Copyright: Jim Holden - English Heritage
Copyright: Jim Holden - English Heritage
David Levene
Copyright: David Levene
Copyright: Jim Holden - English Heritage
Copyright: Justin Minns
Copyright: English Heritage
Copyright: Laurent Ney
Copyright: Ney & Partners / William Matthews Associates
Copyright: Ney & Partners / William Matthews Associates
Copyright: Jim Holden - English Heritage
Copyright: Jim Holden - English Heritage
David Levene
Copyright: David Levene
Copyright: Jim Holden - English Heritage
Copyright: Justin Minns
Copyright: English Heritage
Copyright: Laurent Ney
Copyright: Ney & Partners / William Matthews Associates
Copyright: Ney & Partners / William Matthews Associates

Brug verbindt klif met het Kasteel van Tintagel

14 augustus 2019, 10:14
Het pad waarover mensen vroeger het Kasteel van Tintagel in Zuidwest-Engeland naderden, is vervangen door een verbinding uit twee uitkragende brugdelen die elkaar in het midden bijna raken. Het ontwerp van Ney & Partners in samenwerking met William Matthews Associates is afgelopen zondag officieel geopend.

Het Kasteel van Tintagel behoort tot de spectaculairste en meest legendarische plekke in Groot Brittannië. De plek is sinds de Middeleeuwen verbonden met de verhalen van koning Arthur.

De overblijfselen van het 13e-eeuwse kasteel staan tussen een nog oudere en uitgebreidere nederzetting, die dateert uit de vijfde tot zevende eeuw. Oorspronkelijk bestond hier een landverbinding, maar die is door erosie ingestort waardoor het hoog gelegen kasteel is gescheiden van de klif.

Noodzaak van een brug
Voor toeristen betekende een bezoek aan het kasteel een flinke afdaling en vervolgens klim naar de ruïnes. Dit maakte de bezienswaardigheid voor sommige bezoekers onbereikbaar, maar het smalle pad zorgde op piekdagen ook voor lange wachtrijen op en bij het eiland. Ook misten veel bezoekers daardoor de buitenranden van de historische plek en de oorspronkelijke toegangspoort.

De beheerder van het kasteel, English Heritage, schreef een internationale architectuurwedstrijd uit voor een voetgangersbrug. In januari 2016 werd het voorstel van het Brssuelse architectenbureau Ney & Partners, gemaakt in samenwerking met William Matthews Associates uit Londen, aangewezen als winnaar.

Oversteek met uitzicht
De brug volgt het pad over de oorspronkelijke landverbinding; het ontwerp vult als het ware de ontstane leegte weer. Ze verbindt daarmee ook het kasteel met zijn originele poort. De brug komt als 4,5 meter hoge structuur uit de rotswand en verslankt tot een dikte van 17 centimeter in het midden.

 De brug heeft een spanwijdte van 68,5 meter en een breedte van 2,4 meter, waardoor voetgangers in beide richtingen elkaar kunnen passeren. Bezoekers krijgen een adembenemend uitzicht op het eiland, de kustlijn en de Atlantische Oceaan, aldus de architecten.

Mind the gap
De verbinding bestaat uit twee afzonderlijke, uitkragende brugdelen, die – en dat mag bijzonder worden genoemd - elkaar niet volledig raken. De architecten hebben de 40 millimeter brede spatie (mede) toegepast om het werken van de brugdelen op te vangen, als een open dilatatievoeg.

Op verzoek van de opdrachtgever zijn overigens toch twee smalle buizen aan de onderzijden aangebracht, om te zorgen dat de brugdelen op gelijke hoogte zijn en blijven.

Vooruitbouwtechniek
De materialen van de brug zijn eenvoudig, duurzaam en aangepast aan de context. De hoofdstructuur bestaat uit geschilderd staal en de balustrade is uitgevoerd in roestvrij staal. Het brugdek is voorzien van verticaal geplaatste lokale leistenen, wat aansluit bij de vloeren in de kasteelruïne.

Het ontwerp werd gestuurd door de bouwbaarheid, leggen de architecten uit. Door te kiezen voor een constructie in vooruitbouwtechniek, kon met opeenvolgende onderdelen de leegte worden overgestoken vanaf de aanlandpunten. Tijdelijke steunpunten waren niet nodig. 

De twee uitkragende brugdelen zijn in Devon geprefabriceerd en in onderdelen naar Cornwall vervoerd. Met behulp van een speciale kabelkraan zijn de vijf ton zware onderdelen op hun plaats getild. De montage van de gehele constructie kostte slechts twee weken.

Andere nieuwsberichten

Diversiteit aan plekken in een integrale ruimte

Vandaag, 16:16

Woontoren Carpe Diem in Holland Park Diemen opgeleverd

Vandaag, 15:49

Nederzetting Marker Wadden officieel geopend

Vandaag, 14:11

Een moderne portiersloge voor de historische Westergasfabriek

Vandaag, 12:40

Tweede corona-quickscan BNA: zorgen op lange termijn blijven

Vandaag, 09:58

Planbureau: te weinig aandacht voor groen in herstelplan kabinet

Vandaag, 09:26

Impasse tussen Rijk en stichting over renovatie Vredespaleis

Gisteren, 17:10

Rotterdam vraagt bijdrage Rijk voor bouw 7.000 huizen

Gisteren, 15:13

Soepeler regels voor met pfas vervuilde grond

Gisteren, 09:57

Geen vakantieverhuur meer in centrum Amsterdam

Gisteren, 09:29
Robert MuisRedacteur
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan