Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft

Buitenring Parkstad Limburg bezit 39 kunstwerken van ipv Delft

22 augustus 2019, 13:18
De 26 kilometer lange Buitenring Parkstad Limburg (BPL) wordt op 1 september feestelijk geopend in Nuth. Op het gehele tracé verrezen de afgelopen jaren tientallen infrastructurele kunstwerken, ontworpen en uitgewerkt door ipv Delft, passend binnen een overkoepelende identiteit.

De Buitenring Parkstad Limburg is van groot belang voor de bereikbaarheid van de regio Parkstad, aldus de provincie. De Buitenring verbindt gemeenten in de regio sluit aan op snelwegen in Nederland en Duitsland. Voortraject en uitvoering van het project nam ruim acht jaar in beslag.

De BPL bestaat uit 26 kilometer autoweg, waarvan 12 kilometer nieuw is aangelegd; de rest betreft bestaande routes die zijn aangepast. Op het gehele tracé zijn de afgelopen jaren 39 civiele kunstwerken gerealiseerd. Ook zijn diverse geluidswerende voorzieningen gemaakt.

Identiteit
Ipv Delft is verantwoordelijk voor ontwerp en uitwerking van de viaducten, bruggen, tunnels, spoorkruisingen en ecoducten. Tevens bewaakte het bureau de kwaliteit tijdens voorbereiding en uitvoering. Alle werken zijn ontworpen binnen het kader van het provinciaal inpassingsplan en het door H+N+S landschapsarchitecten opgestelde beeldkwaliteitsplan.

Een belangrijk uitgangspunt bij het ontwerp was dat de rond weg zichtbaar deel moet uitmaken van het Limburgse landschap, legt ipv Delft uit. Het bureau heeft die eis vertaald naar groene, glooiende taluds langs de route en als contrast juist robuuste, betonnen kunstwerken.

Omdat het een flink aantal kunstwerken betreft, waarvan onder meer de afmetingen en de ligging uiteen lopen, is eerst een overkoepelende BPL-identiteit geformuleerd, vertelt architect Chris Spierings. Hij was gedurende de afgelopen acht jaar als ontwerper en vervolgens projectarchitect nauw bij de BPL betrokken.

Horizontaal
Ipv Delft heeft de kunstwerken ingedeeld in een aantal vormfamilies: knopen, kruisingen, beekdalkruisingen en doorboringen. Elk van deze vormfamilies heeft zijn eigen kenmerken, maar past ook binnen de overkoepelende identiteit, legt het architectenbureau uit.

Hoofdelement van deze identiteit is een strakke, robuuste randligger die niet verjongt maar de gehele constructiehoogte laat zien. De steunpunten liggen iets terug ten opzichte van de randliggers, zodat de horizontale lijnen domineren. De kolommen zijn ovaal, zodat ze in het aanzicht zo slank mogelijke zijn.

Schaduwgroeven in de randelementen zorgen er voor dat het beeld subtiel verandert met de stand van de zon. De taluds langs de autoweg zijn ter hoogte van de kunstwerken voorzien van schanskorven met zandkleurige breuksteen.

Subtiele aanwijzingen
“Wie goed kijkt, zal trouwens zien dat het brugontwerp vertelt of het kunstwerk in of over de BPL ligt en of de brug de BPL alleen kruist of ook op de Buitenring aansluit”, zegt Spierings. “De verschillen zijn subtiel hoor, maar het hekwerk op een brug in de BPL heeft een spijlenhekwerk met balusters. Een brug die de BPL bovenlangs kruist heeft een balusterloos spijlenhekwerk.”

“Verder ligt een brug die niet direct vanaf de BPL bereikbaar is ingeklemd tussen het landschap of talud, terwijl een brug die wel in directe verbinding met de BPL staat juist bovenop het landschap ligt.”

Specials en spoorbrug
Naast de genoemde vier typen kunstwerken heeft ipv Delft een aantal speciale ontwerpen gemaakt; een aantal locaties week in functie en karakter sterk af van de rest en vroeg daarom een specifieke aanpak. Voorbeelden hiervan zijn het startpunt van de BPL bij de Aansluiting Nuth en de kruising van de Geleenbeek. Ter hoogte van de Brunssummerheide verrees een vijftig meter breed ecoduct.

Voor het spoor van het Miljoenenlijntje bij Kerkrade ontwierp het bureau een spoorbrug, ecoduct en voetgangersbrug ineen. Dit kunstwerk heeft een hekwerk van geperforeerde staalplaat dat aan de ene zijde lokale flora en fauna en aan de andere zijde spoor en mijnbouw uitbeeldt. Geïntegreerde ledverlichting zorgt ervoor dat deze beeltenissen ook ’s avonds zichtbaar zijn.

Schermen
De voor de Buitenring ontworpen geluidsschermen bestaan uit een stalen frame met daarin glazen en betonnen panelen, die zijn voorzien van een streeppatroon. Bij Brunssum is het glazen geluidsscherm toegepast met een luifel, op andere locaties doet het dienst als stikstof- of stoomscherm, aldus ipv Delft.

Initiatiefnemer van de BPL is de Provincie Limburg, die bij dit project nauw samenwerkte met de regio Parkstad Limburg, de Parkstad-gemeenten Brunssum, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Nuth en Onderbanken en de gemeente Schinnen. Momenteel legt men de laatste hand aan de Aansluiting Nuth. Deze aansluiting vormt het sluitstuk van de route en is naar verwachting eind oktober gereed.

Andere nieuwsberichten

Paul de Ruiter Architects, WE Architecten en ZUS ontwerpen woonblok op Lloydpier

14 februari, 5:00

Architectenweb Podcast – Gesprek met Robert Winkel over het zelf ontwikkelen van projecten

14 februari, 4:30

Video: teaser tentoonstelling Countryside

14 februari, 2:00

BAC toont film over geschiedenis De Steltloper

14 februari, 10:42

Schiphol neemt extra maatregelen tegen stikstofuitstoot

14 februari, 11:51

Marinierskazerne definitief niet naar Vlissingen

14 februari, 9:31

'Meer actie nodig om stikstofkwestie bouw op te lossen'

14 februari, 9:07

Els Zijlstra is zelfstandige MaterialMatchMaker

13 februari, 5:35

Zonnepanelen tussen start- en landingsbaan Groningen Airport

13 februari, 4:11

Amsterdam werkt aan vergunningenstelsel vakantieverhuur

13 februari, 12:21
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan