Copyright: Plompmozes
Copyright: Plompmozes
Copyright: Plompmozes
Copyright: UNStudio / Hardt
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio / Hardt
Copyright: UNStudio / Hardt
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Schetsen van Ben van Berkel
Copyright: UNStudio
Copyright: Plompmozes
Copyright: Plompmozes
Copyright: Plompmozes
Copyright: UNStudio / Hardt
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio / Hardt
Copyright: UNStudio / Hardt
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Schetsen van Ben van Berkel
Copyright: UNStudio

UNStudio presenteert visie op Hyperloop-station

17 september 2018, 14:20
Tijdens de eerste HyperSummit, een bijeenkomst over de ontwikkelingen rond de Hardt Hyperloop, heeft UNStudio een visie op ‘het station van de toekomst’ gepresenteerd. De Hypersummit vond afgelopen week plaats in Utrecht.

De HyperSummit, georganiseerd door Hardt Hyperloop, was gericht op het belang van en het onderzoek naar het supersnelle transportsysteem en een Europees netwerk. Verschillende partners in het project spraken over hun bijdrage. Een van de onderwerpen was de kick-off-studie van het Hyperloop Implementation Programme (HIP), gericht op de implementatievraagstukken rond de verbinding Amsterdam-Frankfurt.

Modulair inpasbaar in omgeving
Op uitnodiging van het HIP heeft het Futures-team van UNStudio een visie ontwikkeld omtrent de stedelijke integratie van de hyperloop in steden van verschillende omvang en op de verschillende stedelijke locaties. UNStudio stelt voor om de stations, of hyperloop transfer hubs, vorm te geven als ‘een mozaïek van onderdelen’.

Alle onderdelen, van perrons en functionele ruimten tot het dak dat zich over de transportknooppunten uitstrekt, maken deel uit van een raamwerk ordent en verbindt, legt UNStudio uit. Met deze modulaire benadering kan de vormgeving van elke hub worden afgestemd op de locatie – hetzij het centrum van een stad, de rand van de stad of een bestaand infrastructureel knooppunt, zoals een vliegveld.

Elk schaalniveau
De benadering van het station als modulaire structuur sluit aan de conceptuele kern van het hyperloop-systeem: verbonden modulariteit, op elk schaalniveau. Van de diensteregeling, die real time aanpasbaar moet zijn naar gelang de vraag, tot het ontwerp van de trajecten en voertuigen is het modulaire denken terug te vinden.

Volgens UNStudio kunnen bij het hyperloop-systeem perrons gekromd zijn, wat uitnodigende, organische vormen oplevert. Dat verzacht de geometrie van de modules, aldus het architectenbureau.

De modules kunnen verschillende functies huisvesten, uiteenlopend van een incheckbalie voor bagage of fietsenstalling tot een kinderdagverblijf of groenzone. “Zo zorgt de modulaire strategie ervoor dat de functionele elementen en de elementen gericht op activiteit elkaar overlappen en met elkaar verbonden worden”, legt UNStudio uit.

Energie en maatschappij
Volgens UNStudio zullen in de nabije toekomst gebouwen functioneren als batterijen, die energie leveren voor hun eigen behoeften en voor omliggende openbare voorzieningen en transportmiddelen. Dat zou ook het geval kunnen zijn met de hyperloop. De technologie wordt gevoed door zonnepanelen. Het overschot aan energie dat op de stations en langs de buizen, kan elders worden ingezet.

Het architectenbureau ziet meer mogelijke veranderingen door een Europees superhogesnelheidsnetwerk. De hyperloop verplaatst zich net zo snel als een vliegtuig – de snelheid ligt tussen de 600 en 1.000 km/u – maar brengt passagiers en goederen naar het hart van de steden. Dit kan belangrijke – positieve – veranderingen betekenen voor bijvoorbeeld kennisoverdracht, productieketens en ziekenzorg.

Vijftig minuten
Binnen het HIP kijkt Hardt, naast de infrastructurele consequenties met UNStudio, ook naar andere implementatievraagstukken rond het project Amsterdam-Frankfurt. Dat doet de Delfste hyperloop-bedrjif met meerdere partners. “We stellen onszelf steeds de vraag welke invloed de implementatie van de hypeloop heeft op het milieu, ons sociale leven en de economie”, zegt Stefan Marges, projectmanager HIP.

Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat een traject tussen Amsterdam en Frankfurt 450 kilometer lang zal zijn en dat de reis met zeven tussenstations ongeveer 50 minuten duurt. Volgens Hardt zou de hyperloop jaarlijks meer dan 48 miljoen passagiers tussen Amsterdam en Frankfurt vervoeren. Als alternatief voor het vliegverkeer zou het traject jaarlijks 83.690 ton aan CO2-uitstoot kunnen voorkomen.

Volgens Ben van Berkel, hoofdarchitect en oprichter van UNStudio en UNSense, is de hyperloop een realistisch en levensvatbaar alternatief voor vliegen. “Ongekend snelle reistijden zullen mogelijk worden met directe verbindingen tussen steden”, aldus Van Berkel. “Hierdoor zullen mensen op volledig nieuwe manieren kunnen werken en hun vrije tijd kunnen besteden, wat vele voordelen oplevert op het gebied van economie, milieu en kennisuitwisseling." 

Andere nieuwsberichten

Volumes distributiecentrum opgeknipt om monotonie te doorbreken

12 augustus, 11:23

Campus TU Delft uitgebreid met ‘acceleratorgebouw’ NEXT

11 augustus, 11:40

Heembouw Architecten ontwerpt kilometer lang natuurscherm rond distributiecentrum

10 augustus, 2:02

Woningbouwproject Het Eiland in Meerstad opgeleverd

10 augustus, 11:37

ING: flinke daling huizenprijzen vooralsnog minder waarschijnlijk

12 augustus, 12:08

Stedelijk Museum koopt drie werken uit serie Materialsm van DRIFT

12 augustus, 9:14

Onderzoek: sommige vuilnisbelten zijn grote methaanuitstoters

11 augustus, 9:26

Rijk gaat bij ‘weigerende’ gemeenten bestemming aanpassen voor azc

10 augustus, 9:47

RTL Z: gemeenten nemen maatregelen tegen vastgoedbeleggers

9 augustus, 9:28

Taipei Performance Arts Centre geopend voor publiek

8 augustus, 10:47
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
VELUX Commercial
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Mobilane
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
ISMT B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan