Infraprojecten soms jaren later door stikstof

21 november 2019, 9:25
Vooral grote infrastructuurprojecten die te veel stikstof uitstoten, kunnen in sommige gevallen jaren vertraging oplopen door de stikstof- en PFAS-problematiek. "Enkele projecten" kunnen in hun huidige vorm misschien helemaal niet doorgaan. De kosten door deze problemen lopen al in de tientallen miljoenen euro's, meldt verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen in een brief aan de Tweede Kamer.

Ook de geplande projecten die veilig zijn gesteld omdat het kabinet de stikstofruimte die het bespaart met het verlagen van de maximumsnelheid daarvoor inzet, kunnen nog vertraging oplopen. De gecreëerde stikstofruimte is in sommige gevallen niet voldoende om zonder vertraging door te gaan. Zo kan de verbreding van de Ring Utrecht een tot drie jaar vertraging oplopen. Hetzelfde geldt voor de herindeling van knooppunt Hoevelaken.

Onduidelijk
Veel is nog onduidelijk, benadrukt Van Nieuwenhuizen. Het is nu nog 'te vroeg om de uiteindelijke gevolgen' voor projecten die onder het ministerie vallen in kaart te brengen, schrijft de bewindsvrouw. Het komende half jaar zal hier meer duidelijk over worden.

Vooral projecten op het wegennet worden geraakt door de stikstofuitspraak van de Raad van State in mei. Het stikstofbeleid dat Nederland sinds 2015 toepaste, was veel te vrijblijvend, oordeelde de de hoogste bestuursrechter. Die uitspraak had verregaande gevolgen, en zorgde ervoor dat de vergunningen van veel projecten niet konden worden verleend.

Het kabinet kwam vorige week met een reeks maatregelen om op korte termijn de vergunningverlening weer op gang te brengen. Woningbouw krijgt de prioriteit, maar ook infrastructuurprojecten zijn belangrijk, benadrukt het kabinet.

Tien procent
De strenge normen voor bepaalde schadelijke stoffen (PFAS) raken ongeveer tien procent van de projecten die het ministerie heeft geïnventariseerd. Vooral baggerwerkzaamheden komen in de problemen, omdat veel grond niet mag worden verplaatst. De aanleg van een nieuwe sluis in Terneuzen komt mogelijk in gevaar, net als het onderhoud aan de Maas.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Terugkijken: Door de ogen van Arna

29 mei, 3:43

Schiekadeblok herontwikkeld met twee torens en 680 woningen

29 mei, 1:37

ZJA: nieuw ontworpen dakconstructie AZ-stadion moet vertrouwen erin terugwinnen

29 mei, 10:45

Amsterdam wil vermindering van prettoerisme, maar heeft daar geen nieuwe instrumenten voor

28 mei, 5:07

Realiseren klimaatbeleid kost komende jaren drie miljard per jaar

29 mei, 9:53

'Dertig jaar natuurbeleid heeft natuur niets opgeleverd'

29 mei, 9:21

Planbureaus willen af van begrip anderhalvemetersamenleving

28 mei, 3:25

Kamer wil crisisaanpak voor afhandeling bevingsschade

28 mei, 9:05

Gerecyclede plastic weg gaat in productie

27 mei, 4:54

Icons At Risk presenteert lijst van bedreigde moderne huizen

27 mei, 11:55
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan