Copyright: Audemars Piguet
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Audemars Piguet
Copyright: Audemars Piguet
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Audemars Piguet
Copyright: Audemars Piguet
Copyright: Audemars Piguet
Copyright: Audemars Piguet
Copyright: Audemars Piguet
Copyright: Audemars Piguet
Copyright: Audemars Piguet
Copyright: Audemars Piguet
Het historische restauratieatelier
Copyright: Audemars Piguet
Copyright: Audemars Piguet
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Audemars Piguet
Copyright: Audemars Piguet
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Audemars Piguet
Copyright: Audemars Piguet
Copyright: Audemars Piguet
Copyright: Audemars Piguet
Copyright: Audemars Piguet
Copyright: Audemars Piguet
Copyright: Audemars Piguet
Copyright: Audemars Piguet
Het historische restauratieatelier
Copyright: Audemars Piguet

Spiraalvormig museum van BIG voor Zwitserse horlogemaker

28 april, 17:03
Als de veer van een uurwerk ligt het Musée Atelier Audemars Piguet half in een helling bij het Zwitserse dorp Le Brassus. Het spiraalvormige gebouw is ontworpen door BIG en bestaat uit constructief glas en een stalen dak.

Audemars Piguet, opgericht in 1875, wordt gerekend tot grootste horlogemerken van de wereld. De onderneming organiseerde een architectuurwedstrijd om haar historische gebouwen uit te breiden met een museum, waar bezoekers zowel het ambachtelijke maakproces als (bijzondere) modellen zouden kunnen zien. Het Deense BIG won de competitie in 2014.

Constructief glas
Inmiddels legt het gebouw er, met muren van gebogen constructieve beglazing die volledig het stalen dak dragen. Een strook van opengewerkte messing loopt aan de bovenzijde mee rond het gebouw om te sterke lichtinval en opwarming van het interieur te voorkomen. Een groendak draagt verder bij aan temperatuurbeheersing en houdt water vast.

De spiraal is nauwkeurig geïntegreerd in de omgeving. De vloer kent verschillende hellingen om zich aan te passen aan de natuurlijke helling in het landschap. Tegelijkertijd dragen de hellingen in het gebouw bij aan de indeling van het museum, dat met zijn spiraalvorm feitelijk een uitgerekte, lineaire ruimte is.

BIG heeft gekozen voor constructief glas om het interieur te voorzien van ruim binnenvallend daglicht. Tegelijk biedt het gebouw op deze manier een prachtig zicht over de  Vallée du Joux.

Uurwerk
De glazen wanden lopen met de klok mee naar het midden van de spiraal, waarna ze in tegengestelde richting terug voeren. “De bezoekers bewegen zich door het gebouw zoals ze de veer van een uurwerk zouden volgen”, legt BIG uit.

In het museumgebouw is een aantal traditionele werkplaatsen opgenomen , waar de bezoekers de ambachtslieden van Audemars Piguet aan het werk kunnen zien – onder andere in het centrum van de spiraal. Volgens het bedrijf worden hier nog steeds de meest gecompliceerde uurwerken van de onderneming gemaakt.

Historische plek
De nieuwbouw is verbonden met het historische gebouw, waarin Jules Louis Audemars en Edward Auguste Piguet in 1875 hun atelier vestigden. Het oude houten en stenen gebouw is gerenoveerd en biedt nu onderdak aan de registerruimte, de archieven, het restauratieatelier, de erfgoedafdeling en kantoren van de Audemars Piguet Foundation.

De banken voor de horlogemakers van het restauratieatelier zijn volledig nagemaakt van de oorspronkelijke banken door lokale ambachtslieden die zich inzetten voor het behoud van traditioneel vakmanschap.

Partners
BIG werkte voor het project samen met het Zwitserse bureau CCHE als lokale partner. De tentoonstelling, die onder meer 300 horloges uit een periode van 200 jaar omvat, is vormgegeven door het Duitse bureau Atelier Brückner.

De opening van Musée Atelier Audemars Piguet voor het publiek is gepland op 26 juni 2020.

Andere nieuwsberichten

Pauwert respecteert Bossche school bij herbestemming en nieuwbouw

Gisteren, 17:58

Kunstzinnige schermen tussen de medewerkers van EDGE

Gisteren, 15:29

Ontwerp van MoederscheimMoonen voor herontwikkeling in Rivium

Gisteren, 13:34

Blokkerlocatie Gouda herontwikkeld tot woongebied

Gisteren, 12:29

Uitreiking Gulden Feniks 2020 in november

Gisteren, 16:37

SER: bouw inzet biomassa voor elektriciteit en warmte af

Gisteren, 09:42

Koper nieuwbouw in Amsterdam moet huis zelf bewonen

Gisteren, 09:09

Thema Dutch Design Week 2020: The new intimacy

7 juli, 2:36

3D-geprinte brug van vezelversterkte kunststof voor Kralingse Bos

7 juli, 10:45

Voor 2022 een miljoen zonnepanelen op Amsterdamse daken

7 juli, 9:08
Robert MuisRedacteur
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan