De Merwedebrug bij Gorinchem
Copyright: Wikimedia Commons / DaMatriX
De Merwedebrug bij Gorinchem
Copyright: Wikimedia Commons / DaMatriX

Kamer wil opheldering over 'bijna-instorting' Merwedebrug

18 januari 2019, 9:42
De Kamer wil opheldering over berichtgeving dat de Merwedebrug in 2016 bijna was ingestort. Dat laatste stellen twee hoogleraren in het actualiteitenprogramma EenVandaag. D66 en ChristenUnie hebben inmiddels Kamervragen gesteld.

Rutger Schonis (D66) wil weten hoe het staat met andere bruggen. "Er moet een actieplan komen voor de aanpak van achterstallig onderhoud." Stieneke van der Graaf (ChristenUnie) wil onder meer weten 'hoe het kan dat Rijkswaterstaat destijds tot de conclusie kwam dat er geen acuut veiligheidsrisico was, nu naderhand blijkt dat dit risico er tóch was'.

De Merwedebrug bij Gorinchem moest twee jaar terug van de ene op de andere dag twee maanden dicht voor vrachtverkeer nadat problemen met de constructie waren geconstateerd.

'Geen Italiaanse toestanden'
Volgens Maurits von Martels (CDA) zal er in de toekomst meer geld moeten gaan naar het onderhoud. "We willen geen Italiaanse toestanden." In augustus begaf een pijler van een snelwegviaduct in Genua het. De brug stortte in. Ruim veertig mensen kwamen om.

Ook oppositiepartij SP wil weten hoe het gesteld is met de bruggen en viaducten. Cem Laçin wil een breed onderzoek van het kabinet naar de gesteldheid van deze objecten.

Emeritus hoogleraar veiligheidskunde en rampenbestrijding Ben Ale en hoogleraar constructieleer Rob Nijsse van de TU Delft zeggen in EenVandaag dat de Merwedebrug bijna was ingestort. Ze baseren zich op een rapport van bureau Berenschot. Ale zegt over de brug dat het 'een wonder is dat deze er nog staat'.

Niet bij andere belangrijke bruggen
In juli 2017 bleek uit een onderzoek in opdracht van het ministerie van Infrastructuur dat problemen zoals met de Merwedebrug niet bij andere belangrijke bruggen van het hoofdwegennet te verwachten zijn. Ongeveer zeventig bruggen waren onderzocht. Voor geen van deze bruggen waren aanpassingen nodig, werd toen gemeld. Wel moesten 39 bruggen nader worden onderzocht.
https://youtu.be/DDzG8jllnuU

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Een pixelgevel van UNStudio met textuur en transparantie

Gisteren, 14:54

Minimalistisch notariaat in groene omgeving

Gisteren, 11:33

Architectuurcentra opereren in coronatijd: Arcam

Gisteren, 11:16

Voorbereidingen The Capital in Waarderpolder Haarlem gestart

3 april, 3:55

Eerste bomen op dak Depot Boijmans van Beuningen geplaatst

Gisteren, 15:34

'Bouwproductie staat voor krimp van 15 procent'

3 april, 9:58

Ingetogen luxe voor Junshan Cultural Center van Neri & Hu

2 april, 2:54

De meeste 55-plussers willen niet meer verhuizen

2 april, 1:00

Invoering Omgevingswet wordt opnieuw uitgesteld

2 april, 9:59

'Burger wil meer informatie energiezuiniger maken woning'

2 april, 9:36
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan