Voor het gebied rond Hollands Spoor verzorgt KCAP Architects&Planners de gebiedsvisie en de architectuur van een aantal torens
Copyright: WAX
Impressie van hoogbouwproject The Grace van Mecanoo bij Hollands Spoor
Copyright: Moare
Beeld uit de structuurvisie CID, zoals gepresenteerd op 21 april 2020
Copyright: Gemeente De Haag
Voor het gebied rond Hollands Spoor verzorgt KCAP Architects&Planners de gebiedsvisie en de architectuur van een aantal torens
Copyright: WAX
Impressie van hoogbouwproject The Grace van Mecanoo bij Hollands Spoor
Copyright: Moare
Beeld uit de structuurvisie CID, zoals gepresenteerd op 21 april 2020
Copyright: Gemeente De Haag

Den Haag kiest voor woningen en voetgangers rond de grote stations

28 april 2020, 11:23
Den Haag gaat de komende jaren duizenden woningen en een grote hoeveelheid kantoorruimte en voorzieningen realiseren in het gebied rond haar drie grote stations. De vorige week gepresenteerde structuurvisie Central Innovation District beschrijft de ruimtelijke indeling van het gebied, met veel plek voor wandelaars, fietsers en het OV.

Het gebied rond de stations Den Haag Centraal, Laan van NOI en Hollands Spoor gaat de komende jaren ingrijpend veranderen, als het aan de gemeente ligt. Den Haag wil er duizenden woningen, meer dan 600.000 m2 aan kantoren en een grote hoeveelheid commerciële, maatschappelijke en onderwijsvoorzieningen toevoegen.

Aanpak openbare ruimte
Den Haag kiest er bewust voor om de groei op te vangen op de plek waar de stad er beter van wordt, aldus de gemeente. Het bouwen van woningen in het gebied rond de drie grote stations gaat gepaard met een flinke aanpak van de openbare ruimte, die hier nu nog vaak versteend en lelijk is, laat de gemeente weten.

In de structuurvisie Central Innovation District (CID), die afgelopen vrijdag is gepresenteerd, beschrijft het stadsbestuur de ruimtelijke indeling voor het gebied. De openbare ruimte wordt vooral ingericht als wandelgebied: de voetganger komt op de eerste plaats, de fietser op de tweede en het OV op de derde plaats.

Groen in plaats van auto’s
Voor doorgaand autoverkeer zal maar beperkt plek zijn. De ruimte die in vroegere gebiedsontwikkelingen werd gereserveerd voor de automobilist, komt nu ten goede van groen, legt wethouder stadsontwikkeling Boudewijn Revis uit. Deze keuze is ook van belang met het oog op de milieueffecten van de bouwplannen.

Volgens de milieueffectrapportage, die is opgesteld door Witteveen+Bos, zijn de gevolgen van de bouwplannen op het milieu beperkt, als de Haagse mobiliteitstransitie wordt doorgezet en de stad doorgaat met haar duurzaamheidsplannen. Andere partijen hoeven geen extyra inzet te leveren en de maatregelen zijn afdoende, laat de gemeente weten.

Rust en dynamiek
Ondanks de vele woningen die de stad wil toevoegen, moet volgens de pannen er ook ruimte voor rust blijven. Het CID kent enerzijds plekken waar mensen ontspannen kunnen wonen en werken. Hier zijn vooral basisvoorzieningen, kantoren en voldoende groen. Ook de bestaande woonwijken binnen het gebied, zoals de Rivierenbuurt, behouden hun rust.

Anderzijds komen er dynamische plekken met de voorzieningen van een grote stad, met een gemengd aanbod van woningen, winkels, kantoren en horeca. Noodzakelijkerwijs ontstaat er ook een ruisgebied met bedrijvigheid, infrastructuur en functies zoals sporen en stations.

Digitale participatie
Het stadsbestuur wil, ondanks de coronacrisis, in gesprek met de burgers over de realisatie van het CID. De eerste participatiebijeenkomst vindt op 12 mei plaats via een ‘Digitale Inloop Structuurvisie’. Voor deze live-uitzending waarin de visie wordt toegelicht, kunnen inwoners zich aanmelden via de website van de gemeente.

Andere nieuwsberichten

Houten modulair meubelsysteem van Falsework maakt iedereen timmerman

1 uur geleden

Archello introduceert ‘de meest visuele podcastserie over architectuur’

Gisteren, 15:30

Bamboe paviljoen bij Brusselse triomfboog door bkvv architecten

Gisteren, 13:29

Studio Modijefsky ontwerpt koekmakerij als wonderwinkel

Gisteren, 12:24

Vastgoedadviseur: winkelleegstand binnensteden loopt op

2 uur geleden

Terugluisteren: Violette Schönberger in Nooit Meer Slapen

Gisteren, 16:09

‘Nieuw kabinet moet daadkrachtig mobiliteitsbeleid voeren’

Gisteren, 10:52

Limburg maakt plannen voor 30.000 woningen nabij stations

Gisteren, 09:42

ASML wil grote vestiging op Brainport Industries Campus

23 april, 11:34

Organisaties werken aan praktijktoets aangescherpte MPG-eisen

22 april, 2:27
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan