Eurlings belooft beterschap na ongevallen

9 november 2007, 11:40
Het aantal ongevallen op het spoor kan nog verder omlaag als de overheid sneller aan de slag gaat met aanbevelingen. De afgelopen jaren hebben zich onnodig ongevallen voorgedaan omdat oplossingen voor gevaarlijke situaties te lang op zich lieten wachten.

Dat blijkt uit een rapport dat de SP heeft opgesteld en dat donderdag werd gepresenteerd tijdens een debat in de Tweede Kamer. Minister Camiel Eurlings (Verkeer) stelt dat inmiddels vooruitgang wordt geboekt op dit terrein. ,,Maar het kan en moet altijd beter'', aldus de minister.

Het Tweede Kamerlid Emile Roemer van de SP deed onderzoek naar negen ongevallen op het spoor in de periode 1996-2004. Hij heeft de aanbevelingen van onafhankelijke deskundigen geanalyseerd en schreef op welke acties vervolgens wel of niet ondernomen werden door de overheid en andere betrokken partijen.

,,De aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid worden regelmatig niet, slecht of laat opgevolgd'', stelt Roemer. ,,Dit is een hele kwalijke zaak waar acuut iets aan moet veranderen. De Onderzoeksraad moet echt serieus worden genomen. Als dat eerder was gebeurd, hadden ongelukken zoals in maart bij Amsterdam Muiderpoort en bij de spoorwegovergang bij Voorst voorkomen kunnen worden''.

Eurlings zegde toe dat hij de Kamer zal informeren over de voortgang met de veiligheid op deze plekken. Met name het geval-Voorst is volgens Roemer schrijnend.

Op 16 juni 2000 kwam een gezin van drie personen om het leven door een botsing op een spoorwegovergang in dit dorp. De overgang stond al jaren bekend als gevaarlijk, maar de gemeente en spoorbeheerder ProRail konden het niet eens worden over een oplossing. Op 27 februari 2003 kwam het rapport over de zaak uit. Daarin stond dat de minister van Verkeer ervoor moest zorgen dat onveilige spoorwegovergangen snel zouden moeten worden vervangen door veiliger exemplaren. Dat gebeurde op veel plekken in het land, maar niet in Voorst. Sinds het verschijnen van het rapport deden zich daar nog drie ongevallen voor, waarbij twee mensen om het leven kwamen.

Bron: ANP

Trefwoorden

overheid spoor veiligheid

Andere nieuwsberichten

KAAN Architecten transformeert historische fabriek in Brazilië tot cultureel centrum

27 juni, 11:44

Belgisch-Nederlands team geselecteerd voor ambitieus infrastructuurproject Brussels Airport

26 juni, 5:44

Team Hegeman, RRog en KOW maakte winnend plan voor Van Hetenlocatie in Deventer

26 juni, 4:11

Uitbreiding met bamboe gevel voor kantoorgebouw Deltares in Delft

26 juni, 1:05

Minder vergunningen voor nieuwbouwwoningen afgegeven in eerste vijf maanden

27 juni, 10:55

Aantal windmolens met meer dan de helft gegroeid in tien jaar

27 juni, 9:28

Minister wil gemeente voorrang geven bij koop in kwetsbare wijk

26 juni, 10:26

Rekenkamer: Limburg moet regie pakken in woningbouw

25 juni, 5:12

Gemeente Amsterdam mag darkstores weren in groot deel van de stad

25 juni, 12:30

Verbouwing Binnenhof mag van rechter doorgaan

25 juni, 10:41
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan