Copyright: Olmo Peeters
Copyright: Olmo Peeters
Copyright: Olmo Peeters
Copyright: Gion von Albertini
Copyright: Olmo Peeters
Copyright: Gion von Albertini
Copyright: Gion von Albertini
Copyright: Gion von Albertini
Copyright: Gion von Albertini
Copyright: Olmo Peeters
Copyright: Olmo Peeters
Copyright: Olmo Peeters
Copyright: Olmo Peeters
Copyright: Kristof Vrancken
Gevel
Copyright: Francesca Torzo
Begane grond
Copyright: Francesca Torzo
Tussenniveau
Copyright: Francesca Torzo
Eerste verdieping
Copyright: Francesca Torzo
Situatie
Copyright: Francesca Torzo
Copyright: Olmo Peeters
Copyright: Olmo Peeters
Copyright: Olmo Peeters
Copyright: Gion von Albertini
Copyright: Olmo Peeters
Copyright: Gion von Albertini
Copyright: Gion von Albertini
Copyright: Gion von Albertini
Copyright: Gion von Albertini
Copyright: Olmo Peeters
Copyright: Olmo Peeters
Copyright: Olmo Peeters
Copyright: Olmo Peeters
Copyright: Kristof Vrancken
Gevel
Copyright: Francesca Torzo
Begane grond
Copyright: Francesca Torzo
Tussenniveau
Copyright: Francesca Torzo
Eerste verdieping
Copyright: Francesca Torzo
Situatie
Copyright: Francesca Torzo

Nieuwbouw voor Z33 biedt waaier aan ruimtelijke ervaringen

30 maart, 15:03
Het kunstencentrum Z33 in Hasselt, België, beschikt sinds kort over een nieuw tentoonstellingsgebouw: Vleugel 19. Zorgvuldig ingepast in de context voegde de Italiaanse architecte Francesca Torzo een ‘onspectaculair’ gebouw toe, met een uitdagend interieur. Het kunstencentrum toont zich bijzonder tevreden.

Voor Z33, Huis voor Actuele Kunst, Design & Wereldarchitectuur, is sinds 2002 gevestigd in een voormalig begijnhof in het centrum van Hasselt en een aansluitende tentoonstellingsruimte, die in 1958-1959 werd gerealiseerd. Hoewel de locatie uitstekend beviel, constateerde de instelling rond 2010 dat ze sterk behoefte had aan nieuwe ruimte.

De opslag- of productieruimte en de expositieruimten waren niet altijd geschikt voor grootschalige installaties, video’s of ruimte-specifieke werken, de oude begijnhuisjes voldeden niet langer aan de verwachtingen van hedendaags bezoekerscomfort, aldus Z33. Echter, het gehele begijnhof en de resten van de oude kerk in de tuin moesten bewaard blijven en Vleugel 58 beschikte over mooie zalen met veel daglicht.

Inpassing
Z33 koos voor uitbreiding van de bestaande tentoonstellingsvleugel op hetzelfde perceel. Specifiek koos het kunstencentrum voor het voorstel van Francesca Torzo, die een concept had ontwikkeld waarbij de nieuwbouw onlosmakelijk was verbonden met Vleugel 58, het begijnhof en het omringende (middeleeuwse) stadsweefsel.

Meest in het oog springend is de lange, nagenoeg ononderbroken muur aan de Bonnefantenstraat. De muur is volledig dicht, op een enkele kleine insnijding na: de nieuwe hoofdingang van Z33. Met deze keuze versterkt Torzo het karakter van het driehoekige bouwblok, dat zich aan elke zijde toont met een gesloten baksteenwand.

Ook voor de nieuwe wand heeft Torzo baksteen gebruikt, maar in een ongebruikelijke ruitvorm. De dieppaarse, roodachtige kleurschakeringen van de bakstenen heeft de architecte bepaald na een studie naar de geschiedenis van baksteengebruik in de regio.

Binnentuinen
De nieuwbouw valt, aldus Z33, als een puzzelstukje op zijn plaats tussen Vleugel 58, het begijnhof, het jenevermuseum en de huizen verderop in de straat. Aan de tuinzijde toont zich eenzelfde zorgvuldige inpassing, waar de nieuwe Vleugel 19 een extra binnentuin creëert.

Een ritmisch patroon van hoge, smalle ramen sluit aan deze kant aan op de vormgeving van Vleugel 58. In het midden doorbreekt een hoog geplaatst, imposant raam het patroon en geeft Vleugel 19 een eigen gezicht.

Ook in het interieur komen Torzo’s zorgvuldige bestudering van de geschiedenis en architectuur van de plek tot uitdrukking. De geborgenheid van de begijnhofhuisjes – met de opeenvolging van ruimten, afgesloten van de stad door een dichte muur, wordt weerspiegeld in de nieuwbouw. Het begijnhof als een plek van verstilling binnen het stedelijk weefsel vindt een pendant in Vleugel 19.

Verscheidenheid aan ruimten
Na het betreden van het gebouw wordt de bezoeker geleidelijk, via een patio met een boom en een fontein, weg van de drukte van de stad naar een plek voor vertraging en aandacht geleid. Net als in het bestaande tentoonstellingsgebouw biedt Vleugel 19 compleet verschillende ruimten – met of zonder daglicht, groot, klein, langwerpig of met een ronding.

Naast een indeling die bekend is van Vleugel 58, heeft Torzo ook volumes toegevoegd die Z33 nog niet had: een hoge toren, een brede zaal en een hoge passage. De twee gebouwdelen zijn daardoor verschillend, maar vullen elkaar aan en vormen een duidelijk geheel, aldus de kunstinstelling.

Op de begane grond volgt de variatie in ruimten elkaar op met bovendien verrassende overgangen. Opvallend is het diamantvormige reliëf in de plafonds, dat niet alleen decoratief is, maar ook moet bijdragen aan een betere akoestiek. Op de etage van de nieuwbouw bevindt zich één grote zaal, met ver doorzicht naar de bestaande vleugel. Tevens biedt de grootste zaal zicht op de binnentuin.

Onspectaculair
Vleugel 19 biedt de bezoeker een verbazingwekkende waaier aan ruimtelijke ervaringen, meldt Z33. Daarnaast zal het gebouw met de dwingende tentoonstellingsruimten een uitdaging zijn voor curatoren en kunstenaars.

“Het druist in tegen de stijl van recente gebouwen die aan de buitenkant spectaculair ogen maar binnenin de eigenlijke tentoonstellingsruimten  erg als witte dozen poneren”, aldus de kunstinstelling. Van buitenaf gezien is dit gebouw onspectaculair: niet opzichtig of onbegrijpelijk in zijn bouwkundige logica, wat volgens de Z33 vaak het geval is bij recente (museum)gebouwen.

“Door de opvallende afwezigheid van spectaculaire kenmerken kun je je afvragen waar de architectuur in schuilt”, stelt Z33. “Die is er dus niet, als je gelooft dat architectuur bestaat bij gratie van wild gesticuleren. Maar als je architectuur begrijpt als een gebaar dat verschillen op een dwingende manier in de wereld zet, dan is dit gebouw een extreem voorbeeld van architectuur.”

Andere nieuwsberichten

Werkzaamheden aan De Koepel in Haarlem gestart

Gisteren, 15:10

Dordrecht krijgt 'gezonde' buurt met 720 woningen

Gisteren, 14:56

Bouw IJboulevard Amsterdam CS volgend jaar van start

Gisteren, 11:20

Abscis ontwerpt gebouw als uitbreidbare blokkenpuzzel voor Universiteit Gent

3 juni, 2:40

Amsterdam en Amstelveen gaan Amsterdamse Bos herinrichten

Gisteren, 16:06

Chipshol schikt na zeventien jaar juridische strijd met Schiphol

Gisteren, 09:58

CPB: schrappen subsidie beste aanpak woningtekort

Gisteren, 09:25

Groen licht voor bestemmingsplan Nieuw Kralingen

3 juni, 3:57

Uitbreiding management Hollandse Nieuwe

3 juni, 3:36

Vanaf 1 september vergunningvrij bouwen in Rotterdam

2 juni, 12:27
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan