NAi toont de architect als marketinginstrument

25 januari 2005, 15:24
Van 4 maart tot en met 15 mei 2005 in het Nederlands Architectuurinstituut (NAi)
De architect als marketinginstrument is het centrale thema van de tentoonstelling 'Ads & Architects' die van 4 maart tot en met 15 mei te zien is in Zaal 3 van het Nederlands Architectuurinstituut (NAi). In de afgelopen jaren heeft de architect een steeds prominentere rol gekregen in de reclame. Ads & Architects laat deze ontwikkelingen zien aan de hand van verleidelijke voorbeelden uit glossy bladen en tv commercials. Daarnaast geven deskundigen uit het vakgebied hun mening over wat dit fenomeen betekent.
In de tentoonstelling zullen voorbeelden te zien zijn van reclame-uitingen waarin het personage van de architect een hoofdrol speelt. De verscheidenheid van gecaste types varieert van de architect als wereldvreemde kunstenaar tot de architect als een 'neo-huomo universalis'. Ieder segment van de markt krijgt daarbij een op maat gesneden typetje. De architect wordt veelal neergezet als een in het zwart geklede, bril en vlinderdas dragende man. Het is blijkbaar een innovatieve en creatieve bruggenbouwer, die op een betrouwbare manier functionaliteit en smaak bij elkaar weet te brengen. Natuurlijk is hij vaak getooid met diverse papierrollen of een maquette onder de arm. Rijdend in een Volvo of een Saab, werkt hij mobiel en is zeer dynamisch.

Norman Foster verkoopt Rolex
Naast reclamemakers die met het imago van de architect aan de haal gaan, werkt ook de architect zelf actief mee aan het opbouwen van zijn imago. De talrijke voorbeelden van reclames waarin bekende architecten opdraven zijn ook te zien in Ads & Architects. Opvallend is dat het hierbij vooral om luxe goederen gaat. Daarbij wordt meestal de consumerende culturele elite aangesproken op hun kennis van zaken; men moet de naam en/of gezicht achter het gebouw kennen om zich aangesproken te voelen. We zien dan ook dat vooral de grote namen zich op deze manier positioneren. Sir Norman Foster verkoopt Rolex, Zaha Hadid en Frank Gehry Vitra meubels, Massimiliano Fuksas Mont Blanc pennen en OMA lieerde zich aan Prada.

Bron: NAi

Andere nieuwsberichten

Dutch Design Week 2021: zoektocht naar nieuwe waarden

22 oktober, 4:00

Flinke opfrisbeurt voor wooncomplex en buitenruimte in Kampen

22 oktober, 2:01

Honderd woningen op Kadasterlocatie in centrum Breda

22 oktober, 11:55

Central Park-toren Utrecht klaar voor ingebruikname

21 oktober, 4:58

Video: Ziptruss

22 oktober, 3:31

Een op vijf nieuwe woningen in Metropoolregio Amsterdam in 2025 van hout

22 oktober, 10:39

ABN AMRO verwacht dat huizenprijzen nog harder oplopen

21 oktober, 10:22

'Laatste test Ocean Cleanup bewijst dat technologie werkt'

21 oktober, 9:33

Amsterdam schrijft tender uit voor kavel 4A Sluisbuurt

20 oktober, 12:10

Bewoners van ruim duizend Rotterdamse straten vergroenen omgeving

19 oktober, 2:26
KUBUS BV
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen by ODS
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
VELUX Commercial
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan