Studio Modijefsky - Foodhallen Den Haag
Copyright: Maarten Willemstein
Studio Modijefsky - Foodhallen Den Haag
Copyright: Maarten Willemstein
Studio Modijefsky - Foodhallen Den Haag
Copyright: Maarten Willemstein
Studio Modijefsky - Foodhallen Den Haag
Copyright: Maarten Willemstein
Studio Modijefsky - Foodhallen Den Haag
Copyright: Maarten Willemstein
Studio Modijefsky - Foodhallen Den Haag
Copyright: Maarten Willemstein
Studio Modijefsky - Foodhallen Den Haag
Copyright: Maarten Willemstein
Studio Modijefsky - Foodhallen Den Haag
Copyright: Maarten Willemstein
Studio Modijefsky - Foodhallen Den Haag
Copyright: Maarten Willemstein
Space Encounters - Flowpolis Amsterdam
Copyright: Peter Tijhuis
Space Encounters - Flowpolis Amsterdam
Copyright: Peter Tijhuis
Space Encounters - Flowpolis Amsterdam
Copyright: Peter Tijhuis
Space Encounters - Flowpolis Amsterdam
Copyright: Peter Tijhuis
Space Encounters - Flowpolis Amsterdam
Copyright: Peter Tijhuis
Van Eijk & Van der Lubbe - Muziekgebouw Eindhoven
Copyright: Frank Tielemans
Van Eijk & Van der Lubbe - Muziekgebouw Eindhoven
Copyright: Frank Tielemans
Van Eijk & Van der Lubbe - Muziekgebouw Eindhoven
Copyright: Frank Tielemans
Van Eijk & Van der Lubbe - Muziekgebouw Eindhoven
Copyright: Frank Tielemans
Van Eijk & Van der Lubbe - Muziekgebouw Eindhoven
Copyright: Frank Tielemans
Van Eijk & Van der Lubbe - Muziekgebouw Eindhoven
Copyright: Frank Tielemans
Van Eijk & Van der Lubbe - Muziekgebouw Eindhoven
Copyright: Frank Tielemans
Studio Modijefsky - Foodhallen Den Haag
Copyright: Maarten Willemstein
Studio Modijefsky - Foodhallen Den Haag
Copyright: Maarten Willemstein
Studio Modijefsky - Foodhallen Den Haag
Copyright: Maarten Willemstein
Studio Modijefsky - Foodhallen Den Haag
Copyright: Maarten Willemstein
Studio Modijefsky - Foodhallen Den Haag
Copyright: Maarten Willemstein
Studio Modijefsky - Foodhallen Den Haag
Copyright: Maarten Willemstein
Studio Modijefsky - Foodhallen Den Haag
Copyright: Maarten Willemstein
Studio Modijefsky - Foodhallen Den Haag
Copyright: Maarten Willemstein
Studio Modijefsky - Foodhallen Den Haag
Copyright: Maarten Willemstein
Space Encounters - Flowpolis Amsterdam
Copyright: Peter Tijhuis
Space Encounters - Flowpolis Amsterdam
Copyright: Peter Tijhuis
Space Encounters - Flowpolis Amsterdam
Copyright: Peter Tijhuis
Space Encounters - Flowpolis Amsterdam
Copyright: Peter Tijhuis
Space Encounters - Flowpolis Amsterdam
Copyright: Peter Tijhuis
Van Eijk & Van der Lubbe - Muziekgebouw Eindhoven
Copyright: Frank Tielemans
Van Eijk & Van der Lubbe - Muziekgebouw Eindhoven
Copyright: Frank Tielemans
Van Eijk & Van der Lubbe - Muziekgebouw Eindhoven
Copyright: Frank Tielemans
Van Eijk & Van der Lubbe - Muziekgebouw Eindhoven
Copyright: Frank Tielemans
Van Eijk & Van der Lubbe - Muziekgebouw Eindhoven
Copyright: Frank Tielemans
Van Eijk & Van der Lubbe - Muziekgebouw Eindhoven
Copyright: Frank Tielemans
Van Eijk & Van der Lubbe - Muziekgebouw Eindhoven
Copyright: Frank Tielemans

Verslag van netwerkevent rond interieurs die tot op het kleinste detail zijn ontworpen

29 januari, 9:15
Op dinsdagmiddag 21 januari 2020 vond in Broeinest in Amsterdam het Architectenweb netwerkevent plaats rond het ontwerpen van interieurs tot op het kleinste detail. Voor een uitverkochte zaal presenteerden ontwerpers Esther Stam (Studio Modijefsky), Joost Baks (Space Encounters) en Miriam van der Lubbe (Van Eijk & Van der Lubbe) hun benadering. Een verslag.

Het realiseren van de juiste details vraagt aandacht. Bij de keuze van materialen, in het uittekenen van iedere situatie, bij de selectie en briefing van de juiste vakmensen, en vervolgens op de bouw. Het vraagt van de ontwerper wel een zekere gedrevenheid, gaf creative director Esther Stam van Studio Modijefsky toe. Vanzelf gaat het zeker niet.

In de horeca en retail, waar de druk om snel te openen vaak groot is en Stam met haar bureau vooral werkt, is het belangrijk om genoeg tijd te nemen voor het ontwerpproces. Anders lukt het niet om de juiste precisie erin te krijgen, weet ze. Soms zijn tientallen modellen van een tegel nodig voordat de juiste kleur ertussen zit, geeft ze als voorbeeld.

Foodhallen in Den Haag
Een van de ontwerpen die Stam op het netwerkevent presenteerde was het ontwerp voor de Foodhallen in Den Haag. In winkelcentrum de Haagse Bluf moest in een bundeling van verschillende gebouwen, met elk hun eigen kolommengrid en verdiepingshoogte, een open restaurant komen rond stalletjes met streetfood. 

Vanuit het dynamische gebruik van dergelijke plekken redeneerde Stam dat ze deze het beste kon opvatten als een openbare ruimte; met pleinen, trappen, een landmark, een fontein, een halfpipe, enzovoorts. Aan het casco van de ruimte heeft ze dit verhaal in lagen toegevoegd. De ‘bestrating’ is ook aangebracht op het plafond, de vele trappen vormen vaak ook zitplaatsen, en de landmarks worden gevormd door een theatraal vormgegeven bar op de begane grond en de eerste verdieping.

Talloze studies resulteerden in een grote variatie aan bijzondere details. De plek, de opdrachtgever, de gebruikers… in ieder project vormen ze weer een unieke combinatie die steeds weer een unieke plek oplevert, vertelde Stam. Een plek die er, naast dat die een onderscheidende beleving biedt, ook qua logistiek perfect in elkaar moet zitten. Uiteindelijk hoopt ze zo interieurs te ontwerpen die lang meegaan.

Flowpolis in Amsterdam
Ontwerpen tot op het kleinste detail betekent niet altijd dat die details ook opvallen. Soms is het juist zo dat de detaillering voor een grotere abstractie van de ruimte zorgt, gaf architect Joost Baks van Space Encounters het publiek mee in zijn presentatie hierna. Een van de projecten waar hij op inzoomde was het ontwerp dat het bureau voor Flowpolis in Amsterdam gemaakt heeft.

Deze kantoorruimte ligt in het door Aldo van Eyck ontworpen Tripolis-gebouw op wat ondertussen de Zuidas heet. Door een abstracte gang, met rondom lichtlijnen en hoogglans oppervlakken, bereik je de ingang tot de ruimte die uit kunststof flappen bestaat.

Eenmaal binnen blijkt de ruimte subtiel opgedeeld door moderne colonnades. Hiervoor heeft Space Encounters de bestaande balken nog wat lager gemaakt en er extra kolommen onder geplaatst. Zo ontstaan aparte zones voor de ontvangstbalie, werkplekken, ruimte om te ontspannen achter de piano, of achter de game-console. Tenslotte heeft het bureau, in een van de segmenten van de plattegrond, de keuken een eigen monumentaliteit meegegeven met een perfect symmetrische opzet.

“Onze inspiratie halen we uit films en kunst, en we hebben ook een gedeelde passie voor het uitgaansleven”, vertelde Joost Baks. Bij de entreegang in dit ontwerp hadden de ontwerpers bijvoorbeeld beelden uit 2001: A Space Odyssey in gedachten.

Muziekgebouw Eindhoven
In de visie van ontwerper Miriam van der Lubbe van Van Eijk & Van der Lubbe volgen details uit een doorwrochte analyse van de beleving van de gebruikers, in sommige gevallen enerzijds de bezoekers (of patiënten) en anderzijds de werknemers (of zorgverleners). Die analyse ordent ze volgens de belevingscyclus ‘verwachting – eerste indruk – ontdekking – gebruik – herinnering’. Bij ieder bezoek of iedere werkdag begint die cyclus opnieuw.

In haar presentatie ging Van der Lubbe uitgebreid in op het ontwerp van revalidatiehotel Domstate in Utrecht (uitgeroepen tot Zorggebouw van het Jaar 2019) maar vertelde ze ook over het interieur van het Muziekgebouw in Eindhoven. In alle fases van de belevingscyclus spelen details hier een belangrijke rol, maar misschien nog wel het meeste in de fase van ontdekking. 

Enkele details in het Muziekgebouw in Eindhoven: spikkels in de vloer, aanpasbare want geprojecteerde bewegwijzering, theatrale kroonluchters, versierde knoesten in de houten tafels, akoestische plafondplaten die gedraaid zijn ten opzichte van elkaar, verlichting die bij ieder event een andere kleur kan hebben, en speciaal voor het project ontworpen banken en fauteuils. Boeiend is dat ook de website en het contact met de medewerkers meegenomen wordt in de analyse. Er wordt echt een totaalbeleving ontworpen.

In de analyse van Van Eijk & Van der Lubbe werden ook de muzikanten niet vergeten. De wereld backstage is net zo zorgvuldig ontworpen als de wereld frontstage. Ook is gedacht aan het perspectief van de muzikanten op de zaal zelf. In plaats van alle stoelen dezelfde kleur te geven, waardoor overduidelijk is als er plekken onbezet zijn, heeft het bureau iedere stoel een net andere kleur gegeven, zodat de zaal ook bij een niet volledige bezetting er vanaf het podium in ieder geval voller uitziet.

Berekening van honorarium
Het werd deze middag duidelijk dat ieder bureau echt zijn eigen benadering heeft. Waar Studio Modijefsky een meer intuitieve en verhalende benadering hanteert, daar kiest Space Encounters voor een meer architectonische benadering waarbij het zijn eigen fascinaties bij de hand houdt, en combineert Van Eijk & Van der Lubbe een sterk analytische houding met het oog van een designer.

Tegelijkertijd werd ook duidelijk op welke vlakken hun benaderingen overlappen. Alleen door integraal te ontwerpen kan een totaalbeleving ontstaan. Samenwerking met grafisch vormgevers, of die rol zelf oppakken, hoort daar regelmatig bij. Net als de doorwerking van het ontwerp in maatwerk meubilair en verlichting. En het maken van eigenwijze keuzes wat betreft de materialisering van de projecten. Ook is er bij alledrie de bureaus de inzet om de interieurs zo robuust te ontwerpen dat ze vanuit hun specificiteit toch ook een een zekere tijdloosheid krijgen, echt langer meekunnen.

In het debat na afloop van de lezingen werd er vanuit de zaal aan de sprekers gevraagd hoe zij hun honorarium berekenen, op basis van de te maken uren of op basis van de verwachte waardecreatie. Het bleek dat ieder bureau het op zijn eigen manier zoekt in een tussenvorm, maar ook dat iedere opdracht om een eigen invulling hiervan vraagt. 

Wel is het natuurlijk zo dat, wil je een ontwerp echt tot op het kleinste detail ontwerpen, dat daar aandacht voor nodig is en dat dat wel wat tijd en dus wat geld kost. Het is belangrijk om de verwachtingen van de opdrachtgever op dat vlak in een vroeg stadium te managen, benadrukten de sprekers, hoewel het soms ook interessant kan zijn om eerst een analyse te maken en pas bij de voltooiing daarvan de rest van het ontwerpproces te bespreken – op dat moment is daar immers een beter beeld van te scheppen.

Andere nieuwsberichten

Trinity Buildings getransformeerd tot woongebouwen

21 februari, 3:40

Boijmans kiest Mecanoo voor renovatie museum

21 februari, 1:27

Cultuurcentrum Hoogeveen: de runner-up

21 februari, 11:26

Eerste jaarrapportage over de ruimtelijke ontwerpsector

21 februari, 9:48

Dura Vermeer legt Uithoornlijn aan

21 februari, 2:56

Lelystad wil versneld 10.000 huizen bouwen

21 februari, 10:11

Hele oppositie steunt motie van afkeuring over marinierskazerne

20 februari, 4:48

Den Haag verhuist rosse buurt, Amsterdam zoekt alternatief voor ramen

20 februari, 4:03

'Natuurbank' om schade stikstof te compenseren

19 februari, 2:49

Kabinet wil meer en gerichter woningen bouwen

19 februari, 9:59
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan