Copyright: Studio Marco Vermeulen
Copyright: Studio Marco Vermeulen

Marco Vermeulen schetst toekomstig station: multifunctioneel en gelaagd

27 maart 2019, 16:18
Op basis van huidige maatschappelijke en technologische ontwikkelingen denkt ProRail na over hoe het station van de toekomst eruit zal zien. De spoorinfrastructuurbeheerder vroeg Studio Marco Vermeulen een ruimtelijke vertaling te maken van de visies op ‘Station NXT’.

Steden en dorpen veranderen, het klimaat verandert, wensen en behoeften van mensen veranderen, internet of everything komt eraan, CO2- en energieneutraal worden standaard en circulariteit groeit. Dergelijke ontwikkelingen hebben ook invloed op het reizen, stelt ProRail, en op de stations.

“Nieuwe technologie stelt ProRail in staat om stations anders te bouwen en te beheren. Stations worden gebouwd met nieuwe materialen, ze worden circulair ontworpen, zullen intelligenter worden door gebruik van sensors, zelf energie opwekken en een klimaatbuffer vormen voor de omgeving”, zegt Astrid Bunt, Directeur Stations ProRail in de speciale uitgave Station NXT.

Op diverse stations past de onderneming al nieuwe technologieën of biobased materialen toe, zoals slimme perrontegels, multimasten (met geïntegreerde voorzieningen voor bijvoorbeeld camera’s en wifi), zonnepanelen in de overkapping, reactieve verlichting, groendaken en geluidsschermen met olifantsgras. ProRail vroeg Studio Marco Vermeulen de mogelijkheden, wensen en verwachtingen te vertalen naar een ruimtelijk ontwerp van het ‘station van de toekomst’.

Reizen, overstappen, ontmoeten, verblijven
Het ontwerp van het architectenbureau is gebaseerd op gesprekken met tientallen medewerkers van ProRail, stelt de organisatie. Daaruit is naar voren gekomen dat ‘Station NXT’ – in tegenstelling tot de nog tamelijk monofunctionele voorziening die het station vandaag de dag nog is – een multifunctionele en gelaagde ‘hub’ wordt.

Vermeulen heeft dat ruimtelijk omgezet in een letterlijk gelaagd gebouw. De opgenomen oplossingen zijn vaak praktisch van aard; sommige worden zelfs al toegepast, al dan niet in het buitenland.

Efficiënt en veilig
De eerste laag van Station NXT verzorgt de basisfunctie: het reizen. Roltrappen brengen de reizigers op precies een vierde en drie vierde van het perron, zodat ze meteen worden gespreid over de ruimte. Informatie verkrijgen de reizigers via dynamische informatiebalken en de eigen smart phone.

Over de gehele lengte is het perron langs de sporen voorzien van glazen wanden, waarin de deuren pas openen als de trein is gearriveerd. Door deze wanden kunnen de perrons meer reizigers aan, terwijl de veiligheid wordt vergroot.

Transit en bestemming
De tweede laag van het station van de toekomst fungeert als overstap-platform. De laag is een eenrichtingstraat voor alle mogelijke mobiliteitsvormen; tegelijkertijd is het de stationshal waar de reizigers snel iets te eten en drinken kunnen kopen, en fietsen, segways of pods kunnen huren.

De derde laag staat als ‘health & conference centre’ in het teken van ontmoeten. Met faciliteiten als een evenementen- en conferentiecentrum, een fitness- en health-club en co-working spaces maakt deze laag het station tot een bestemming op zich.

Verder kun je op de derde laag wandelen in de binnentuin of van de rust genieten in de openluchthoven. Bij uitgiftebalies kun je eten en drinken halen om te nuttigen op terrassen.

Duurzaam
Het station van de toekomst biedt op de vierde laag hotelkamers,  hoog boven de drukte van de perrons en het verkeer. De kamers zijn gesitueerd rond een parkachtige ruimte; op het dak ligt een hardloopbaan. In het midden van de vierde laag bevindt zich een grote glazen overkapping met zonnecellen.

Het hele complex wordt volgens Vermeulen uitgevoerd met duurzame materialen. De constructie bestaat uit massief hout (in de vorm van cross laminated timber) en  toepassingen als cradle-to-cradle tegels en de geluidsschermen met olifantsgras keren hier terug.

Andere nieuwsberichten

Bestuur Salone del Mobile Milaan schrapt editie 2020

1 uur geleden

Architecten werken vanuit huis: Inbo Shanghai gaat weer naar kantoor

27 maart, 2:32

Team 4 ontwerpt woningbouwproject Helperkade Groningen

27 maart, 11:56

Architecten werken vanuit huis: LOLA Landscape Architects

27 maart, 10:17

Bewoners Flevoland boos over zoekgebieden windmolens

2 uur geleden

'Bouw werkt aan protocol om werkzaamheden veilig voort te zetten'

27 maart, 3:59

Zuidasdok mogelijk 1 miljard euro duurder en later klaar

27 maart, 9:41

'Bouw wacht hardere klap van corona dan van kredietcrisis'

26 maart, 1:58

Coronacrisis legt groene projecten lam

26 maart, 9:00

Quickscan BNA: architecten verwachten meteen twintig procent omzetverlies

26 maart, 8:30
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan