Copyright: PYXID
Copyright: PYXID
Copyright: PYXID
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: PYXID
Copyright: PYXID
Copyright: PYXID
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio

Bouw kabelbaan UNStudio tussen Rusland en China gestart

30 juli 2019, 10:22
Vorige week is begonnen met de bouw van een kabelbaan over de grensrivier Amoer tussen Rusland en China. UNStudio is verantwoordelijk voor het ontwerp van de naar verluidt eerste kabelbaan ter wereld die de grens tussen twee landen oversteekt. Met de nieuwe kabelbaan kunnen passagiers vanaf 2022 binnen enkele minuten reizen tussen de Russische stad Blagovesjtsjensk en de Chinese stad Heihe.

De kabelbaan beschikt over twee kabels en vier cabines, alle met ruimte voor zestig passagiers en extra ruimte voor bagage. De reistijd gaat ongeveer 7,5 minuut bedragen, waarvan passagiers 3,5 minuut daadwerkelijk in de lucht doorbrengen, aldus UNStudio. Het bureau verkreeg de opdracht voor het ontwerp via een prijsvraag, waarbij Coop Himmelb(l)au de andere finalist was.

De Amoer is niet alleen een natuurlijke grens tussen Rusland en China, maar vormt - zeker als het water in de winter is bevroren - ook een belangrijke bron voor handel en sociale contacten. De bevroren rivier is een belangrijke inspiratiebron voor het ontwerp van de kabelbaanterminal, laat UNStudio weten.

“De historische verbinding komt terug in de opzet van het bouwplan, het materiaalgebruik, de ruimtelijke kwaliteit en de uitzichten over beide steden die het terminalgebouw biedt. Net als het ijs op de rivier, vormt het gebouw een motor voor sociale verbindingen tussen twee culturen en een baken voor een bloeiende, gezamenlijke toekomst van de twee landen”, aldus het bureau.

De terminal versterkt tevens de visuele relatie tussen beide steden, via een uitkijkplatform aan de ene kant dat zicht over de Amoer biedt in de richting van Heite en het aankomstplatform aan de andere kant met een omkaderd uitzicht richting Blagovesjtsjensk.

‘Golden mile’
Door de terminal los te plaatsen van de bestaande boulevard langs de Amoer, kan het bouwwerk het beginpunt worden van de ‘golden mile’, een lange zandstrook langs de rivier. Om de kabelbaan direct bij deze golden mile te laten uitkomen, moet het platform verhoogd worden.

Dit biedt weer de mogelijkheid voor het creëren van een ‘urban tribune’, een openbare ruimte die de terminal verbindt met een cultureel centrum aan de andere kant van de promenade. Dit plein is tevens geschikt voor het organiseren van evenementen en andere activiteiten.

De terminal beschikt verder over commerciële en horecafuncties. Dankzij de vorm van het gebouw wordt het park als het ware omhoog gebracht tot op het dak van de terminal, vertelt UNStudio.

“Zo wordt een ruimte gecreëerd om aankomende passagiers te verwelkomen of vertrekkende passagiers uit te zwaaien. Bovendien doen de terrassen en groene plateaus dienst als een verhoogd stadspark: een groene zone voor stadskunst en beelden, met uitkijkpunten over het hele golden mile-rivierlandschap.”

“Het groen op het gebouw sluit op een natuurlijke manier aan bij het park dat tussen de terminal en de rivier zal worden aangelegd, en bij het aangrenzende parkeerterrein dat door middel van een groene zone de geparkeerde auto’s zoveel mogelijk uit het zicht van de stad en de boulevard zal houden”, zo besluit het bureau.

Symbool voor de stad
De kabelbaan moet verder een symbool voor de stad Blagovesjtsjensk worden en meer Chinese toeristen naar de stad trekken. Blagovesjtsjensk ligt 850 kilometer boven Vladivostok.

Eerder ontwierp UNStudio een kabelbaan voor de Zweedse stad Gotenburg. Dit systeem moet over twee jaar operationeel zijn. Daarnaast heeft het bureau vorig jaar in opdracht van de stichting IJbaan een ontwerp gemaakt voor een kabelbaan over het IJ in Amsterdam. De initiatiefnemers willen deze realiseren voor 2025, wanneer het 750-jarig jubileum van de stad wordt gevierd.

Andere nieuwsberichten

Terugkijken: Door de ogen van Arna

29 mei, 3:43

Schiekadeblok herontwikkeld met twee torens en 680 woningen

29 mei, 1:37

ZJA: nieuw ontworpen dakconstructie AZ-stadion moet vertrouwen erin terugwinnen

29 mei, 10:45

Amsterdam wil vermindering van prettoerisme, maar heeft daar geen nieuwe instrumenten voor

28 mei, 5:07

Realiseren klimaatbeleid kost komende jaren drie miljard per jaar

29 mei, 9:53

'Dertig jaar natuurbeleid heeft natuur niets opgeleverd'

29 mei, 9:21

Planbureaus willen af van begrip anderhalvemetersamenleving

28 mei, 3:25

Kamer wil crisisaanpak voor afhandeling bevingsschade

28 mei, 9:05

Gerecyclede plastic weg gaat in productie

27 mei, 4:54

Icons At Risk presenteert lijst van bedreigde moderne huizen

27 mei, 11:55
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan