Kirsten Hannema
Copyright: Maarten van Haaff
Kirsten Hannema
Copyright: Maarten van Haaff

De moraal van het inclusieve verhaal

19 april 2022, 9:00
Kinderen van Moeder Aarde, Het Helse Paradijs en Het Gulden Vlies van Thule; een driedelige toekomstroman over de aarde, zes eeuwen na de Derde Wereldoorlog, die begint met een conflict tussen een paar landen en escaleert als de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie elkaar met kernwapens gaan bestoken. Als kind verslond ik de jeugdboekentrilogie van Thea Beckman uit 1985, die naar nu blijkt een angstaanjagend voorspellende waarde heeft.

Wat mij bijbleef van het verhaal is het prachtige, vreedzame land Thule dat – nadat bijna de hele wereldbevolking door natuurrampen is omgekomen – op het voormalige IJsland ontstaat: een harmonieuze samenleving, die uitsluitend door vrouwen wordt geregeerd.

Hoe zou het zijn als vrouwen onze samenleving vormgaven? En hoe staat het momenteel met de v/m verhouding in de architectuur? Sinds #metoo en de Black Lives Matter-beweging vanuit Amerika naar hier overwaaiden, het architectuurcongres The Next Power, het magazine Mevr. de Architect, en de veelbesproken verkiezing van de nieuwe BNA-voorzitter, Jolijn Valk, is er het nodigde over gezegd. Leiden al die woorden ook tot daden, tot een minder scheve verhouding? Toen ik Valk onlangs sprak, vertelde ze over de rondgang die ze recent langs architectenbureaus maakte. Wat opviel: bij de nieuwe partners ontbraken vrouwen. Hoe kan het dat na de opleiding, waar de verhouding 50/50 is, zoveel ontwerptalent wegstroomt?

Twintig jaar geleden solliciteerde een vriendin bij een groot architectenbureau; ze werd aangenomen. Ze was net zwanger, en vertelde dat toen ze het contract ging ondertekenen. Het papier werd subiet onder haar neus weggetrokken. Toen ik onlangs over het voorval vertelde aan een (mannelijke) architect-directeur, verwachtend dat hij zou erkennen hoe achterhaald dit was, zei hij dat het enorm onhandig is als een projectleider drie maanden niet beschikbaar is.

Ik was verrast door zijn reactie, al kon ik het hem niet helemaal kwalijk nemen; de Nederlandse overheid legt de verantwoordelijk voor diversiteit immers bij bedrijven, voor wie geld verdienen doorgaans boven de moraal gaat. Diversiteit wordt zo allereerst vanuit een economisch perspectief benaderd. Dat besefte ik door het online gesprek The Social Life of a Mid-Size European City, dat Lara Schrijver (Hoogleraar Architectuur aan de Universiteit van Antwerpen) vorig jaar had met enkele Belgische collega’s. Sara Elloukmani, expert op het gebied van diversiteit in organisaties, legde uit dat er twee manieren zijn om diversiteit te bewerkstelligen. De eerste, meest gebruikte, is de zakelijke aanpak. Verschillende soorten mensen worden in een bedrijf bij elkaar gebracht om een breder perspectief op vraagstukken te creëren en vanuit daar tot effectievere oplossingen te komen. Het doel is commercieel; diversiteit wordt ingezet als instrument. De valkuil daarbij is dat mensen niet echt gehoord worden en er niets gezegd wordt over het structurele systeem waarbinnen bedrijven opereren.  

De tweede aanpak is om niet de belangen van instellingen en hun diversiteit centraal te stellen, maar om de machtsstructuren in beweging te brengen die er nu nog voor zorgen dat bepaalde stemmen niet gehoord worden. Vanuit het idee van sociale rechtvaardigheid. Daarbij is het volgens Elloukmani belangrijk om te erkennen dat ‘de traditionele kijk op architectuur niet neutraal is’. De mannelijke witte norm is bepalend voor de ‘regels’ die in de sector gelden, voor de output, voor wie er gezien wordt, en of die persoon gezien wordt als architect, of als de vrouwelijke/zwarte/oude/jonge etcetera uitzondering. De opgave is volgens haar om die normen te bevragen.

Zelf denk ik dat structurele verandering onmogelijk is zonder ingrijpen van bovenaf. Laten we Scandinavië volgen, met gratis kinderopvang en langdurig ouderschapsverlof voor beide ouders. Valk wijst op het tendersysteem aldaar, waar inclusiviteit een eis is om als bedrijf in aanmerking te komen voor grote bouwopdrachten. Dat klinkt goed. Al blijf ik benieuwd hoe het zou zijn om te leven in een land als Thule.


Kirsten Hannema is architectuurcriticus en schrijft voor diverse media waaronder De Volkskrant.
Toon alles

Andere nieuwsberichten

Nominaties Gouden Piramide 2024 bekend

Gisteren, 15:46

Een appartementengebouw met acht verschillende woningen

Gisteren, 14:50

'Gat' naast Hulstkampgebouw op Noordereiland opgevuld met woningbouw

Gisteren, 13:57

HOH Architecten maakt tentoonstelling in Shibaura House Tokio

Gisteren, 11:35

Zeeland investeert miljoenen in wonen, wegen en leefbaarheid

Gisteren, 16:31

De Jonge: invoering Omgevingswet tot nu toe ‘rustig en stabiel’

Gisteren, 12:28

Amsterdam verbiedt bouw nieuwe hotels

Gisteren, 09:14

Gelderland steekt 17 miljoen in verbeteren leefbaarheid dorpen

17 april, 3:27

TU Delft heeft spijt van actie tegen journalistiek platform

17 april, 9:21

Renovatiekosten Binnenhof lopen op naar circa 2 miljard

16 april, 4:48
Kirsten HannemaArchitectuurcriticus
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan