Copyright: PosadMaxwan
Copyright: PosadMaxwan
Copyright: PosadMaxwan
Copyright: PosadMaxwan

Onderzoek PosadMaxwan slecht Amsterdam Bullewijk als grens

14 oktober 2019, 15:16
De omgeving van station Bullewijk in Amsterdam is zowel een achterstandswijk als een transformatiegebied. In opdracht van het O-team heeft PosadMaxwan onderzocht welke ruimtelijke ingrepen kunnen bijdragen aan een grotere leefbaarheid en socio-economische ontwikkeling van het gebied.

Bij Bullewijk ligt een complexe opgave. De omgeving heeft te kampen met sociaal-economische problemen, zoals armoede, werkloosheid, jeugdproblematiek en onveiligheid. Het woningaanbod wordt er gedomineerd door corporatiebezit en sociale huur en er zijn weinig voorzieningen.

Voorts is de openbare ruimte in de buurt weliswaar groen van karakter, maar ook van lage kwaliteit en ze wordt slecht gebruikt. De verbinding met andere wijken is onvoldoende. De gemeente Amsterdam vroeg het O-team van het ministerie van Binnenlandse Zaken om hulp bij deze opgave; het Ontwerpteam verzocht PosadMaxwan zich te buigen over de mobiliteit en bereikbaarheid.

Van eindpunt naar pitstop
Het bureau constateerde dat de spoorlijn waaraan station Bullewijk ligt een ruggengraat voor de ontwikkelingen kan zijn, maar nu vooral als een barrière werkt. Aan beide zijden liggen wijken als gescheiden, intern georiënteerde eilanden met een monofunctioneel programma. De infrastructuur is gericht op optimale doorstroming: de leefbaarheid is er ondergeschikt aan de bereikbaarheid.

Daar stelt PosadMaxwan als ambitie tegenover dat de ontwikkelingen aan beide zijden van ‘de grens’ – het spoor – worden verbonden. Het spoor moet niet een eindpunt, maar in de woorden van de architecten een ‘pitstop’ zijn. De infrastructuur moet meer gericht zijn op ontmoeting. De wijken worden multifunctioneel met naar de straat gerichte ontwikkelingen.

Ontwikkeling van netwerk
Door welke ruimtelijke ingrepen is de barrière te slechten en kan de potentie als ruggengraat maximaal worden benut, is de vraag die PosadMaxwan zichzelf stelde. In een eerste, praktische stap kan het viaduct bij station Bullewijk worden voorzien voor openingen in het dak voor de toetreding van daglicht. Verder kunnen aan het viaduct plinten met een publiek programma worden ontwikkeld.

Rondom het station stelt PosadMaxwan een ontwikkeling in hoge dichtheid voor, in combinatie met een opwaardering van de openbare ruimte, die aaneengesloten wordt. Met uitbreiding van de verdichting kunnen rondom het spoor aantrekkelijke straten worden gecreëerd. Beschikbare locaties moeten op gerichte wijze naar een verbindende openbare ruimte worden ontwikkeld.

De netwerkstructuur wordt opgewaardeerd, waarbij het netwerk functioneert als aanvulling op de bestaande infrastructuur. Autoverkeer kan daarmee beperkt blijven. De kruispunten worden met nieuwe voorzieningen en centrale openbare ruimten tot ontmoetingsplekken. Een diverse programmering draagt bij aan multifuntionelere en levendiger wijken.

Ander onderzoek
Naast PosadMaxwan is nog twee bureaus gevraagd de omgeving van station Bullewijk te onderzoeken, op andere punten. Felixx Landscape Architects and Planners buigt zich over veiligheid en gezondheid en Studio L A onderzoekt specifiek fietsverbindingen.

Andere nieuwsberichten

Bedrijfsgebouw met open en zachte uitstraling door De Twee Snoeken

Vandaag, 15:24

J.O.N.G. architecten presenteert houten vakantiewoning Oudemirdum

Vandaag, 12:21

Natuurhuis van architecten|en|en heeft prefab muren met stro

Vandaag, 11:23

Stuur nu jullie project in voor de prijs voor Schoolgebouw van het Jaar 2022

Vandaag, 09:00

META ontwerpt nieuw politiebureau in Torhout

Vandaag, 14:14

Rijkswaterstaat schikt geschil Afsluitdijk voor 238 miljoen euro

Vandaag, 10:29

Strengere regels moeten zorgen voor meer zonnepanelen op daken

Vandaag, 09:37

Boek belicht geschiedenis ontwikkeling Grote Markt Oostzijde

20 mei, 1:17

Merendeel delta's zoals Nederland onbeschermd tegen stijging zee

20 mei, 9:48

‘Fouten in opdracht Afsluitdijk waren al jaar voor renovatie bekend’

20 mei, 9:13
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
VELUX Commercial
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Mobilane
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
ISMT B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan