Stuurgroep kiest voorkeurstracé RijnlandRoute

31 oktober 2007, 11:19
Vandaag heeft de stuurgroep RijnlandRoute gekozen voor een voorkeurstracé voor de RijnlandRoute, dat vervolgens verder zal worden bestudeerd. Het voorkeurstracé loopt van de A4 via de gemeente Voorschoten ten zuiden van de bebouwde kom van Leiden, zoveel mogelijk gebundeld met de A44 en de N 206, naar Katwijk.

De stuurgroep vindt dat het hele tracé, dat langs en door woonwijken gaat, uiterst zorgvuldig moet worden ingepast. In Voorschoten kan dat betekenen dat er een geboorde tunnel wordt gerealiseerd. Bijzondere aandacht vraagt ook de aansluiting op de A44, zeker gelet op het belang van de groene bufferzone bij Maaldrift.

De stuurgroep laat hiermee het alternatieve Korte Vliettracé door Leiden als mogelijkheid vallen, omdat dit substantieel duurder is en technisch riskant. De vertegenwoordiger in de stuurgroep van de gemeente Voorschoten kon zich bij die laatste conclusie nog niet aansluiten. In de stuurgroep hebben vertegenwoordigers van de provincie, regio Holland Rijnland en betrokken gemeenten zitting.

MKBA
In de Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) zijn acht mogelijke tracés onderzocht. In dit onderzoek zijn de meest recente cijfers meegenomen. Denk bijvoorbeeld aan actuele bevolkings- en mobiliteitscijfers (in verband met de te verwachten drukte in de spits) en het aantal te bouwen woningen ten westen van Leiden, waaronder Valkenburg.

Op basis van dit onderzoek heeft de stuurgroep het aantal mogelijke tracés nu teruggebracht naar één. Dit is echter in feite alleen nog maar een dikke viltstiftstreep op een kaart. Vanaf nu gaat een nieuw onderzoek beginnen om te kijken hoe de RijnlandRoute het meest optimaal kan worden ingepast.

Dit onderzoek heet de projectMER. Hierbij wordt in detail gekeken naar de milieueffecten van verschillende uitvoeringsvarianten van het voorkeurstracé. Naar verwachting zal dit onderzoek in de loop van 2009 klaar zijn.

De regio heeft te lijden onder toenemende verkeersdrukte. Om dit nu en vooral in de toekomst (gelet op bijvoorbeeld de ruimtelijke ontwikkelingen in de Leidse regio) op te vangen, biedt de RijnlandRoute een oplossing.

Bron: provincie Zuid-Holland

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Een gevel uit treinramen voor een onderhoudsgebouw van NS

3 uur geleden

Volume brengt circulaire souvenirs en een grijpmachine naar de Architectuurbiënnale

Gisteren, 17:08

Meer woningbouw: graag, maar dan wel goede en gezonde woningen met voldoende daglicht

Gisteren, 13:37

Vijf genomineerden voor Willem Diehlprijs 2025

Gisteren, 12:00

Nieuwe editie van de Architecten Wielerkoers

1 uur geleden

Nieuwe Rotterdamse aanpak woningbouw: meer snelheid, minder regels en heldere keuzes

Vandaag, 09:49

Gemeenten krijgen 7.000 euro per gebouwde betaalbare woning

Gisteren, 15:05

Marian Herman wordt algemeen directeur ontwikkelaar Edge

Gisteren, 13:14

KYK Architecten/Quadraat neemt architectenbureau MD2A over

Gisteren, 12:59

Kabinet stopt 750 miljoen euro in fonds voor verduurzaming huizen

Gisteren, 10:01
Atag Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan