Copyright: APTO architects, H-Hospitality
Copyright: APTO architects, H-Hospitality
Copyright: APTO architects, H-Hospitality
Copyright: APTO architects, H-Hospitality
Copyright: APTO architects, H-Hospitality
Copyright: APTO architects, H-Hospitality
Copyright: APTO architects, H-Hospitality
Copyright: APTO architects, H-Hospitality
Copyright: APTO architects, H-Hospitality
Copyright: APTO architects, H-Hospitality
Copyright: APTO architects, H-Hospitality
Copyright: APTO architects, H-Hospitality

APTO en H-Hospitality schetsen concept ‘hotel reboot’

11 mei, 11:36
De coronacrisis leidt ertoe dat we tal van processen en ruimten gaan herzien. Zo moeten ook hoteldirecties bedenken hoe ze de veiligheid voor personeel en gasten kunnen vergroten, terwijl het hotel blijft functioneren; wellicht moeten ze ook op zoek naar aanvullende inkomsten. APTO architects en H-Hospitality hebben ideeën verzameld voor een ‘hotel reboot’.

Hotels moeten zich op korte termijn aanpassen om weer te kunnen openen. Daarnaast moeten ze andere inkomstenbronnen aanboren om ook in de toekomst veerkrachtig te blijven, stellen APTO architects en H-Hospitality. De twee bureaus geven als voorbeeld van wat nu al gebeurt het feit dat hotels plekken aanbieden voor thuiswerkers.

Gezien de strategische ligging van veel hotels, is het voor hun ook mogelijk om een relevanter te worden op buurt- en stadsniveau, stellen APTO en H-Hospitality, bijvoorbeeld als service-knooppunt. De huidige omstandigheden bieden volgens hun de kans om het functioneren van hotels te verbeteren op zowel korte als lange termijn.

Ruimtelijk en strategisch
APTO en H-Hospitality hebben een inventarisatie gemaakt van ideeën om de nodige veranderingen te ondersteunen en om inspiratie te bieden. “Niet alleen ruimtelijk, maar ook strategisch”, leggen ze uit. “Om zo te zorgen voor een snelle en blijvende reboot van het hotelwezen.”

Een aantal bedrijfsmatige ideeën in het concept zijn overigens al praktijk bij enkele hotelketens. Zo checken de gasten bij sommige hotels nu al zelf in, krijgen hun digitale sleutel en zien op een  beeldscherm waar ze moeten zijn. Dit maakt ook deel uit van het concept van APTO en H-Hospitality.

De gast kan op weg naar de kamer alvast een snack meenemen. In het voorstel van APTO en H-Hospitality kan dat bij de Wundermart, de onbemande supermarkt. Doordat gasten zelf inchecken en kleine snacks kunnen aanschaffen, is er minder personeel noodzakelijk aanwezig en kan het personeel zich richten op verdere service voor de gasten.

Kamer
Bij het bewegen door het hotel volgen mensen in het concept van APTO en H-Hospitality een duidelijke routing, waarbij een cirkel om hun heen op de vloer verschijnt om de juiste onderlinge afstand aan te geven. De kamerdeur kan pas worden geopend na het ontsmetten van de handen en in de kamer bedient de gast televisie, verlichting en gordijnen met zijn stem.

Het interieur en de meubels in de kamer zijn eenvoudig te veranderen van functie voor slapen, werken en sporten. Eten kan worden besteld via een speciale app, die in verbinding staat met lokale ondernemers. De gasten kunnen hun maaltijd dan ophalen in de Wundermart of nuttigen in het hotelrestaurant.

Restaurant
In het restaurant kan de gast zien welke stoel vrij is aan de hand van een groen lichtje en vervolgens plaatsnemen aan een lopende band. Lokale gerechten komen via die band naar je toe. Verdere bediening geschiedt door een robot. Afgeschermde zithoeken zijn omgeven door planten.

“Terwijl rond altijd als inefficiënt werd beschouwd, levert de social distancing-cirkel nu een nieuw inzicht in het structureren van ruimte”, stellen APTO en H-Hospitality. “Kijk maar naar de natuurlijke flows van biophilic design. Dit is zichtbaar in het ontwerp van het hotel.”

Servicepunt
Tot slot is het hotel in het concept van APTO en H-Hospitality niet alleen een verblijfsplek voor gasten, maar ook de plek van waaruit de stad producten krijgt geleverd. Elektrische wagentjes verzorgen deze last mile delivery. “Hotels leveren niet alleen service op de plek zelf, maar ook aan de rest van de stad”, aldus de twee bureaus.

Andere nieuwsberichten

Nieuw theater De Meervaart komt in Sloterplas te staan

5 juni, 4:19

Vernieuwd stadhuis en stadskantoor Hengelo in gebruik genomen

5 juni, 2:56

Moderne woning met landelijke uitstraling

5 juni, 11:46

Mecanoo presenteert ontwerpvisie verbouwing Boijmans van Beuningen

5 juni, 9:00

RIVM: toegestane geluidsniveau moet omlaag

5 juni, 3:44

'Tienduizenden banen in bouwsector bedreigd door crisis'

5 juni, 9:41

Amsterdam en Amstelveen gaan Amsterdamse Bos herinrichten

4 juni, 4:06

Chipshol schikt na zeventien jaar juridische strijd met Schiphol

4 juni, 9:58

CPB: schrappen subsidie beste aanpak woningtekort

4 juni, 9:25

Groen licht voor bestemmingsplan Nieuw Kralingen

3 juni, 3:57
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan