Regels houden inzet van accu's van elektrische auto's in energienetwerk nog tegen

1 december 2017, 14:16
De ontwikkeling van het 'slim' laden van auto's, waarmee aanzienlijke CO2-reductie kan worden gerealiseerd, hapert door "knellende" regels. Daardoor denken consumenten wel twee keer na alvorens mee te doen met duurzame initiatieven, aldus onderzoek in opdracht van de gemeente Utrecht en kenniscentrum van netbeheerders voor elektrisch vervoer ElaadNL.

Bij slim laden worden de auto's vooral opgeladen wanneer het stroomaanbod hoog is. Dat kan bij een hardere wind of veel zon, waardoor er voldoende energie van zon- en windparken voorradig is. Ook worden auto's juist niet opgeladen op piekmomenten, zoals in de vroege morgen. Een ander punt van slim laden is dat de auto tijdens die piek juist als accu voor huishoudens wordt gebruikt.

Het leveren van stroom aan het netwerk gaat echter gepaard met kosten. Daardoor betalen consumenten mogelijk dubbele belasting. Ook zijn de noodzakelijke laadpalen met een hoge capaciteit kostbaar. Om die reden worden op openbare plekken laadpalen met een lage capaciteit geïnstalleerd. Die kosten moeten omlaag.

De partijen, die overigens ook de steun hebben van de grote steden en andere overheden, wijzen erop dat steeds meer elektrische auto's op de weg rijden, waarmee ook de vraag naar stroom zal stijgen. Door auto's als opslag te gebruiken, kunnen kosten voor de aanleg van energienetwerken op termijn omlaag. De accu van een elektrische auto kan momenteel al genoeg energie opslaan om een gemiddeld huishouden een week lang van stroom te voorzien.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Team UNStudio breidt hotel en congrescentrum Van der Valk Eindhoven uit

Gisteren, 16:00

IKC Overhoeks in Amsterdam-Noord van Rudy Uytenhaak in gebruik genomen

Gisteren, 15:31

DELVA presenteert centrumplan Ouderkerk aan de Amstel

Gisteren, 14:32

Strootman en De Zwarte Hond maken masterplan voor Twents TSB-terrein

Gisteren, 10:31

Zeeland en Zuid-Holland presenteren inventarisatie geschenkwoningen

Gisteren, 17:12

'Miljarden in fondsen beschikbaar om klimaatcrisis aan te pakken'

Gisteren, 09:17

‘Toename van daklozen door tekort aan woningen’

11 mei, 5:24

DDW zoekt ontwerpers voor fysieke editie 2021

11 mei, 2:44

Risico op vervuiling drinkwater door boringen voor bodemenergie

11 mei, 9:40

Inschrijving Award Natuurinclusief Bouwen en Ontwerpen 2021 geopend

10 mei, 4:04
KUBUS BV
Reynaers Aluminium Nederland
Jansenbyods
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan