Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra

Herbestemming van de Polygonale Loods in Tilburg voltooid

12 december 2017, 15:58
In de Tilburgse Spoorzone is onlangs de herbestemming van de monumentale Polygonale Loods afgerond. Zecc Architecten ontwierp de herbestemming in opdracht van BOEi en horecaondernemer EVE en bereidde het gebouw voor op zijn nieuwe horecafunctie. Dimitri Schouten en Hugo Interieurvormgeving verzorgden de inrichting en styling. 
 
De industriële loods van glas en staal is getransformeerd tot een horecagelegenheid met restaurant en een vrij indeelbare evenementenruimte. Het publiek toegankelijke gebouw pal naast het station vormt volgens Zecc de motor van de nieuwe ontwikkelingen aan de noordzijde van het spoor.  

Historie
Op de locatie van de loods bevond zich vroeger een reparatiewerkplaats voor locomotieven die in 1929 werd uitgebreid met een enorme elektrisch aangedreven draaischijf. Door middel hiervan konden de treinen in de beperkte ruimte van spoor wisselen.

In 1937 werd de Polygonale Loods gebouwd die tot 2011 nog diende als onderhoudsplek van treinen. De naam van het gebouw verwijst naar het veelhoekige ontwerp van de ruimte.  

Ontwerp
De gevels van de sikkelvormige hal zijn opgetrokken in een ranke staalconstructie met glazen puien en een gemetselde borstwering. De puien zijn voorzien van dubbel glas (in stopverflook) en vanuit de nieuwe functionaliteit van het gebouw zijn er op diverse plekken gevelopeningen gemaakt.  

De grote gevelopeningen aan de zijde van de draaischijf zijn ingevuld met stalen puien met openslaande deuren naar het terras. Door middel van de originele rolluiken kan de gevel  worden gesloten naar het oorspronkelijke beeld.

De treinsporen met kruipruimten in de hal zijn afwisselend dicht gelegd met houten delen en glas. Ze zijn gedeeltelijk nog steeds als spoor te gebruiken, waardoor treinonderstellen kunnen worden ingezet om de ruimte flexibel in te delen.

Functionaliteit en beleving
In de grote open ruimte is één organiserend object gezet dat de loods functioneel in tweeën deelt. Eén gedeelte biedt ruimte aan een grand-café/restaurant terwijl het andere deel geheel open is gehouden voor multifunctioneel gebruik.  

Het object omvat alle ondersteunende voorzieningen zoals keuken, opslag, sanitair, kleedruimten en installatieruimte. Door dit volume zwart te maken, wordt het ondergeschikt aan de sfeer die past bij de horeca, aldus Zecc. Het laat de rest van de ruimte onaangetast en zo open mogelijk.     

Het volume is los gehouden van de gevels en de doorlopende ruimte blijft ervaarbaar. Het object is relatief groot, maar door verspringingen, grote raampartijen en de afronding van hoeken wordt het verzacht en vormt het een mooi contrast met het harde glas en staal.  
 

Andere nieuwsberichten

Royale dakrand en etalage met auto's voor flagshipstore Mercedes

1 uur geleden

Vier bureaus naar tweede ronde Huis van Stad en Regio Dordrecht

4 uur geleden

Wethoudersvleugel Stadhuis Alkmaar gerenoveerd door Proof of the sum

Vandaag, 09:00

Bouw Wilhelminawerf Utrecht van start gegaan

Gisteren, 16:40

Eigen huis vaker uit zicht middeninkomens

Vandaag, 10:01

Expositie rond meubelontwerpen van Kengo Kuma

Gisteren, 17:33

Boek over het bouwen van buurten verschenen

Gisteren, 12:25

Space Encounters initieert pop-up werkplek-horeca-kunstruimte

Gisteren, 10:32

Ring Utrecht mag niet worden verbreed

17 juli, 11:16

Rotterdam krijgt oeververbinding tussen Kralingen en Zuid

17 juli, 9:54
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | trappen en balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen, Gevelliftinstallaties en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Giersiepen GmbH & Co. KG
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan