Flying Dishman (2019) voor Weltevree
Copyright: Atelier Van Lieshout / Weltevree
Rats 'R' Us (2019) voor Carpet Sign
Copyright: Thijs Wolzak
Renegade. Boem Boem (2019)
Copyright: Gió Marconi Gallery / Atelier van Lieshout
Renegade. Czech Gasmask (2019)
Copyright: Gió Marconi Gallery / Atelier van Lieshout
Renegade. Girls Girls Girls (2019)
Copyright: Gió Marconi Gallery / Atelier van Lieshout
Renegade. Rebel (2019)
Copyright: Gió Marconi Gallery / Atelier van Lieshout
Renegade. Sausage (2019)
Copyright: Gió Marconi Gallery / Atelier van Lieshout
Renegade. Skewer (2019)
Copyright: Gió Marconi Gallery / Atelier van Lieshout
Dancing Lamp (2017), Carpenters Workshop Gallery
Copyright: Atelier van Lieshout
Lazy Modernist (2017) voor Lensvelt
Copyright: Atelier van Lieshout
Lazy Modernist (2017) voor Lensvelt
Copyright: Atelier van Lieshout
AVL Office Chair (1998) voor Lensvelt
Copyright: Jan Willem Kaldenbach
Flying Dishman (2019) voor Weltevree
Copyright: Atelier Van Lieshout / Weltevree
Rats 'R' Us (2019) voor Carpet Sign
Copyright: Thijs Wolzak
Renegade. Boem Boem (2019)
Copyright: Gió Marconi Gallery / Atelier van Lieshout
Renegade. Czech Gasmask (2019)
Copyright: Gió Marconi Gallery / Atelier van Lieshout
Renegade. Girls Girls Girls (2019)
Copyright: Gió Marconi Gallery / Atelier van Lieshout
Renegade. Rebel (2019)
Copyright: Gió Marconi Gallery / Atelier van Lieshout
Renegade. Sausage (2019)
Copyright: Gió Marconi Gallery / Atelier van Lieshout
Renegade. Skewer (2019)
Copyright: Gió Marconi Gallery / Atelier van Lieshout
Dancing Lamp (2017), Carpenters Workshop Gallery
Copyright: Atelier van Lieshout
Lazy Modernist (2017) voor Lensvelt
Copyright: Atelier van Lieshout
Lazy Modernist (2017) voor Lensvelt
Copyright: Atelier van Lieshout
AVL Office Chair (1998) voor Lensvelt
Copyright: Jan Willem Kaldenbach

NL in Milaan: Atelier Van Lieshout

25 april 2019, 9:01
Architectenweb toont, traditiegetrouw, een serie rond Nederlands ontwerp dat bij de recente Milan Design Week te zien was. Vandaag ‘hardcore design’ en functionele kunst van Atelier Van Lieshout.

De bezoeker van de afgelopen Milan Design Week, die van 7 tot en met 14 april plaatsvond, kon regelmatig tegen werk van Atelier Van Lieshout (AVL) aanlopen. Dat betrof de ene keer nieuwe producten als een tafel, stoel of vloerkleed, de andere keer kunstwerken in de vorm van lampen. Daarnaast was er nog een aantal klassiekers van Van Lieshout te zien.

Lounge-eiland
Het Nederlandse design-label Weltevree presenteerde de Flying Dishman. Van Lieshout ontwierp een lounge-meubel als een eiland op poten: het meubel is ruim 40 centimeter hoog en biedt een vlak van 195 x 195 cm om met meerdere personen op te zitten – of te liggen. Bijbehorend zijn twee grotere en een kleiner kussen.

De naam Flying Dishman verwijst enerzijds naar de vorm, anderzijds naar de legende van de Vliegende Hollander, die gedoemd was eeuwig over de zeven zeeën te zwerven. Net als de plastic eilanden in de oceaan, die eigenlijk eeuwig gerecycled zouden moeten worden. Het onderstel van het meubel bestaat uit gerecycled plastic.

Voor Moooi ontwierp Van Lieshout de Liberty Lounger Table, een aanvulling op de fraaie notenhouten Liberty Lounger die het design-label en AVL vorig jaar in Milaan introduceerden. Met het ontwerp en het gebruik van hout wil AVL ambacht en vakmanschap herwaarderen.

Rattenkleed
“Kunstenaars zjin net ratten. Je komt niet van ze af”, zegt Van Lieshout spottend. Hij is een van de kunstenaars en ontwerpers die door de Nederlandse fabrikant Carpet Sign zijn gevraagd om een vloerkleed te ontwerpen. Van Lieshout ontwierp het zachte wollen kleed ‘Rats ‘R’ Us’.

Ratten roepen vaak een gevoel van angst en afkeer op, maar Van Lieshout wijst graag op een andere kant van het dier: ze worden als bijzonder slim beschouwd, zijn behendig, ontvankelijk, zacht en lief, en het zijn overlevers. We zouden ze meer als vrienden moeten zien dan als vijanden, meent Van Lieshout, net als kunstenaars.

Afvallige kunstenaar
Galerie Gió Marconi organiseerde een solo-expositie met kunstwerken van Van Lieshout. Onder de noemer ‘Renegade’ presenteerden de galerie en de maker een reeks lampen van verschillende grootte, die waren samengesteld uit gevonden en eenvoudige materialen.

Een buste met een gasmasker aan een staande schemerlamp, een enkel rode peertje verlicht de uitgezaagde woorden ‘girls girls girls’, of een langwerpig en worstachtig object eindigt in een solitaire gloeilamp: alles waar Van Lieshout de hand op legt, kan worden omgevormd tot een verlichtingsobject.

Door – in deze tijden van hyperconsumentisme en een kunstwereld die draait om geld – elk nieuw object zo waardevol of waardeloos te maken als het vorige, worden de werken enerzijds democratischer, terwijl ze anderzijds de betekenis, de creatie en de waarde van kunst bevragen, legt Van Lieshout uit.

Ook bij Vincenzo de Cotiis Gallery, in samenwerking met Carpenters Workshop, was een kunstzinnig verlichtingsobject te zien. De Dancing Lamp is al een aantal jaren ouder. De voet van de lamp bestaat uit twee rond elkaar bewegende figuren; dansen ze of vechten ze? De lamp laat zien hoe alle – tegengestelde – facetten samengaan, niet altijd te scheiden zijn, of niet zonder elkaar kunnen bestaan.

Klassiekers
Lensvelt, tot slot, liet eveneens bestaande ontwerpen van AVL zien. Tussen de vele nieuwe producten die de onderneming in de ruw-industriële omgeving van Ventura Centrale toonde, stonden de Lazy Modernist en de AVL Office Chair in de spotlights.

Geïntrigeerd door de lelijkheid van een oude ‘made-in-China’-leunstoel heeft Van Lieshout het meubel ontleed tot op zijn botten. Op basis daarvan fabriceerde hij, in recht modernistische stijl, "een kale, gemene zitmachine": de Lazy Modernist.

De AVL Office Chair ontstond toen Van Lieshout een eenvoudige stoel voor zijn eigen kantoor zocht. Hij vroeg Hans Lensvelt of er zo'n minimalistische stoel was en maakte een tekening om uit te leggen wat hij bedoelde. Het antwoord was “Nee, maar we kunnen een dergelijke stoel maken”. Het werd een klassieker. 

Andere nieuwsberichten

Stuur nu jullie project in voor de prijs voor Schoolgebouw van het Jaar 2022

32 minuten geleden

BIG wint prijsvraag voor Vltava Filharmonie in Praag

20 mei, 12:24

Een stoel als een dragende schelp

20 mei, 11:33

Gouden A.A.P. 2022 toegekend aan Namenmonument en basisschool

19 mei, 10:00

Boek belicht geschiedenis ontwikkeling Grote Markt Oostzijde

20 mei, 1:17

Merendeel delta's zoals Nederland onbeschermd tegen stijging zee

20 mei, 9:48

‘Fouten in opdracht Afsluitdijk waren al jaar voor renovatie bekend’

20 mei, 9:13

Minister De Jonge wil groter deel huurmarkt reguleren

19 mei, 1:11

CBS: afgifte vergunningen woningbouw stevig gedaald

19 mei, 10:19

Geen toestemming voor studentencampus Amstelveen

18 mei, 2:47
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
VELUX Commercial
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Mobilane
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
ISMT B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan