Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra

Herbestemming van de Polygonale Loods in Tilburg voltooid

12 december 2017, 15:58
In de Tilburgse Spoorzone is onlangs de herbestemming van de monumentale Polygonale Loods afgerond. Zecc Architecten ontwierp de herbestemming in opdracht van BOEi en horecaondernemer EVE en bereidde het gebouw voor op zijn nieuwe horecafunctie. Dimitri Schouten en Hugo Interieurvormgeving verzorgden de inrichting en styling. 
 
De industriële loods van glas en staal is getransformeerd tot een horecagelegenheid met restaurant en een vrij indeelbare evenementenruimte. Het publiek toegankelijke gebouw pal naast het station vormt volgens Zecc de motor van de nieuwe ontwikkelingen aan de noordzijde van het spoor.  

Historie
Op de locatie van de loods bevond zich vroeger een reparatiewerkplaats voor locomotieven die in 1929 werd uitgebreid met een enorme elektrisch aangedreven draaischijf. Door middel hiervan konden de treinen in de beperkte ruimte van spoor wisselen.

In 1937 werd de Polygonale Loods gebouwd die tot 2011 nog diende als onderhoudsplek van treinen. De naam van het gebouw verwijst naar het veelhoekige ontwerp van de ruimte.  

Ontwerp
De gevels van de sikkelvormige hal zijn opgetrokken in een ranke staalconstructie met glazen puien en een gemetselde borstwering. De puien zijn voorzien van dubbel glas (in stopverflook) en vanuit de nieuwe functionaliteit van het gebouw zijn er op diverse plekken gevelopeningen gemaakt.  

De grote gevelopeningen aan de zijde van de draaischijf zijn ingevuld met stalen puien met openslaande deuren naar het terras. Door middel van de originele rolluiken kan de gevel  worden gesloten naar het oorspronkelijke beeld.

De treinsporen met kruipruimten in de hal zijn afwisselend dicht gelegd met houten delen en glas. Ze zijn gedeeltelijk nog steeds als spoor te gebruiken, waardoor treinonderstellen kunnen worden ingezet om de ruimte flexibel in te delen.

Functionaliteit en beleving
In de grote open ruimte is één organiserend object gezet dat de loods functioneel in tweeën deelt. Eén gedeelte biedt ruimte aan een grand-café/restaurant terwijl het andere deel geheel open is gehouden voor multifunctioneel gebruik.  

Het object omvat alle ondersteunende voorzieningen zoals keuken, opslag, sanitair, kleedruimten en installatieruimte. Door dit volume zwart te maken, wordt het ondergeschikt aan de sfeer die past bij de horeca, aldus Zecc. Het laat de rest van de ruimte onaangetast en zo open mogelijk.     

Het volume is los gehouden van de gevels en de doorlopende ruimte blijft ervaarbaar. Het object is relatief groot, maar door verspringingen, grote raampartijen en de afronding van hoeken wordt het verzacht en vormt het een mooi contrast met het harde glas en staal.  
 

Andere nieuwsberichten

Bouw blok IVY in Klaprozenbuurt Amsterdam-Noord gaat van start

32 minuten geleden

Rotterdam wil minstens 2.500 woningen in kantoorgebied Brainpark 1

3 uur geleden

Hubert-Jan Henket komt in actie tegen sloop tuinpaviljoen Boijmans

Vandaag, 09:35

DP6 en Zenber presenteren voorlopig ontwerp gemeentehuis Oldambt

Gisteren, 15:44

Alliander haalt 600 miljoen op voor uitbreiding elektriciteitsnet

2 uur geleden

Gemeenten mogen ook nieuwbouwhuizen toewijzen aan eigen inwoners

4 uur geleden

Chocolademaker Tony's Chocolonely gaat geen eigen fabriek bouwen

Gisteren, 17:24

Verwijderen asbest duurt met huidige tempo nog ruim tien jaar

Gisteren, 10:19

Bosoppervlakte in Nederland verder afgenomen

Gisteren, 09:36

Failed Architecture zet belangrijke stap naar horizontale organisatie

1 december, 12:44
Naomi Cheung SanRedacteur
KUBUS BV
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen by ODS
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
VELUX Commercial
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan