Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: Squint Opera
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: Squint Opera
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group

BIG en Toyota onthullen plannen voor een 'teststad'

14 januari, 16:15
Architectenbureau BIG en Toyota Motor Corporation hebben de plannen bekend gemaakt voor een ruim 708.000 m2 grote ‘broedplaats’ voor de ontwikkeling van duurzame mobiliteit, maar ook vormen van robotica en automatisering. Toyota Woven City moet worden gerealiseerd in de stad Susono, aan de voet van de berg Fuji in Japan.

BIG en Toyota omschrijven Toyota Woven City als een ‘living lab’ om “mobiliteit, autonomie, connectiviteit, een waterstof aangedreven infrastructuur en industriële samenwerking te testen en uit te werken.” De stad zou vanaf begin 2021 in verschillende fasen moeten verrijzen op een voormalig industrieterrein in Susono.

Het streven is een balans te creëren tussen voertuigen en andere vormen van beweging, en tussen mens en natuur, met gebruikmaking van schone en gedeelde mobiliteit, leggen de initiatiefnemers uit. De stad moet daarbij CO2-neutraal worden door het gebruik van bijvoorbeeld zonne- en geothermische energie en waterstofceltechnologie.

Opgesplitste stromen
Toyota Woven City is een flexibel netwerk van wegen voor verschillende snelheden van mobiliteit, met het oog op veiliger, voetgangersvriendelijke verbindingen, aldus de initiatiefnemers. Het verkeer is in het plan opgesplitst in drie aparte stromen – eigen verkeersaders – voor verschillende snelheden.

De hoofdweg is daarbij gereserveerd voor de snellere autonome voertuigen, met op een ondergrondse laag het logistiek verkeer. De Toyota e-Palette – een schoon, multifunctioneel voertuig zonder bestuurder – verzorgt de gedeelde transport- en bezorgdiensten. Het voertuig wordt ook gebruikt voor mobiele winkels, medische klinieken, hotels en werkruimten.

De zogenoemde ‘recreatieve promenade’ is bedoeld voor kleinere vervoersmiddelen, zoals fietsen, scooters en andere vormen van persoonlijk vervoer, waaronder Toyota's i-Walk. Over deze straten, omgeven door meer ruimte en natuur, kunnen bewoners vrijelijk bewegen met een verminderde snelheid.

Het derde type straat is het lineaire park. Een voetgangerspad temidden van flora en fauna biedt een aangename en (verkeers)veilige omgeving voor wandelingen en uitstapjes in de natuur. De poreuze stad maakt daardoor deel uit van een ecologische corridor die de Susono-vallei verbindt met berg Fuji.

Weefsel met stadsblokken
De drie straattypen worden systematisch geweven tot 3x3-stadsblokken, met telkens acht gebouwblokken rond een centrale groene ruimte. De groene ruimte is alleen toegankelijk vanaf de promenade of het lineaire park; de hoofdwegen met logistiek verkeer lopen steeds aan de buitenranden van een 3x3-stadsblok. Deze blokken kunnen steeds worden herhaald.

Door het weefsels soms uit elkaar te trekken en elders dichter te trekken, blijven de weefstructuur en daarmee de lange doorlopende verbindingslijnen behouden, terwijl er toch verschillen in schaal ontstaan. Zo kunnen er bijvoorbeeld ruimere parken of pleinen met stedelijke voorzieningen worden gecreëerd. Ondergronds ligt, afgezien van het netwerk voor goederenlevering, de infrastructuur van hemelwateropvang en waterstofkracht.

De stadsblokken omvatten een mix van woningen, winkels en bedrijven, wat op elk moment van de dag voor levendige buurten moet zorgen. De gebouwen van Woven City zullen worden opgetrokken in hout, gebaseerd op traditionele Japanse bouwtechnieken maar efficiënt uitgevoerd met moderne constructierobots. De daken worden voorzien van PV-panelen.

Slimme stad
Toyota vestigt zich in Woven City met R&D-afdelingen voor  constructierobots, 3D printen en mobiliteit. De kantoren zijn vanzelfsprekend flexibel ingericht met werkstations, lounges en binnentuinen.

De bewoners van de stad testen nieuwe technologie, zoals ondersteunende robotica in huis en sensorgestuurde Artificial Intelligence-technologie, die de automatische boodschappenbezorging, wasophaaldienst of huisvuilverwijdering regelt.
https://www.youtube.com/watch?v=ng3X39lenvg

Andere nieuwsberichten

Bewoners genieten van tuin en polder in houten 'buitenhuis'

16 minuten geleden

Spel van verhulling en onthulling in Haussmann-pand

Gisteren, 15:26

Eerste blok woningbouwproject OurDomain Amsterdam opgeleverd

Gisteren, 14:05

Mecanoo ontwerpt gevarieerd 'zit- en stalandschap' voor Rotterdamse metro

Gisteren, 11:46

'Omwonende met inspraak heeft minder last van windmolens'

Gisteren, 10:54

Rotterdam zet veel oude gebouwen om naar woningen

Gisteren, 09:30

Expositie belicht relatie directeur Glasfabriek met befaamde architecten

28 oktober, 10:57

Amsterdam wil opdelen woningen door beleggers voorkomen

28 oktober, 9:12

Bouw Het Grote Huis op Landgoed Duivenvoorde gestart

27 oktober, 3:19

Bouw vreest ontslaggolf door stikstofbeperkingen

27 oktober, 9:08
Robert MuisRedacteur
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan