‘Stemvork-model’ voor perrontunnel station Hengelo

14 maart 2008, 13:15
De gemeenteraad van Hengelo heeft ingestemd met het voorstel van ProRail om de perrontunnel van station Hengelo uit te voeren op basis van het ‘stemvork-model’. Dit model gaat uit van een 12 meter brede centrale tunnel die zich splitst in twee delen van 6 meter aan de noordzijde.

Naast de verbreding van de perrontunnel wordt in het project ook een grote luifel aan de zuidzijde gerealiseerd en wordt het bestaande stationsgebouw verbeterd. De toegang tot de perrons wordt sterk verbeterd door de aanleg van roltrappen en een nieuwe lift.

De uitvoering is een belangrijke kwalitatieve impuls voor het Centraal Station van Twente. De sfeer, comfort en veiligheid voor reizigers zal sterk verbeteren. Daarnaast vormt de nieuwe perrontunnel een veel betere verbinding tussen het centrum van Hengelo en Hart van Zuid.

De kwaliteitsslag voor het station is een belangrijke bouwsteen in de ontwikkeling van de hele stationsomgeving, een van grote projecten die door het Ministerie van VROM in het kader van de Nota Ruimte van nationale betekenis wordt geacht.

Voor de aanpak van het station is een Voorlopig Ontwerp opgesteld, er zijn artist impressions vervaardigd en heeft een kostenraming door ProRail plaatsgevonden.

Financiering

Na het raadsbesluit van gisteravond zullen er met ProRail aanvullende afspraken gemaakt worden over de realisatie van dit project. Aansluitend zal ProRail de aanbesteding van het project vervolgen. Volgens planning zal de gunning in juni 2008 plaatsvinden.

Met het akkoord op de realisatie van de perrontunnel is de eerste aanzet gegeven voor de ontwikkeling van station Hengelo tot Centraal Station Twente. Aangezien de Amsterdam-Berlijn Lijn in 2009 frequenter gaat rijden, wordt Hengelo ook in Europees opzicht een belangrijk (vervoers)knooppunt.

Bron: Blik op Nieuws

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Cepezed verbouwt voormalig gebouw Aardwetenschappen in Utrecht

31 januari, 3:42

PosadMaxwan presenteert stedenbouwkundig plan Spoorkwartier Groningen

31 januari, 12:22

Vijftig woningen op oude plek Remigiusschool Duiven

31 januari, 10:30

Oud kantongerecht Amsterdam wordt verbouwd tot Hartwig Museum

30 januari, 3:12

Tunnel onder Ketelmeer kost tussen 1,6 en 3 miljard euro

31 januari, 1:57

Meeste woningen erbij in Zuid-Holland, minste in Drenthe

31 januari, 11:26

Meer huizen en betere bereikbaarheid nodig bij bouw kerncentrales Borssele

31 januari, 9:04

Beyond Space neemt Boring Collection onder zijn hoede

30 januari, 2:22

Nederlandse bevolking groeide door, maar minder hard

30 januari, 12:19

Gortemaker Algra Feenstra breidt directie uit met Ellen Gedopt

29 januari, 11:50
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
Hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan