Daan Roggeveen
Copyright: Maarten van Haaff
Daan Roggeveen
Copyright: Maarten van Haaff

De boel bij elkaar houden

24 november 2020, 9:15
Er liggen op dit moment twee boeken naast mijn bed, die ik tegelijkertijd aan het lezen ben: ‘Een klein land met verre uithoeken’ van Floor Milikowski, en ‘De Val van Amerika’ van Amerika-correspondent Michael Persson. Hoewel totaal anders van opzet en thema, gaan beide boeken uitgebreid in op hetzelfde onderwerp: de ruimtelijke concentratie van kennis, geld en macht in de grote steden, en de consequenties daarvan voor de rest van het land.

In Nederland lijkt de economische groei meer en meer terecht te komen in drie stedelijke clusters: de metropoolregio Amsterdam – Utrecht, de stedelijke agglomeratie Rotterdam – Den Haag en de Brainport Eindhoven. Alles wat daarbuiten valt is economisch – en daarmee politiek – niet interessant.

Milikowski beschrijft dat die situatie in Nederland het gevolg is van de fundamentele beleidsverandering in het kabinet Van Agt. In plaats van spreiding van investeringen over het land – zoals in de jaren zeventig het geval was – raadde Shell-bestuurder Gerrit Wagner in 1982 als voorzitter van een adviescommissie het kabinet aan: ‘Don’t back the losers, pick the winners.’

De gevolgen zijn bekend. Industrieën sloten in provincieplaatsen. Overheidsdiensten werden teruggeplaatst naar Den Haag. En als gevolg daarvan ontstond een verschraling van publieke voorzieningen, infrastructuur, vergrijzing en krimp. En dat geldt niet alleen voor de kleinere steden, maar ook voor het platteland. We kunnen niet zeggen dat we het niet hebben zien aankomen: Geert Mak schreef er in 1995 (!) al over in het even geweldige als verontrustende ‘Hoe God verdween uit Jorwerd’.

Deze beweging is niet alleen in Nederland te zien. In zijn boek beschrijft Michael Persson de gruwelijke kloof tussen de twee helften van Amerika – tussen stedelijk en ruraal, tussen democratisch en ‘Trump-land’. De prijsopdrijving zorgt ervoor dat steden voor vele – vooral zwarte – inwoners niet meer te betalen zijn, waardoor ze – drie generaties na de Great Migration – terugverhuizen naar de rurale staten. Maar op het platteland sluiten industrieën en mijnen zonder dat er wat voor in de plaats komt, waardoor het leven in staten als West Virginia uitzichtloos wordt. Totdat het achterland uiteindelijk slechts een flyover state wordt – een stuk van het land alleen maar bedoeld om overheen te vliegen onderweg van New York naar Californië. De consequentie ervan zit sinds 2016 in het Witte Huis.

Milikowski merkte in een recent interview op dat ze in de VS een kentering zag. ‘De iets kleinere Amerikaanse steden, Philadelphia, St. Louis, Nashville, zijn opeens booming. Daar bruist het nu. Omdat huizen betaalbaarder zijn en er nog wel een creatieve klasse van kunstenaars zijn initiatieven kan ontplooien.’ Ook in Nederland lijkt een verschuiving gaande te zijn. Er is – hoorde ik onlangs – onder meer een beweging gaande van een creatieve scene van Rotterdam naar Arnhem.

Zouden kleinere steden zich dus moeten profileren met plezierig (groter! goedkoper! groener!) wonen, als alternatief voor de grotere steden? Er lijkt zich hiervoor een aantal kansen voor te doen. We gaan minder op kantoor werken, dus afstand tot werk wordt minder problematisch. Zelfrijdende auto’s kunnen in de (wat verdere) toekomst het afstandsvraagstuk nog meer reduceren. En als de beweging rondom het lokaal maken van producten (bier, voedsel, kleding, design) verder doorzet, kan dat ook een impuls betekenen voor lokale industrieën.

Onderzoek van de Rabobank laat op dit moment zien dat juist tijdens de coronacrisis het achterland de zwaardere klappen lijkt te krijgen. ‘Als de regionale ongelijkheid nog groter wordt, dan komen bepaalde regio’s voor steeds grotere opgaven te staan om leefbaarheid in hun gebied te handhaven’, zegt Rogier Aalders, economisch geograaf en onderzoeker van de bank.

Deze crisis lijkt een goed moment om te blijven investeren in de kleinere steden en het buitengebied. We zouden in het inmiddels befaamde ‘Wopke Wiebes-fonds’ niet alleen budget moeten vrijmaken voor een metrolijn naar Schiphol (duurzame investering, anyone?), maar ook voor een verbetering van de landelijke bereikbaarheid. Zodat forensen tussen verschillende delen van het land logischer en eenvoudiger wordt, en er een verbeterde relatie ontstaat tussen de grootstedelijke clusters en het achterland.

Levert dat per se direct meer economische dynamiek op, wat het oogmerk is van het fonds? Dat niet per se. Maar het is een duurzame investering in de leefbaarheid van het achterland. Want als we één les kunnen leren van de situatie in Amerika is het wel dit: laten we de boel bij elkaar houden.


Daan Roggeveen is architect en oprichter van MORE Architecture, met kantoren in Amsterdam en Shanghai. Onlangs publiceerde hij, samen met Michiel Hulshof en Frances Arnold,  ‘The Amsterdam Agenda – 12 Good Ideas for the Future of Cities’ (NAi010 Publishers, 2020). 
Toon alles

Andere nieuwsberichten

Crematorium met rouwhof voor begraafplaats St. Barbara in Den Haag

3 uur geleden

Woningbouwproject The Stack in Amsterdamse wijk Aan het IJ opgeleverd

3 uur geleden

Pauwert Architectuur vestigt zich in historische boerderij aan rondweg Eindhoven

Vandaag, 12:22

Houten modulair meubelsysteem van Falsework maakt iedereen timmerman

Vandaag, 10:54

Kamer wil ‘tochtkorting’ voor huurder slecht geïsoleerde woning

1 uur geleden

Provincie Friesland en gemeenten weer op één lijn over woningbouw

4 uur geleden

Vastgoedadviseur: winkelleegstand binnensteden loopt op

Vandaag, 09:31

Terugluisteren: Violette Schönberger in Nooit Meer Slapen

Gisteren, 16:09

‘Nieuw kabinet moet daadkrachtig mobiliteitsbeleid voeren’

Gisteren, 10:52

Limburg maakt plannen voor 30.000 woningen nabij stations

Gisteren, 09:42
Daan RoggeveenArchitect
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan