Foyer Nationale Opera & Ballet
Copyright: Nationale Opera & Ballet
Foyer Nationale Opera & Ballet
Copyright: Nationale Opera & Ballet
Foyer Nationale Opera & Ballet
Copyright: Nationale Opera & Ballet
Winkel in de foyer Nationale Opera & Ballet
Copyright: Nationale Opera & Ballet
Odeonzaal
Copyright: Nationale Opera & Ballet
Foyer Nationale Opera & Ballet
Copyright: Nationale Opera & Ballet
Foyer Nationale Opera & Ballet
Copyright: Nationale Opera & Ballet
Foyer Nationale Opera & Ballet
Copyright: Nationale Opera & Ballet
Winkel in de foyer Nationale Opera & Ballet
Copyright: Nationale Opera & Ballet
Odeonzaal
Copyright: Nationale Opera & Ballet

Nationale Opera & Ballet neemt vernieuwde foyer in gebruik

21 februari 2019, 12:50
Nationale Opera & Ballet aan de Amstel in Amsterdam ontvangt zijn gasten met ingang van dit jaar in een vernieuwde foyer. Dam & Partners Architecten heeft in samenwerking met Richard Hutten Studio een ontwerp gemaakt dat de ruimte heeft opgefrist; tegelijkertijd voelt het resultaat alsof het altijd zo is geweest.

Ten tijde van de fusie tussen De Nederlandse Opera, Het Nationale Ballet en Het Muziektheater Amsterdam – geconcretiseerd met ingang van 2013 – wisten de organisaties dat de integratie ook consequenties zou gaan hebben voor het gebouw aan de Amstel. “Men wilde opera en ballet bij een ruimer en diverser publiek brengen; dat betekende dan ook dat het gebouw opener moest worden en het nieuwe en bestaande publiek op aangename wijze moest kunnen ontvangen”, legt algemeen directeur Nationale Opera & Ballet Els van der Plas uit.

Licht en ruimtelijk
Nationale Opera & Ballet kan nu een ‘tussenstand’ presenteren, met de geheel vernieuwde publieksfoyer, die zich op zaalniveau, het eerste en het tweede balkon rond de zaal buigt. Dam & Partners heeft het ontwerp voor de nieuwe ruimte gemaakt, in samenwerking met Richard Hutten Studio. Hutten en zijn team hebben tevens het nieuwe meubilair en de nieuwe (mobiele) winkel ontworpen.

Vernieuwd zijn onder andere de vloerbekleding, de bars, de verlichting en het losse meubilair. “Alles in aangeraakt, maar met respect voor het oorspronkelijke ontwerp”, zegt architect Diederik Dam. Het oorspronkelijke ontwerp is overigens begin jaren tachtig tot stand gekomen onder leiding van zijn vader, Cees Dam. Kwaliteiten van de publieksfoyer zoals het licht en de ruimtelijkheid zijn behouden, maar beter benut. De diverse lagen aan toevoegingen in de tijd heeft het bureau weer afgepeld.

Onbelemmerd uitzicht
Zo heeft Dam & Partners bijvoorbeeld de visuele verbinding met de stad weten te versterken. De nieuwe bars hebben geen hoge achterwanden. Publiek dat aan de meest centraal gesitueerde bar staat heeft daardoor zicht over de Amstel, aan de ene zijde richting hotel Amstel, aan de andere kant richting hotel De L’Europe. Ook de nieuwe winkel, opgebouwd uit diverse maar duidelijk verwante kasten en presentatiemeubels, biedt openheid en laat het zicht op de stad onbelemmerd.

Een vrolijk element in de winkel is de ‘marktkar’ – met – fietswielen, die fungeert als presentatiemeubel en kassa. Alle meubels zijn verrijdbaar. De winkel als geheel is tijdelijk; op termijn moet er op de begane grond een permanente winkel en kassa komen. Winkelmeubels kenmerken zich door het gebruik van notenhout en spiegelend staal in horizontale banden. De barfronts zijn bekleed met spiegelend staal.

Cirkels
Rond de bars strekken zich houten cirkels in het nieuwe grijze tapijt. De harde vloerbekleding is een praktische oplossing, maar vormt ook een bewust gezocht contrast met de zachte vloerbedekking en biedt een podium voor het nieuwe meubilair, legt Dam uit. Op meerdere plekken is een spel gespeeld met de contrasten hard-zacht, hoog-laag en – wat betreft de verlichting – direct en indirect.

De ronde vormen van bar en houten vloeren zijn een echo van de ronding van het operagebouw en de bocht in de Amstel voor het gebouw. De cirkels keren bijvoorbeeld ook terug in de lange, gebogen banken naar ontwerp van Hutten, de nieuwe stalen ‘manchetten’ op de vloer rond de kolommen en de nieuwe uitsparingen in het plafond voor de verlichting. Als lichtbron is overigens nu overal led toegepast, maar met behoud van de feestelijke sprankeling die de voormalige verlichting ook bezat.

Tijdloos meubilair
De vernieuwing verbetert de uitstraling, maar zeker ook de functionaliteit van de publieksfoyer. De doorstroom aan de bars is verbeterd en in de foyer zijn veel meer zitplaatsen gerealiseerd.

De zitmeubelen zijn door Hutten speciaal voor dit project ontworpen; ze zijn vervaardigd door Gispen en passen duidelijk in de traditie van de buismeubelen van de fabrikant. Wel heeft Hutten een – bijna letterlijke – twist gegeven aan de bekende sledestoelen. De bijpassende tafels zijn gemaakt door Hypsos.

De stoelen, banken en poefs zijn in verschillende stoffen bekleed. Hutten koos daarbij voor een palet aan roodtinten, “maar zonder het rood dat in de zaal is toegepast”, legt hij uit. “De meubelen in de foyer mogen daarmee beslist niet concurreren.”

“Naar de opera of het ballet gaan is een feest”, zegt Hutten ook. “Dat plezier van een avondje uit hebben we willen versterken, terwijl het ontwerp tegelijkertijd tijdloos is en tenminste een generatie mee kan.”

Groter project
Eerder zijn al de damestoiletten gerenoveerd en is in de zogenoemde ‘doekenkelder’ de Odeonzaal – een compacte zaal voor inleidingen op de voorstellingen en educatieprojecten – geopend. In de toekomst moet nog een nieuwe entree en winkel worden gerealiseerd. Met de vernieuwde foyers, die op woensdag 20 februari  officieel in gebruik zijn genomen, heeft Nationale Opera & Ballet een belangrijke stap genomen naar een aangenaam welkom voor het publiek.

Andere nieuwsberichten

HOH Architecten maakt tentoonstelling in Shibaura House Tokio

2 uur geleden

Marc Koehler Architects presenteert ensemble van zes gebouwen in Buiksloterham

3 uur geleden

Woontoren Nova in De Binckhorst rondt de transformatie Maanplein af

Gisteren, 16:50

Stadsbestuur Rotterdam stuurt nieuwe plannen Feyenoord City naar gemeenteraad

Gisteren, 16:14

De Jonge: invoering Omgevingswet tot nu toe ‘rustig en stabiel’

1 uur geleden

Amsterdam verbiedt bouw nieuwe hotels

4 uur geleden

Gelderland steekt 17 miljoen in verbeteren leefbaarheid dorpen

Gisteren, 15:27

TU Delft heeft spijt van actie tegen journalistiek platform

Gisteren, 09:21

Renovatiekosten Binnenhof lopen op naar circa 2 miljard

16 april, 4:48

Commissie vindt kabinetsplannen voor landelijk gebied onvoldoende

16 april, 3:10
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan