Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Bijna helft huizen niet energiezuinig
22 januari 2008, 9:21
Van de ruim 64.000 huizen die inmiddels van een energielabel zijn voorzien, valt bijna de helft in de ‘allerslechtste’ E, F of G-categoriën. Dat blijkt uit cijfers die
SenterNovem
maandag desgevraagd verstrekte.
Bijna 30.000 huizen hebben een E-, F- of G-label. Nog eens 14.500 huizen dragen een D-certificering. ,,Alles hoger dan D is absoluut niet energiezuining te noemen”, stelt het agentschap van het ministerie van Economische Zaken.
Dit jaar zijn al bijna 12.000 energielabels uitgegeven, zo blijkt uit de cijfers van SenterNovem. De energielabels zijn per 1 januari verplicht voor mensen die hun huis willen verkopen of verhuren.
Bij het totale aantal woningen dat nu voorzien is van een energielabel gaat het om ruim 13.000 koopwoningen en bijna 51.000 huurwoningen. De huurwoningen zijn veelal in bezit van woningcorporaties. Die lopen voor in het voorzien van hun woningen van het verplichte label. Woningeigenaren maken nu een inhaalslag.
Wat opvalt is dat huizen uit de bouwperiode 1960-1975 verreweg het vaakst in de slechtste energiecategorieën vallen, oftewel categorie F of G. Het A-label, dat gegeven wordt aan de meest energiezuinige huizen, is er vooral voor woningen uit de bouwjaren 1996-2005. In totaal zijn er maar 1316 A-labels uitgedeeld.
Convenant
Minister Ella Vogelaar voor Wonen toont het grote aantal energieslurpende huizen aan dat er nog een wereld te winnen valt. Woensdag ondertekent zij met collega-ministers een convenant over energiebesparing met vertegenwoordigers van bouw-, installatie- en energiesector. Het kabinetsplan wil in 2011 een half miljoen woningen en bedrijfsgebouwen energiezuiniger gemaakt hebben.
De
Vereniging Eigen Huis
(VEH) zegt sinds de verplichte invoering dit jaar geen klachten gehad te hebben over de labels. Op voorhand zag de vereniging wel knelpunten in de certificering, omdat de VEH geen vertrouwen had in de adviseurs die de labels moeten uitgeven. Verder miste ze een klachtenregeling en de mogelijkheid voor de consument om de adviseur te controleren.
,,We krijgen er wel veel vragen over”, zegt Hans André de la Porte van de VEH. De meeste gestelde vraag van mensen is wat er gebeurt als zij het label niet aanschaffen. Weinig, want daar staan geen sancties op.
Isolatie
Het verbaast André de la Porte niet dat de huizen uit de periode 1960-1975 zo slecht beoordeeld worden. ,,In die tijd moest er vooral veel en snel gebouwd worden. Er was geen aandacht voor isolatie.” De VEH-voorman geeft toe dat de labels deze materie wel heel inzichtelijk maken.
Overigens is het label niet nodig voor nieuwbouwhuizen die gebouwd zijn in 1998 en later.
Bron: ANP
Best gelezen
1
Woongebouw De Juffer aan plas bij Pijnacker opgeleverd
maandag, 22 juni
2
West 8 ontwerpt drijvend park aan zuidkant Rotterdamse Rijnhaven
woensdag, 24 juni
3
Frederik Pöll transformeert pakhuis tot museum en woningen
woensdag, 24 juni
4
Volkshuisvesting, vrije markt en de race naar de bodem
dinsdag, 23 juni
5
Multifunctioneel Universitair Sportcentrum in Leiden geopend
maandag, 22 juni
Gerelateerde nieuwsberichten
WarmBouwen sceptisch tegenover ‘isolatiegolf’
21 december 2009
Derde woningen heeft hoog energieverbruik
9 november 2009
Andere nieuwsberichten
Huis op een Duin van Unknown Architects nestelt zich in het landschap
Vandaag, 15:58
De private vakantiewoning is de tweede die het bureau op Terschelling ontwierp
Cécilia Gross benoemd tot nieuwe Rijksbouwmeester
Vandaag, 15:26
Per 1 september volgt de architect en partner bij VenhoevenCS Francesco Veenstra op, die deze functie sinds 2021 bekleedde. Dat heeft het College van Rijksadviseurs bekendgemaakt.
MVRDV ontwerpt torens in Taipei die van elkaar lijken ‘losgebroken’
Vandaag, 10:52
MVRDV heeft in de wijk Nangang in Taipei een twee kantoortorens ontworpen die samen een nieuwe toegangspoort moeten vormen aan de oostzijde van de stad.
SFA organiseert derde editie congres Architect van je eigen werk
Gisteren, 15:33
In de Mauritskazerne in Ede gaan sprekers en het publiek in op onderwerpen rond de duurzame inzet van medewerkers in de architectenbranche.
Zeeland beproeft nieuwe technologie om luchtkwaliteit te meten
Vandaag, 11:43
Het systeem houdt in dat meetgegevens van sensoren op de grond worden gecombineerd met gegevens van Europese satellieten, historische data en meteorologische informatie.
Met nieuwe regels hoopt Rotterdam meer op te toppen
Vandaag, 09:31
“De ruimte voor nieuwe woningen ligt niet alleen op straatniveau, maar ook op de daken van onze stad”, zegt bouwwethouder Chantal Zeegers.
CRa pleit voor ingrijpende koerswijziging op woningmarkt
Gisteren, 13:37
Volgens het adviesorgaan van de rijksoverheid is een eerlijker woonstelsel noodzakelijk om de kansongelijkheid op de woningmarkt te verminderen.
Raad van State accordeert bouw 1.200 woningen op plek SoZa
Gisteren, 11:24
De RvS oordeelde woensdag dat de gemeente Den Haag eerdere tekortkomingen in de plannen ‘succesvol heeft hersteld’.
Minister snapt frustratie Groningers na fouten bij versterking
24 juni, 2:48
Een rapport bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
Meerderheid senaat positief tegenover regiewet woningbouw
24 juni, 10:27
Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur