Ontwerp van KAAN Architecten voor de nieuwe Schiphol-terminal
Copyright: Filippo Bolognese
Ontwerp van KAAN Architecten voor de nieuwe Schiphol-terminal
Copyright: Beauty & The Bit
Ontwerp van KAAN Architecten voor de nieuwe Schiphol-terminal
Copyright: Beauty & The Bit
Ontwerp van KAAN Architecten voor de nieuwe Schiphol-terminal
Copyright: KAAN Architecten
Ontwerp van KAAN Architecten voor de nieuwe Schiphol-terminal
Copyright: Filippo Bolognese
Ontwerp van KAAN Architecten voor de nieuwe Schiphol-terminal
Copyright: Beauty & The Bit
Ontwerp van KAAN Architecten voor de nieuwe Schiphol-terminal
Copyright: Beauty & The Bit
Ontwerp van KAAN Architecten voor de nieuwe Schiphol-terminal
Copyright: KAAN Architecten

Schiphol denkt weer na over bouw nieuwe terminal

5 september 2022, 9:38
Luchthaven Schiphol heeft de plannen om een nieuwe terminal te realiseren weer afgestoft. De luchthaven zette plannen voor de bouw ervan vanwege de coronapandemie eerder in de ijskast. Volgens een woordvoerster van de luchthaven wordt momenteel nagedacht over het concept en de timing. “In dat kader wordt aan marktpartijen gevraagd om mee te denken”, aldus de zegsvrouw.

Schiphol benadrukt dat er nog geen investeringsbeslissing is genomen over de uitbreiding. De bouw van een nieuwe terminal is niet onomstreden. Zeker omdat het kabinet eerder had aangekondigd dat het aantal starts en landingen op Schiphol naar beneden moet. Ook in de stikstofdiscussie vallen de plannen van Schiphol mogelijk slecht.

Volgens het FD is de nieuwe terminal nodig om meer ‘schuifruimte’ te creëren op de luchthaven. De snelle terugkeer van reizigers en personeelstekorten veroorzaakten de voorbije maanden grote problemen op de luchthaven. Nu probeert Schiphol met een beperking van het aantal reizigers, die vooralsnog tot en met oktober duurt, lange rijen en bagageproblemen te ondervangen. Na de realisatie van de terminal zouden andere plekken gerenoveerd kunnen worden.

'Marktverkenning'
Het ministerie van Infrastructuur zegt in een reactie dat het om een ‘voornemen’ en ‘marktverkenning’ van Schiphol gaat. Pas later dit jaar zal een definitief besluit vallen. Een nieuwe terminal betekent ook niet dat het toekomstige aantal maximaal toegestane vluchten van 440.000 gaat veranderen, aldus de woordvoerster van het ministerie.

Schiphol kan de terminal bijvoorbeeld ook gaan gebruiken om piekmomenten beter aan te kunnen. Deze zomer kon Schiphol op piekmomenten de grote drukte - vooral vanwege personeelstekorten - niet aan en ontstonden urenlange wachtrijen.

'Onzinnig plan'
Greenpeace is teleurgesteld dat Schiphol ‘dit onzinnige plan’ voor een nieuwe terminal lijkt door te zetten, reageert luchtvaartexpert Dewi Zloch van de organisatie. “Leeft grote vervuiler Schiphol in een wereld waar de klimaatcrisis niet bestaat? De uitstoot van CO2 en stikstof moet omlaag. En dat geldt ook voor de luchtvaart.”

Zloch wijst erop dat een derde van Pakistan overstroomt en Nederland kampt met droogte. “Je kan niet een nieuwe terminal voor nog meer kerosineknallers bouwen. Al die vluchten kan ons klimaat simpelweg niet aan.”

Het plan voor de nieuwe terminal staat volgens Natuur & Milieu lijnrecht tegenover de plannen van het kabinet. “Met de groei van de luchthaven raken de klimaatdoelen nog verder uit zicht en worden de verduurzamingsambities van het kabinet onhaalbaar”, zegt Marjolein Demmers, directeur van de organisatie. “De bouw moet wat ons betreft zo snel mogelijk van de baan.”

Het plan voor de nieuwe terminal werd vijf jaar geleden gepresenteerd. Het ontwerp is gemaakt door KAAN Architecten.

Bron: ANP
Toon alles

Andere nieuwsberichten

Archello introduceert ‘de meest visuele podcastserie over architectuur’

Gisteren, 15:30

Bamboe paviljoen bij Brusselse triomfboog door bkvv architecten

Gisteren, 13:29

Studio Modijefsky ontwerpt koekmakerij als wonderwinkel

Gisteren, 12:24

Café of restaurant in de plint? Houd in het ontwerp rekening met eisen rond geluid en vooral rond muziek

Gisteren, 09:00

Terugluisteren: Violette Schönberger in Nooit Meer Slapen

Gisteren, 16:09

‘Nieuw kabinet moet daadkrachtig mobiliteitsbeleid voeren’

Gisteren, 10:52

Limburg maakt plannen voor 30.000 woningen nabij stations

Gisteren, 09:42

ASML wil grote vestiging op Brainport Industries Campus

23 april, 11:34

Organisaties werken aan praktijktoets aangescherpte MPG-eisen

22 april, 2:27

IMF-bestuurder dringt aan op verdere afbouw hypotheekrenteaftrek

22 april, 1:36
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan