Consortium wil magneettrein Lelystad-Schiphol

27 november 2007, 16:12
RandstadRapid, een supersnelle magneetzweeftrein tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad, gedeeltelijk door een tunnel onder het IJmeer, biedt het meeste perspectief om het verkeersinfarct op deze lijn te bestrijden. Het Rijk hoeft niet per se mee te betalen. Dat staat in een plan dat Siemens Nederland, ABN Amro, Ballast Nedam en Bam donderdag presenteren.

Topman Martin van Pernis van Siemens Nederland schetste dinsdag op het hoofdkantoor van zijn onderneming in Den Haag alvast de grote lijnen van het plan. Bestaande plannen gaan uit van extra spoor langs de bestaande infrastructuur.

,,Ons alternatief gaat dwars door het IJmeer en via het Centraal Station in Amsterdam, deels in een tunnel, deels over een brug”, aldus Van Pernis. ,,Op die manier hinder je de scheepvaart niet en krijg je een supersnelle verbinding tussen de steden.”

Het project kan worden aangelegd zonder bijdrage van het Rijk. ,,Als ze lang aandringen, doen we het zelf'', zei Pernis. Volgens hem kan het bedrijfsleven de aanleg betalen en terugverdienen via de exploitatie van de lijn.

Een magneetzweeftrein, die zich met snelheden tot 500 kilometer per uur verplaatst over een magneetveld, biedt volgens de bestuursvoorzitter van Siemens Nederland grote voordelen ten opzichte van 'gewone' treinen. ,,De zweeftrein is veel sneller en is gemakkelijker in te passen.”

De magneetzweeftrein heeft in tegenstelling tot treinen die over rails rijden geen enkele moeite met flinke hellingen en bochten en kan ook boven bestaande wegen en spoor zweven over een eigen baan.

Lightrail-verbinding
Volgens Van Pernis hoeft echter niet per se te worden gekozen voor de zweeftrein, die vooralsnog alleen reizigers vervoert tussen de luchthaven en het stadscentrum van Shanghai. ,,Je kunt ook kiezen voor een lightrail-verbinding of een RER-lijn, zoals we die kennen uit Parijs.”

De werkgeversorganisatie VNO/NCW en Bouwend Nederland steunen de plannen van het consortium. Donderdag treden de initiatiefnemers naar buiten met meer details. Van Pernis noemde geen bedragen, maar de aanleg van een magneetzweefbaan, tunnels en bruggen vergt zeker een investering die in de miljarden euro's loopt.

Siemens pleit al langer voor de aanleg van trajecten voor de magneetzweeftrein, bijvoorbeeld op de onlangs door het kabinet afgeschoten Zuiderzeelijn en voor een snelle verbinding tussen de grootste steden in de Randstad.

Anderhalf jaar geleden presenteerde het bedrijf samen met de onderneming ThyssenKrupp nog een plan voor een lijn tussen Lelystad, Amsterdam, Schiphol en Leiden. Daarin moest de overheid maximaal 2 miljard euro bijdragen.

Bron: ANP

Trefwoorden

verbinding lijn spoor

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Herontwikkeling voormalig Slotervaartziekenhuis voltooid met nieuwe dakopbouw

Gisteren, 16:22

Lab-S verbouwt jaren 30-villa in relatie met natuur

Gisteren, 15:08

Implicaties van AI voor landschapsarchitectuur en stedelijk ontwerp belicht in boek

Gisteren, 11:35

EVA architecten transformeert Girokantoor Leeuwarden tot woongebouw

10 januari, 2:32

Ook dinsdag geen colleges op TU Eindhoven door cyberaanval

Gisteren, 17:01

De Jonge roept Den Haag op te investeren in leefbaarheid Zeeland

Gisteren, 09:38

Hoog aantal winkelfaillissementen zorgt voor meer leegstand

10 januari, 1:20

Grens van 1,5 graden overschreden in warmste jaar ooit

10 januari, 9:45

'Thuisbatterij gebruiken op piekmomenten zorgt voor minder belasting vol stroomnet'

9 januari, 12:29

Huizenprijzen eind 2024 opnieuw flink gestegen, wel minder hard

9 januari, 10:14
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
Hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan