Eindhoven Airport: alleen groei met minder geluid

25 april 2019, 11:44
Vliegveld Eindhoven Airport mag alleen maar groeien als de geluidsoverlast fors wordt teruggedrongen. Dat geluid moet in 2030 dertig procent minder zijn dan in 2019. Het vliegveld kan dan 'groeipotentieel' verdienen door vermindering van de geluidbelasting. "Zo beloon je het inzetten van schone en stillere vliegtuigen.''

Dat adviseert ex-staatssecretaris Pieter van Geel in een donderdag aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat overhandigd rapport. Van Geel is voorzitter van de zogeheten Proefcasus Eindhoven Airport.

Het aantal vliegbewegingen rond Eindhoven Airport is nu maximaal 43.000 per jaar. Het vliegveld zelf beperkte zich dit jaar al tot 41.500 vluchten. Van Geel adviseert dit aantal door te trekken tot de invoering van een nieuwe systematiek in 2022. ,,Voor een hinderreductie op de korte termijn stel ik voor geen geplande vluchten vanaf 23.00 uur meer te laten plaatsvinden'', zei hij donderdag.

Herstel van vertrouwen
In zijn advies zet Van Geel onder meer in op minder geluidsoverlast, het verbeteren van de luchtkwaliteit, en het herstel van het vertrouwen met de omgeving. Omwonenden klagen al jaren over onder meer de overlast van geluid en fijnstof.

"Tot nu toe wordt het aantal vluchten bepaald en kijken we naar de geluidbelasting'', aldus Van Geel. "Ik pleit voor een koerswijziging van 180 graden. Stel een scherp handhaafbaar doel voor de geluidbelasting en kijk vervolgens welk aantal vluchten daarbij past.''

Ook moet worden ingezet op de reductie van stikstof- en fijnstof-emissies, zei Van Geel.

Verheugd
De reacties op het rapport zijn overwegend positief. Bewoners en de gemeenten Eindhoven en Eersel toonden zich donderdag verheugd. Vooral ook omdat de klachten van inwoners serieus zijn genomen, aldus beide gemeenten. Cees Beemer van een klankbordgroep van bewoners uit Eersel ziet een trendbreuk: "Er is goed overleg met ons gevoerd. Daar zijn we heel blij om.''

Eindhoven Airport sprak in een reactie de vrees uit straks 'achter in de rij te staan' door de voorgestelde strenge normen. Het vliegveld ziet in het advies te weinig ontwikkelingsruimte.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Namelok geeft museumcafé van Anne Frank Huis ruimte voor reflectie

Gisteren, 16:54

Studentencomplex in Amsterdamse Houthavens bereikt hoogste punt

Gisteren, 14:36

AM onthult plannen voor woontoren in centrum Almere

Gisteren, 12:08

Happel Cornelisse Verhoeven toont opgeleverde brandweerkazerne Wilrijk

Gisteren, 11:50

Vierde vestiging Broeinest geopend in Utrecht

Gisteren, 11:00

'Marker Wadden zorgen voor nieuw leven in Markermeer'

Gisteren, 09:47

CDA en SP pleiten opnieuw voor Nationaal Historisch Museum

Gisteren, 09:27

Schiphol neemt extra maatregelen tegen stikstofuitstoot

14 februari, 11:51

Marinierskazerne definitief niet naar Vlissingen

14 februari, 9:31

'Meer actie nodig om stikstofkwestie bouw op te lossen'

14 februari, 9:07
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan