andere baan zouden ontbreken.

Minister Camiel Eurlings van Verkeer, die aan de basis staat van het kabinetsbesluit, wilde niet vooruitlopen op welke manier hij die ruimtereservering zonodig wil afdwingen. Hij zou een aanwijzing kunnen geven.

Het kabinet onderzoekt verder of een deel van het vliegverkeer kan worden overgeheveld naar regionale luchthavens. Het gaat onder meer om het vliegveld in Lelystad, of een meer noordoostelijk gelegen locatie in Flevoland grenzend aan de Hanzelijn.

Ook wordt een ,nulveriant' onderzocht waarbij Schiphol kan groeien van 436.000 vliegbewegingen eind vorig jaar tot hooguit 480.000. Tenslotte komt er een studie naar een ,krimpoptie' waarbij snelle treinen en buitenlandse (grens)luchthavens een deel van het Schipholverkeer overnemen.

De studies zullen eind volgend jaar uitmonden in een kabinetskeuze voor een of meer opties, vervat in de zogenoemde structuurvisie Schiphol.

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Architectenweb symposium: klein maar fijn wonen?

Gisteren, 16:30

Rijksmonumentaal tankstation Groningen getransformeerd tot Dudok aan het Diep

Gisteren, 14:19

AFFR maakt volledig programma bekend en start kaartverkoop

Gisteren, 11:37

BNA roept in brandbrief aan demissionair minister op tot beter aanbestedingsklimaat

Gisteren, 10:13

CBRE: bouw seniorenwoningen loopt enorm achter bij doelstelling

Gisteren, 15:12

Drie ingenieursbureaus aan de slag met herstel HSL-viaducten

Gisteren, 12:24

ACM: onzekerheid woningcorporaties over kosten belemmert warmtenetten

15 september, 1:05

Open Monumentendag verwelkomt 1,8 miljoen bezoekers

15 september, 10:49

Aartsen wil doelen circulaire economie ‘actualiseren’

12 september, 10:38

Haarlem wil Frans Hals Museum verhuizen naar Egelantier

12 september, 9:16
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
BEWI IsoBouw
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan