Ontwerp van de Atlas 02, zoals afgelopen februari in Delft gepresenteerd
Copyright: TU Delft
BIj de presentatie van het ontwerp van de Atlas 02, afgelopen februari in Delft
Copyright: TU Delft
BIj de presentatie van het ontwerp van de Atlas 02, afgelopen februari in Delft
Copyright: TU Delft
BIj de presentatie van het ontwerp van de Atlas 02, afgelopen februari in Delft
Copyright: TU Delft
BIj de presentatie van het ontwerp van de Atlas 02, afgelopen februari in Delft
Copyright: TU Delft
Het hyperloopteam Delft
Copyright: TU Delft
Ontwerp van de Atlas 02, zoals afgelopen februari in Delft gepresenteerd
Copyright: TU Delft
BIj de presentatie van het ontwerp van de Atlas 02, afgelopen februari in Delft
Copyright: TU Delft
BIj de presentatie van het ontwerp van de Atlas 02, afgelopen februari in Delft
Copyright: TU Delft
BIj de presentatie van het ontwerp van de Atlas 02, afgelopen februari in Delft
Copyright: TU Delft
BIj de presentatie van het ontwerp van de Atlas 02, afgelopen februari in Delft
Copyright: TU Delft
Het hyperloopteam Delft
Copyright: TU Delft

Delftse studenten doen nieuwe gooi naar snelheidsrecord hyperloop

4 juni 2019, 9:30
467 kilometer per uur. Dat is de hoogste snelheid die met een zogeheten hyperloop ooit is bereikt op een testbaan; een studententeam uit Delft wil dat wereldrecord breken.

Het team heeft gisteren de capsule onthuld waarmee dat moet gebeuren: de Atlas 02. Bij een ontwerppresentatie in februari uitte Chief Engineer Elja Ebbens zich optimistisch over het verbreken van dit snelheidsrecord: “De pod is zo ontworpen dat de onderdelen compact zijn gepositioneerd, waardoor hij extreem licht is en daardoor beter kan versnellen en afremmen.”

“De pod heeft een power vergelijkbaar met een tank, maar een lager gewicht dan een motorbike”, vervolgde Ebbens. “Op deze manier kunnen hoge snelheden behaald worden.”

SpaceX-competitie
Het hyperloopteam van de TU Delft bestaat uit 39 studenten die in een jaar tijd een volledig werkend prototype bouwen. Met deze capsule, ook wel pod genoemd, neemt het team in de zomer van 2019 deel aan de SpaceX Hyperloop Pod Competition. De snelste pod in de vacuüm buis zal de winnaar worden van deze wedstrijd die plaatsvindt in Los Angeles, Californië. SpaceX is het ruimtevaartbedrijf van zakenman Elon Musk (Tesla, PayPal).

Naast de competitie focust het Delftse team zich ook op het onderzoeken van de haalbaarheid van een hyperloop-systeem in de toekomst. Bij de presentatie van de werd duidelijk dat de hyperloop geen futuristisch voertuig meer is.

Team captain Rieneke van Noort: "De implementatie van de hyperloop in ons dagelijks leven komt steeds dichterbij. Om hier aan bij te dragen, houdt Delft Hyperloop zich ook bezig met vraagstukken omtrent veiligheid, economische potentie, infrastructuur en de benodigde techniek voor het bouwen van een hyperloop-systeem."

Nieuwe poging
Behalve het Delftse team zijn nog 21 teams geselecteerd. Uiteindelijk krijgen slechts drie teams de kans hun capsule daadwerkelijk te laten rijden door een buis van 1 kilometer.

De Delftse studenten probeerden vorig jaar ook de wedstrijd te winnen. Ze hoopten hun capsule met ongeveer 450 kilometer per uur door de buis te schieten, maar door een technisch probleem ging hij niet harder dan 142.

Duitse rivalen vestigden het wereldrecord. Delft won de eerste hyperloop-wedstrijd, begin 2017.

Bron: TU Delft / ANP

Andere nieuwsberichten

Multifunctioneel centrum en brede school Rockanje in gebruik genomen

Gisteren, 14:19

Winnaars Archiprix 2020 bekend

Gisteren, 11:50

Heembouw ontwerpt en realiseert kantoor NVM in Papendorp

Gisteren, 10:31

Diversiteit aan plekken in een integrale ruimte

2 juli, 4:16

BAM: 'pijnlijke maar noodzakelijke' afbouw internationale divisie

Gisteren, 15:30

'Twee op vijf basisschoolleerlingen in verouderd gebouw'

Gisteren, 09:33

Inschrijving voor Herengracht Industrie Prijs 2021 geopend

Gisteren, 09:00

Tweede corona-quickscan BNA: zorgen op lange termijn blijven

2 juli, 9:58

Planbureau: te weinig aandacht voor groen in herstelplan kabinet

2 juli, 9:26

Impasse tussen Rijk en stichting over renovatie Vredespaleis

1 juli, 5:10
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan