Copyright: Skitterphoto
Copyright: Skitterphoto

Nederlands spoor loopt sneller vol dan gedacht

16 augustus 2019, 17:20
Het Nederlandse spoor barst uit zijn voegen. In de eerste helft van 2019 groeide het aantal gereisde treinkilometers met 4,6 procent harder dan gedacht, waardoor de grenzen van de groei van het treinverkeer jaren eerder worden bereikt dan gedacht, zo meldt de NS.

In de huidige prognoses van het Rijk werd erop gerekend dat het spoorplafond pas in 2030 zou worden bereikt. Volgens de NS gebeurt dat echter al in 2027, en mogelijk zelfs al in 2025 als de trend van de eerste helft van dit jaar zich doorzet.

Concreet betekent dit dat de NS de dienstregeling straks nauwelijks nog kan uitbreiden, omdat er niet meer treinen op een traject passen. Ook langere treinen op de drukste trajecten is geen oplossing, omdat de perrons op sommige stations te kort zijn.

Voor nu breidt de NS de capaciteit nog fors uit met nieuwe treinen om de groei van het aantal treinreizigers het hoofd te kunnen bieden. Verder pleit de NS ervoor dat het budget van spoorbeheerder ProRail versneld beschikbaar komt om knelpunten in de infrastructuur voor 2027 op te lossen.

Financieel ging het de NS voor de wind. De groei op het spoor zorgde ervoor dat de omzet steeg naar ruim 1,3 miljard euro tegenover minder dan 1,2 miljard euro een jaar eerder in dezelfde periode. De nettowinst steeg van 21 miljoen naar 94 miljoen euro. Het betere resultaat was onder meer te danken aan een meevaller van 21 miljoen euro door de verkoop van in Nederland geflopte Fyra-treinen aan het Italiaanse Trenitalia.

De drukte op het spoor betekende dat de kans op een zitplaats in de spits daalde van 95,5 procent naar 95 procent. De punctualiteit nam ook iets af. In de eerste zes maanden kwam 92,9 procent op tijd, inclusief overstappen. Dat was een jaar eerder nog 93,1 procent. Vooral de hogesnelheidslijn zorgde, mede door softwareproblemen nog vaak voor vertragingen.

Desondanks waren reizigers meer tevreden over hun reis dan een jaar eerder. Van de reizigers gaf 88 procent een 7 of hoger als rapportcijfer, tegenover 84 procent een jaar eerder.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

MVRDV blaast 'eigen' paviljoen Expo 2000 nieuw leven in

10 juli, 2:43

MVRDV blaast 'eigen' paviljoen Expo 2000 nieuw leven in

10 juli, 2:43

Duurzaam paviljoen met 'all-electric' restaurant op vliegbasis Soesterberg

10 juli, 2:20

Woongebouw vervangt kantoorgebouw De Utrecht aan Coolsingel

10 juli, 1:03

Raad Utrecht stemt voor omstreden windmolens in groene polders

10 juli, 9:48

'Groot deel monumentensubsidie naar kerken'

10 juli, 9:17

‘Bijdrage gemeente aan stadion Feyenoord onvoldoende onderbouwd’

9 juli, 5:26

Nieuw onderzoek naar eeuwenoude graven onder Binnenhof

9 juli, 10:16

Europese Commissie: binnen vier jaar zes keer zoveel waterstof

9 juli, 9:42

Uitreiking Gulden Feniks 2020 in november

8 juli, 4:37
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan